שאל את הרב

איך לעבוד את ה' בשמחה

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 21/10/05 00:24 יח בתשרי התשסו

שאלה

שלום.

אני ממש מפחדת מעולם הבא..ואחרי בוא המשיח ..תחיית המתים...וכד'.

ואני לפעמים מוצאת את עצמי מדרבנת את עצמי לעשות כך וכך כדי שיהיה לך סיכוי לחיות בעולם הבא..ןשתהיי בדרגה כמה שיותר גבוה מבחינה אלוקית(נראה לי שככה מגדירים את זה).

אז שאלתי..איך אני עובדת את ה' מאהבה?

תודה..בתקווה שהבנת את השאלה.

(כשאתם שולחים תשובה תשלחו לדוא"ל..(אני לא יודעת איך זה עובד אצלכם..))

תשובה

הבנה מקורית בענין השמחה אנו מוצאים ב"מעשה בשבעת הקבצנים". שם מספר רבי נחמן אודות מלך אחד, שהיה לו בן יחיד ואהוב, ועוד בחיי המלך עשה משתה גדול לבנו, למסור לו את המלוכה. ובתוך שמחת המשתה אמר המלך לבנו: "היות שאני חוזה בכוכבים, ואני רואה שאתה עתיד לירד מן המלוכה, בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה"...

המלך, הוא הקדוש ברוך הוא, מלכו של עולם, רוצה למסור לנו, בניו האהובים, את המלוכה בעולמו (כאן כדאי להעיר ש"מלוכה" אין פרושה שלטון מדכא המצטייר, מן הסתם, בדעתנו. כי אם, כהגדרת רבי נחמן, "להאיר בלב חברו השגות אלוקות". שלטון אמיתי על הזולת פרושו השפעת טוב, סיוע בתקונו, מבלי להשתמש בזולת לצרכיו האנוכיים של השליט).

באותו "טקס הכתרה", שנעשה מן הסתם, בעולם העליון, אומר המלך לבנו שהוא "חוזה בכוכבים" את ירידתו מן המלכות. על פי טבע העולם, וטבע הסכנות הרוחניות המצויות בו, מן הנמנע הוא שהאדם לא ישגה וימעד, ולו במעט, ממדרגתו הרוחנית, מדרגת בן המלך. ועל כן, מודיע המלך לבנו על העתיד להתרחש עימו, אולם בנוסף להודעה זו הוא נותן לו עצה: "בכן תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה, רק תהיה בשמחה"...
עצה מוזרה, כמעט בלתי אפשרית... תארו לעצמכם בן מלך שהורגל בנימוסי המלכות, בפאר וביופי של הארמון, בכל מעדני עולם, והוא מושלך אל הרחוב עירום וחסר כל, אובד דרך, רחוק מגדולתו.
...היתכן לייעץ לו להיות בשמחה? הכיצד?

אלא שכאן מלמד רבי נחמן את האדם אמת גדולה על עצמו, ועצה עמוקה לתקון נפשו. בן המלך המושלך מן הארמון, איננו חדל בשל כך להיות בן מלך. את שייכותו הטבעית לאביו לא יוכל שום כח שבעולם להכחיש. הוא עלול להקלע למצבים, אבל השפלות לא תהיה לעולם מהותו!
מצב מול מהות. אלו הן מילות המפתח בגישה זו. היודע להבדיל בין שתיהן, ידע גם לשמוח, ולו במצב הירוד ביותר.
"בנים אתם להשם אלוקיכם", כותב הקדוש ברוך הוא בתורתו. מצד המהות, לנצח קשורים הננו לבוראנו, כבן אל אביו. מה שאנו בעצם, דהיינו נשמותינו, אינו אחר מאשר "חלק אלוק ממעל", "ניצוץ" מאור אין סוף, וכמו שתיקנו חז"ל בברכות השחר, שכל יהודי יאמר: "אלוקי, נשמה שנתת בי, טהורה היא"!

אמנם מטבע הסתבכותנו ברשת החומריות עלולים אנו "לרדת ממדרגתנו", לשכוח את מעלתנו ואף להכשל חלילה בחטא. אולם גם אז, רק מצבנו שפל. מהותנו לעולם מהות בן מלך. וזו היא עצת המלך, "ובכן תראה שלא תהייה לך עצבות כשתרד מהמלוכה. רק תהייה בשמחה..."
שמחה, כי ירידתך היא רק מצב שנקלעת לתוכו, מצב אפשר לשנות. ואילו מהותך, הנצחית, הרוחנית, כבן אל אביו, לעולם לא תוכל להשתנות.

כמובן שכל האמור זה רק התחלת ההסבר גבי עבודת השמחה.
רבי נחמן גילה דרך שיטתית ועמוקה איך יוכל כל אחד מאיתנו לראות בעצמו את החיובי ולחיות מתוך שמחה. דברים אלו מרוכזים בספרו "ליקוטי מוהר"ן" בתורה רפ"ב, ואם את רוצה תוכלי לקרוא אודות דברים אלו בהרחבה בספר "אורות מאופל", שבו ריכזתי בצורה שיטתית את הדרכתו ש רבי נחמן בנושא הזה.

את הספר אפשר לקרוא באתר שלנו: www.levhadvarim.com או להזמין במשרדי "לב הדברים" - 02-5667567

בהצלחה רבה,
ארז

כתבות נוספות