שאל את הרב

איך להסביר לאחי עניני צניעות ושמירת הברית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/05/01 11:16 יג באייר התשסא

שאלה

בס"ד

שלום רב

איך ניתן להסביר לאחי בגיל בר מצווה על שמירת הברית ומדוע לא

כדי שתהיה לו חברה?

בבית יש טלויזיה,כבלים ואינטרנט

תשובה

שלום לך ,
ביחס לעניין שמירת הברית לא קשה כל כך להסביר את גודל חומרת העניין, די להסתכל בקיצור שולחן ערוך סימן קנ"א. לקרוא שם את הסעיף הראשון ולהזדעזע. תכוון את אחיך להתבונן בהלכה זו.
לפעמים, למרות שאדם יודע כמה זה חמור קופץ עליו יצר הרע כמו נמר המשחר לטרף, הוא מנסה להתחמק ולא מצליח. אך אין זה תירוץ. על האדם לדעת שלעולם אין דבר העומד בפני הרצון. הוא יכול ויכול לחרוק שניים ולהתגבר. בצבא הוא יצטרך ללכת עשרות קלומטרים כשהוא יהיה בטוח שבאמצע הוא ימות או שילכו לו הרגלים. הוא חורק שניים, מגלה כחות על-אנושיים ומגיע לסוף המסע ועוד בריצה. מי שאומר - 'ניסיתי אבל אני לא יכול' הוא לא רציני, אם ינסה ברצינות - יצליח הכל. צריך גם לחפש תחבולות למנוע מעצמו הוצאת ז'ל - יקום מהר מן המטה לשתות מים, יצא מהמקלחת מיד, יקרא תהלים כשהולך לישון וכו'.
ואם קרה ובכל זאת הוא נפל, לא עלינו, ומתוך התגברות היצר הוא נסחף לתאוותו - יש חיים אחרי הנפילה. יקום בבוקר בזריזות, ילך למקווה ושם יזרוק את כל מה שהוא לא 'הוא', באמת. יחזור להיות כמו תינוק טהור בבטן אמו ויתנתק מכל הדברים החיצוניים המכוערים שקפצו עליו. בתפילה לא יתחשב במה שאומרים עליו ויתפלל בכח, בכל הלב, עד שממש יכאב לו מרב מאמץ. ישתדל לקבוע חברותא בלימוד 'לשמה' ויתקע את שאיפתו בחיים בהתגדלות בתורה ובקרבה לה'.
אבל, נכון אמרת. כשיש בבית טלויזיה כבלים וכו' והבחור הצעיר ממלא את עינו ואת מוחו בפרסומות וסרטים ובכל הלכלוך והתאוות שהטלויזיה מציעה, קשה לו להיות עם ראש טהור ועם שאיפות רוחניות. הוא שקוע ברקבון הגשמי המכלה כל עדינות רוחנית. עכשיו למרות שהוא יקרא את ההלכה בקיצור שולחן ערוך ייתכן שהוא יהיה זר לעניין וזה חמור מכל.
אולי תצליח לשכנע את אחיך, שכמו שאדם נורמלי נמנע מלגרד ולאכול חתיכות אוכל רקוב מפח אשפה מלוכלך ומסריח, כך ויותר מכך אדם שיש לו נשמה חיה מרגיש סלידה מלהכניס לתוכו את כל הלכלוך והדברים הלא צנועים. וזה עוד בלי להזכיר את החסרונות הנוספים של הצפייה הארוכה בטלוויזיה והרביצה מול האינטרנט שמרגילה את האדם לפסיביות מחשבתית ולעצלנות כרונית.
אמר הרב אבינר - לו אברהם אבינו היה חי בימינו, היה לקוח נבוט, עובר מבית לבית ומנפץ את הטלוויזיות, גם את היקרות, כמו שניפץ את פסלי הזהב של העבודה זרה. הטלויזיה היא אם כל חטאת.
לסיום, תזכור היטב - כל השפעה מתחילה בקשר ובאהבה. רק מתוך שותפות אמיתית בחייו ובתחומי התעניינותו תוכל גם לכוון את אחיך לכיוונים נכונים יותר.
בהצלחה,
אייל
חברים מקשיבים.

כתבות נוספות