שאל את הרב

איך להאמין כשהשגתינו מוגבלת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/03/02 01:54 ה בניסן התשסב

שאלה

"אמרתי לו (כתרגיל), שההוכחה שלי אישית, היא כרטיס תפילת הדרך מהארנק שלי שנכתב מעצמו בדרך נס פעם כשנשפך לי הדיו מהעט. הוא כמובן צחק עלי ולא האמין לי, אך כששאלתי אותו כיצד נראה לו ש'במקרה' נוצר כל העולם כולו, המורכב והאינסופי, הרי אפילו כרטיס קטן לא ייכתב במקרה, הוא שתק."

ואולי לא? ואולי זה אכן מקרה? בני אדם לא אוהבים להיות פעורי פה, חסרי תשובה, ואכן במקרה זה כאשר נשפך הדיו ונכתב כרטיס תפילת הדרך או נברא העולם זה נראה אכן מסובך אולם מי אמר שאין פתרון אחר שאנחנו לא מודעים אליו? ואולי זה בכלל יד המקרה, למה לפסול אפשרויות וללכת על האפשרות הנוחה ביותר לנו, כן יש מישהו כל יכל שעשה את זה, אני אומר בואו נלך על האתגר ואם לא נצליח לפתור אותו עכשיו לא נוציא מכלל אפשרות שיש פתרון שלא חשבנו עליו.

תשובה

בס"ד

בודאי שאנחנו לא יכולים לדעת הכל על העולם. גם מה שאנחנו יודעים הוא כחצי טיפה של מים לא רק ביחס לכנרת החביבה אלא אפילו ביחס לים התיכון או לכל האוקינוסים גם יחד.

זה נשמע מוגזם במבט ראשון אבל אחרי ההתבוננות זה נשמע מוגזם מהכיון השני. הגזמתי לגודל כשאמרתי חצי טיפה.

בדברי אלה אני מחזק את טיעוניך!

אבל יש משהו מאוד מאוד חשוב שצריך לשים אליו לב.
אנחנו קטנים בהשגה וזה נכון. אבל במעט שיש לנו אנחנו מסוגלים להבין במשהו את הראש של אלוקים!!

הידיעה שחורשים את האדמה וכשמניחים בתוכה גרעין וזה צומח - היא חכמה שבה המציאות פועלת.

העובדה שהחרקים הם מאבקים את הפרחים היא חכמה של המציאות והידיעה שלנו את החכמה הזאת מאפשרת לנו לחרוש ולזרוע ולאבק פרחים וכד'

הדוגמאות הללו הם קטנות ביחס לחכמה האנושית הגדולה שגילתה עוד משהו ועוד משהו מהחכמה שנמצאת במציאות ואית האנו יודעים להמשיך את בריאת העולם. על זה בדיוק נאמר שאלוקים ברא את הבריאה לעשות:
"אשר ברא אלוקים לעשות"

חשוב על כך!!
זה משהו עצום!!

בני אדם מבינים את החכמה הזאת. ופועלים על פיה!!

לזה נאמר שהאדם נברא בצלם אלוקים. שעל אף כל קוטנו ביחס לבריאה ועל אף העובדה שהוא לא מסוגל להמציא יש מאין אפילו לא גרגיר חול אחד. עם כל זה יש לו משהו מיוחד. הוא מסוגל להבין את החכמה האלוקית ולפעול על פיה.
לכן אל תזלזל בחכמה האנושית, היא מסוגלת להרבה דברים טובים (וגם רעים).

אם ההשגה שלנו מגלה משהו. זה לא אומר שזה הכל.
אבל בהחלט המשהו הזה נכון.
כך נוהג כל אחד מאיתנו שזורע חיטים, מפעיל את המיקרוגל, נוהג במכונית וכד'.
אנחנו לא מתיחסים לחכמה האנושית בזילזול. מי אמר שזה נכון? אולי ימצאו מחר משהו יותר נכון?
אנחנו פועלים בחכמה לפי השגתינו, אע"פ שאנחנו יודעים כי היא אינה מושלמת.

לכן אנחנו יודעים כי אף על פי שזכינו להרבה הבנות בחכמה או בנבואה ואפילו במעמד הר סיני - אסור לנו להגשים את אלוקים ולומר "זהו" אלוקים. ובמילים אחרות אסור לומר מה שהשגתי בחכמתי העצומה זה כל גודלו של אלוקים. זה נקרא עבודה זרה. והתורה מזהירה על זה הרבה מאוד פעמים.

שים לב לתרגום הקדיש ותראה את מה שכתבנו.

יִתְגַּדַּל ויִתְקַדַּשׁ שׁמֵיהּ רַבָּא. בּעָֽלְמָא דִּי ברָא כִרְעוּתֵיהּ. ויַמְלִיךְ מַלְכוּתֵיהּ. ויַצְמַח פֻּרְקָנֵיהּ. וִיקָרֵב משִׁיחֵיהּ. בּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דכל־בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב ואִמְרוּ אָמֵן
יהֵא שׁמֵיהּ רַבָּא מבָרַךְ לעָלַם לעָֽלְמֵי עָֽלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ. ויִשְׁתַּבַּח. ויִתְפָּאַר. ויִתְרוֹמַם. ויִתְנַשֵּׂא. ויִתְהַדָּר. ויִתְעַלֶּה. ויִתְהַלָּל שׁמֵיהּ דּקֻדְשָׁא בּרִיךְ הוּא. לעֵילָּא מִן כּל־בִּרְכָתָא. שִׁירָתָא. תִּשְׁבּחָתָא ונֶחָמָתָא. דַּאֲמִירָן בּעָֽלְמָא ואִמְרוּ אָמֵן.

יהא שמו הגדול מבורך (= משפיע ומחובר לעולם הזה) בעולם הזה ובעולמות שמעל העולמות. יִתְבָּרַךְ. ויִשְׁתַּבַּח. ויִתְפָּאַר. ויִתְרוֹמַם. ויִתְנַשֵּׂא. ויִתְהַדָּר. ויִתְעַלֶּה. ויִתְהַלָּל שמו של הקדוש ברוך הוא למעלה מכל הברכות השירות התשבחות והנחמות שאנחנו אומרים בעולם הזה.

את הקדיש אומרים במשך התפילה כמה פעמים כדי להזכיר לנו שעל אף הקשר התמידי שלנו איתו - הוא לא בגובה שלנו.

מסקנה - אל תזלזל במשל של תפילת הדרך הוא נכון על אף שהוא לא הכל.

חשוב על התשובה ומחכה לתגובתך בעוד יומים - מה כן? ומה לא?


שלום.

כתבות נוספות