שאל את הרב

איך התפילה יכולה לשנות?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 10/07/12 10:20 כ בתמוז התשעב

שאלה

איך התפילה יכולה לשנות? הרי הבורא ממילא מחליט מה יהיה?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שאלה זו נוגעת בסוגיה השורשית ביותר של חיינו – סוגיית "הבחירה והידיעה".
מצד אחד התורה מלמדת אותנו שיש לאדם בחירה, וזה יסוד כל ההתמודדות המוטלת עלינו בעולם הזה. ומצד שני – הבורא יודע הכל, והנהגתו מקיפה הכל.

איך מתיישבת הסתירה? איך אפשר להבין שמצד אחד הבחירה מסורה בידינו ומצד שני הבורא לבדו מנהיג הכל? רבי נחמן מסביר, ששאלה זו היא היא המאפשרת את הבחירה. כלומר עצם העובדה שאין אנו יכולים להבין איך הדברים מתיישבים יחד – עובדה זו עצמה מאפשרת לנו את הבחירה. אם היינו מבינים – כבר לא הייתה לנו באמת שום בחירה.
להבין בשכל אנושי – אי אפשר, שכן השכל האנושי אינו יכול להכיל דבר והיפוכו. אבל להאמין אפשר. וכך אכן אנו מצווים להאמין, שלמרות שהבורא מחליט מה יהיה, יש לנו כוח לשנות דברים על ידי מעשינו ועל ידי תפילותינו. ומי שמסכים להודות, מתוך ענווה והכרת מוגבלותו, שאינו יכול להבין הכול, ומסכים להאמין בדבר ה' – הוא לבדו יכול לפעול בצורה נכונה ומאוזנת, מתוך אמונה בבחירה שבכוחה לשנות דברים מצד אחד, ומתוך אמונה שהכל בידי שמיים מצד שני.

והנה כך מציג רבי נתן סוגיה זו בנוגע לתפילה: "וזה בחינת התבודדות ושיחה, זו תפלה, שצריך כל אדם לשפוך שיחו לפני ה' בכל יום ויום, לבקש על נפשו מהשם יתברך שיזכהו לקרבו לעבודתו יתברך באמת. וזהו יסוד הכול, שכל עבודתו ויהדותו תלוי בזה כמבואר אצלנו כמה פעמים. ויותר ממה שכתוב שם שמענו מפיו הקדוש בעל פה כמה וכמה פעמים כמה שיחות נוראות בעניין זה, שאי אפשר לבאר הכול בכתב. ואמר, שכל הצדיקים והכשרים לא זכו לבא למה שבאו כי אם על ידי זה, על ידי שיחה בינו לבין קונו בלשון אשכנז שמדברים בו כמבואר בספרים הנדפסים.

ולכאורה קשה (להבין איך התפילה מועילה) הלא אמרו רבותינו ז"ל: "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים", ואם כן איך שייך על זה תפלה, מאחר שהשם יתברך מסר הבחירה לנו?
ואף על פי כן באמת מצאנו שכל הצדיקים עסקו בזה, לבקש מהשם יתברך שיצילם מהיצר הרע ויקרבם לעבודתו, כמו ששמענו בפה מלא מהצדיקים אמיתיים שהיו סמוך לזמנינו. וגם בדברי רבותינו ז"ל בגמרא ושאר ספרים, מצאנו כמה תפילות שהתפללו בכל יום שינצלו מהיצר הרע כמבואר תפילתם במסכת ברכות. וגם מהתפלות הסדורים לנו בכל יום מאנשי כנסת הגדולה אנו רואין זאת, כי אנו מתפללים ג' פעמים בכל יום: "השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלימה לפניך". נמצא שאנו מתפללים להשם יתברך ג' פעמים בכל יום לזכות לתשובה ולעבוד אותו יתברך, אף על פי שזה תלוי בבחירת האדם, וכיוצא בזה הרבה תפילות הקבועים מכבר שכולם מיוסדים על בקשה זו לזכות לעבודתו יתברך, וכן כל ספר תהלים מיוסד על תפלות ותחנות אלו לזכות להתקרב אליו יתברך כמבואר שם.

ובאמת אי אפשר להבין זאת, כי הוא גם כן מהקושיות שאי אפשר לתרצם בשום אופן כי אם באמונה לבד. וגם בעת שהודיע לי רבינו ז"ל עניין ההתבודדות והשיחה בינו לבין קונו, דיברתי עמו מעט מזה: הלא האדם הוא בעל בחירה. ולא השיב לי בפירוש, רק כלאחר יד, כאומר: אף על פי כן. כלומר אף על פי שקשה זאת ואי אפשר לברר לך העניין ולתרץ לך, אף על פי כן צריכין לנהוג כך. ואנכי לא יכולתי לשאול יותר, כי ידעתי כי קושיא זו יכולין להקשות על כל התפלות שסידרו לנו חז"ל מכבר על תשובה והתקרבות להשם יתברך, כגון ברכת השיבינו וכו' כנ"ל. על כן צריכין לסמוך רק על אמונה, להאמין בחכמינו זיכרונם לברכה, שכולם הלכו בדרך זה והוליכו אותנו בדרך זה - להרבות בתפילה ותחנונים להשם יתברך, לזכות לעבודת השם יתברך, כי זה העיקר והיסוד שהכול תלוי בו.

ובאמת כל זה הוא עניין הנ"ל, שכל אדם צריך שני בחינות עבודות להשם יתברך. עבודה אחת התלויה בשכל אנושי והם בחינת עבודת התורה והמצוות, שבהם צריך האדם להכניס דעתו ושיכלו עד מקום שידו מגעת, ועל ידי זה מברר כל הניצוצות שנפלו על ידי שבירת כלים שמתבררין על ידי החכמה והשכל דקדושה של עסק התורה והמצוות, כי כולם בחכמה איתברירו. אבל עיקר קיום התורה והמצוות הוא רק על ידי אמונה שהוא יסוד שהכל תלוי בו כמו שכתוב: "כל מצוותיך אמונה", וכמו שאמרו רבותינו ז"ל: (מסכת מכות כד) "בא חבקוק והעמידן על אחת - וצדיק באמונתו יחיה" (ליקוטי הלכות פיקדון וארבעה שומרים ד' סעיף ז' ח').

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות