שאל את הרב

אמא מתאכזבת כשאני "מפשל" במצוות - מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/05/22 14:38 טז באייר התשפב

שאלה

היי,

אני בן 14 בסביבה חילונית-מעורבת ובמשפחה דתייה.

לאחרונה אני מרגיש משום מה התרופפות ברצון ובעניין בלעסוק בתורה ולעשות מצוות... אני לא מבין למה זה קורה וזה פשוט שובר אותי מבפנים כי על כל פיפס קטן שאני מפשל בו, אמא שלי מתאכזבת וכועסת עליי..

אני לא יודע מה אני אהיה בעתיד (דתי, מסורתי או חילוני) אבל מה שאני בטוח זה שאני לא רוצה שישפיעו עליי גורמים כאלה ואחרים ושהבחירה תהיה בחירה אישית שלי וכשאמא מתאכזבת ממני על כל דבר (הורדה בכשרות, הנחת תפילין בצהריים ולא בבוקר, שמירת נגיעה ועוד..) אני מרגיש מועקה כל כך גדולה שאני לא יודע מה לעשות עם עצמי..

אשמח ממש לעזרה.

תשובה

שלום.

החוויה שאתה מתאר בהחלט נשמעת מאתגרת ומרוכבת. מצד אחד אתה מתאר תהליך טבעי, שמתרחש בדרך כלל אצל הרבה נערים ונערות בגילך, שבו מתחילים לשאול שאלות על הדת, ויש פחות רצון לעשות דברים דתיים שפחות מתחברים אליהם, ומצד שני אתה מתאר את האכזבה והכעס של אמא שלך שגורמים לך למועקה גדולה.

החוויה שאתה מתאר, בנוגע לשאלות הזהות הדתית שלך, היא חוויה שמתרחשת להרבה מאוד אנשים וטוב שכך. היא הופכת אותך לאדם שמודע למה שהוא עושה, ועושה דברים מתוך בחירה, והיא תהפוך אותך גם למבוגר כזה, שחושב, ומתחבר, ועושה את הדברים מתוך מקום אישי. פעמים רבות במהלך ההתבגרות יש לנו קונפליקטים עם ההורים בנוגע לכל מיני נושאים, וזה מוביל להרבה כעס ותסכול. הרצון שלך לבחור את הדרך שלך היא מבורכת, אבל לא תמיד ההורים בגיל הזה יכולים עד הסוף להסכים עם הדרך שאנחנו בוחרים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

1. הייתי מתייעצת עם אח או אחות גדולים, בת דודה, או אפילו מדריך או מדריכה שאתה סומך עליהם, אני בטוחה שיהיה להם מה לתרום מנקודת המבט שלהם.

2. אם הקשר עם אמא או אבא מאפשרים את זה הייתי מציעה לנסות לדבר איתם. להגיד להם שאתה במקום שמגבש את הזהות האישית שלו, ומתאר את הקושי מול התגובה של אמא. חשוב לציין שלדבר עם אבא ואמא בגיל הזה יכול להיות דבר מאתגר ולא תמיד זה מתאפשר, וזה בסדר אם אתה לא רוצה או מסוגל.

3. הייתי משתפת אולי חבר או חברה טובים שיש לך. הרבה מאוד נערים ונערות בגילך מתמודדים עם חוויות דומות ותמיד עוזר לשתף מישהו

4. אולי הייתי מתייעצת עם מורה\ יועצת או דמות אחרת שאתה סומך עליה בבית הספר.

5. בנוסף אתה תמיד מוזמן להתייעץ איתנו במוקד-8298*

לסיכום, דיברנו על החוויה המורכבת שאתה מתאר. מצד אחד רצון לפרוץ את הדרך שלך מבחינה דתית ולהבין מה מתאים לך ומה לא, ומצד שני את התגובה המורכבת של אמא שמתסכלת אותך. דיברנו על כך שזה דבר נורמאלי וטבעי, ואני מוסיפה שגם יכול לעבור עם הזמן, אל תשכח את זה. אז מה אפשר לעשות? להתייעץ עם מישהו זה תמיד מקל ועוזר- עם אחות או אח גדולים, חברים, מדריכה או אפילו מישהו בבית הספר, כמו שאמרתי זה משהו מאוד טבעי ומוכר החוויות שאתה מתאר. בנוסף אם יש לך כוחות ורצון, ואם הקשר מאפשר אפשר לנסות לשתף את ההורים, לא בטוח שזה יעזור או יצליח, אבל זה ניסיון. כמובן שאתה תמיד מוזמן לפנות אלינו למוקד.

תמשיך לשאול ולברר מי אתה, בכל התחומים, ותזכור שהקונפליקטים האלו טבעיים מאוד.

נעה

(ns)

כתבות נוספות