שאל את הרב

תאיר ראדה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 28/12/18 02:48 כ בטבת התשעט

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב, וכבוד תורתו,

יש לי שאלה שקשורה למקרה המזעזע של רצח תאיר ראדה ז"ל, ה' יקום דמה.

לצערי הרב, לפי המידע שיש היום (שגלוי לכולם), ונבדק על ידי מכל כיוון, ועל ידי הרבה אחרים - קיימת סבירות גבוהה מאוד שהרוצחים האמיתיים במקרה זה, אינם נתנו את הדין על מעשיהם. יתירה מזאת, לאחר בדיקה עד דק את נתוני פרשה זאת , קיימת סבירות גבוהה מאוד שאדם חף מפשע, על לא עוול בכפו, נמצא במאסר מעל 10 שנים, ועתיד להמשיך לרצות מאסר עולם.

ובכן, כיום, על פי החלטות בית המשפט בתיק זה, הורשע אותו אדם ברצח הנערה תאיר ז"ל.

במצב המתואר לעיל, במידת נכונותו, יוצא שמערכת שלימה של שוטרים, פרקליטים ושופטים המייצגים את מערכת החוק והמשפט ביצעו עיוות דין בכל קנה מידה אפשרי - במידת נכונותו.

ולצערי הרב - אכן היו מקרים מעולם - ואותה מערכת שלימה שלחה חפים מפשע למאסרים ממושכים, ואף הרשיעה אדם חף מפשע למאסר עולם את עמוס ברנס ז"ל.

ובכן, לנו האזרחים הקטנים, שאין לנו כל הגנה מאותה מערכת, במקרה של עיוות דין גמור, מפחד על עצמינו ועל המשך צאצאינו, שיהיו נתונים לחסדיהם של אותם אנשים, ומפאת השלכות של פיקוח נפש, עלה בדעתי לשאול את השאלה המחרידה הנ"ל:

האם מותר לארגן טקס פולסא דנורא, ולבקש: "אותם אנשים שרצחו באמת את תאיר יפגעו בגופם ובנפשם" ועוד לבקש "אותם אנשים שטייחו את התיק הזה בכוונת זדון שיפגעו בגופם ובנפשם, ושהאמת תצא לאור"?

*

יש לציין שבטקס זה, איננו מתכוונים להזכיר שמות של אנשים פרטיים, אלא רק לבקש שאותם אנשים, האנשים האמיתיים שרצחו את תאיר יפגעו. ועל הבקשה להרע למטייחים בזדון , גם כאן הכוונה ללא הזכרת שמות פרטיים, אלא לבקש , אם יש אדם שטייח תיק זה בכוונת זדון שיפגע בנפשו ובגופו, וכמובן לבקש - שהאמת תצא לאור.

איך לנהוג, כאשר ידוע לכל שנעשה עיוות דין?

צר לי שנצרכתי להתעסק בדברים מעין אלו, ולשאול שאלות כנ"ל. אך כתוב בתורה "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", כולי תפילה שהקב"ה יביא שלום וצדק גמור לעולם - ולא נצטרך לפחד ולהתגונן.

"עושה שלום במרומיו הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. אינני מתמצא בפרטי הפרשה ולא בדקתי כך שאינני יכול לחוות דעה בנושא הזה.

ב. בדבר שאלתך הכללית, לא הבנתי מדוע יש צורך בטכסים ודברים מיוחדים, יש לנו בקשה שאנו אומרים ג' פעמים ביום, ואנו מתפללים על המלשינים ועל כל אויבי עמך ישראל, והכוונה היא גם לעניין אלו מתוך בני ישראל, אין הכוונה בברכה זו על אובים גויים אלא אויבים מתוכנו, ויש כאן מקום גדול לכוון שכל הזדים מהרה יכרתו. על כן אינני רואה כל צורך לתפילות ודברים מיוחדים כאשר חז"ל תקנו לנו סדר ברכות. אלא שצריך לכוון בהם.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות