שאל את הרב

למה להתפלל לרפואת חולים אם ה' החליט שיחלו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/10/21 21:18 יג בחשון התשפב

שאלה

ערב טוב, מניחה ששמעת על התאונה הנוראית במסע של בני עקיבא,איך ששמעתי על התאונה ישבתי וקראתי תהילים אך תהיתי לעצמי האם יש טעם לאמירת תהילים? הרי יום כיפור היה לפני שבועיים והושענא רבא- מסירת הדין היה לפני יומיים, אז ה' החליט שהאנשים האלה יהרגו ויפצעו אז למה להתפלל בכל מקרה לרפואתם?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

אהלן!

שאלה נפלאה. ללא צל של ספק, התאונה המחרידה הזו נגעה בליבם של אנשים רבים, בין אם הם שייכים לבני עקיבא ובין אם לא. מרגש לדעת שעצם הידיעה על התאונה גרמה לך לפתוח ולקרוא תהילים בצורה מיידית! כבר עצם הגישה הזו מראה על השורשיות של התפילה וקריאת התהילים בחיים שלך, וזה בפני עצמו דבר גדול.

אם לרגע ננסה לבחון לעמוק, הרי שנגלה שהשאלה שלך היא שאלה על מהותה של התפילה בכלל. אמת שהאירוע הזה עורר לך את השאלה באופן חריף, אבל נשמע מתוך דבריך שהאירוע הציף לך שאלה על עניינה של תפילה בכלל- מדוע להתפלל אם הקב"ה כבר קבע בשמיים מה יתרחש? השאלה הזו חזקה מאוד, כשחושבים על כך, בכל יום ויום ובכל תפילה ותפילה- למה בכלל להתפלל, אם וכאשר הכל נחתם לו אי שם למעלה, ואי שם באיזור ראש השנה?

אני מודה שזה שאלה כבדת משקל, גם קיומית וגם פילוסופית. הוטרדתי רבות מהשאלה הזו, ואשתף אותך בתשובה שעוזרת לי להתפלל כבר כמה שנים, בתקווה שתמצאי בה מענה עבורך. לשם כך, נלך אחורה בזמן אל מעמד ייחודי ומרתק- מעמד הסנה.

משה רבנו עומד והקב"ה מנסה לשלוח אותו אל בנ"י במצרים. משה מתנגד ואומר "לא איש דברים אנכי, גם מתמול גם משלשם, גם מאז דברך אל עבדך כי כבד פה וכבד לשון אנכי". משה איננו רוצה להישלח אל פרעה מלך מצרים בתור נציג העם, וטוען כי הוא "כבד פה", מגמגם, ולכן לא יהיה אפקטיבי לשלוח אותו אל פרעה. תגובת הקב"ה לכך היא- "מי שם פה לאדם או מי ישום אלם או חרש או פקח או עור, הלא אנכי ה' ".

מסביר הרמב"ן (רבי משה בן נחמן, יהודי חשוב ביותר שחי בספרד לפני כ-800 שנה), שהקב"ה בעצם מתכוון לומר למשה- משה, בכל אדם טמון כח התפילה. לכל אדם ישנה היכולת לעמוד מול הבורא ולבקש. זה מובנה בתוכנו, את הכח הזה, את הזכות זאת- קיבלנו מהקב"ה. נכון, ישנו המצב הנוכחי וישנה תכנית קיימת. אבל, איך אומרים? כל תכנית היא בסיס לשינויים. זאת אומרת, כל תכנית אלוקית ממתינה ומצפה לשינוי שעלול להתחולל בה- אם וכאשר האדם יתפלל ויבקש.

הקב"ה מבהיר למשה- נכון שאתה מגמגם. אבל, אם באמת היית רוצה לפעול בשליחותי, היית יכול פשוט להתפלל והיית מקבל את יכולת הדיבור. גם התפילות של ראש השנה, יום כיפור והושענא רבה חתמו את דיננו, אבל ברור לגמרי שאדם מסוגל להמשיך ולהתפלל בשאר השנה ותפילותיו יישמעו בכל עת.

אני חושב שזו נקודה מאוד מאוד חזקה. לי זה ממש משנה את התפילה. לכן, הטיפ שלי עבורך הוא כזה- רוצה משהו? תתפללי עליו. אם זה לרפואה, אז ברור לגמרי שאפשר ורצוי ואפילו חובה להתפלל. כך נתן לנו הקב"ה את זכות התפילה בעולם- המציאות היא תכנית שניתן לשנות, ואנחנו מחויבים להשתמש בתפילה אם וכאשר אנו רוצים לשנות.

מאחל לך שהתשובה הזו תפתח ותאיר לך את התפילות שהתפללת עד כה, ואת התפילות שתתפללי מעתה באור חדש, ותזכי באמת לכוון ולנסות להתפלל בלב שלם.

וכמובן, אם תרצי להמשיך ולשאול על הנושא, את מוזמנת תמיד להמשיך לפנות למוקד שלנו, גם בטלפון: כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוריה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות