שאל את הרב

שקר להורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/12/20 05:33 טו בכסלו התשפא

שאלה

היי כבוד הרב , בעברי כילדה בת 16 התאהבתי בגבר וכשניסיתי להכיר להורים שלי אותו הם לא הסכימו לי להיות איתו כי אני קטנה ולא סיימתי לימודים והתעקשו שננתק את הקשר בנינו , אני לא הצלחתי לנתק ממנו קשר כי נורא אהבתי אותו ואוהבת עד עכשיו.. יצאנו בסתר מהם במשך כ3 שנים וכרגע אנחנו ביחד עדיין כשנתיים וחצי בידיעה שלהם , אמרתי להם שחזרנו לקשר והתחלנו לצאת וקיבלו את זה, הם לא יודעים שיצאנו בסתר במשך כ3 שנים וקשה לי נורא לשמור את זה כבר כי אני מפחדת שזה יתגלה על ידי ההורים שלו או משהו ואני לא רוצה שזה יתגלה כי אני יודעת כמה ההורים שלי יפגעו מזה וכמה יהיה להם קשה לקבל את זה ויכול להיות שזה יגרום להרחקה ביני לבין בין הזוג שליי ...

מצד שני אני כבר לא עומדת בשקר הזה ובאלי לספר להם אבל יודעת שזה יכול לגרום לפיצוץ גם משפחתי ... מה לעשות ? האם לדעתך להשתיק את זה ובעזרת ה׳ שזה יעבור וישכח בהמשך או לפתוח וזה יכול לפוצץ הכל ?

תשובה

שלום וברכה

לשאלת חיים זו יש הרבה מאוד מרכיבים, והיא מורכבת הן מיסודות הלכתיים, והן מדרך ארץ. אכתוב בראשי פרקים, ואם תרצי הרחבה בנושא מסוים – אשמח.

ההצעה הראשונית שלי, לפני הבירור, הוא לחזק את ההכרה שלך שההורים שלך רוצים בטובתך, הייתה להם את האחריות כשהיית בגיל צעיר והם מימשו אותה, וצריך למצוא את הדרך ללכת בה עכשיו.

א. ההלכה אכן קובעת כי בשעה שרוצים להתחתן וההורים מתנגדים – מותר לעשות זאת גם נגד רצונם. יש לכך נימוקים רבים, ואצטט רק את היסוד מהתורה עצמה "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו....".

ב. הרשות להתחתן אינה סותרת את העובדה כי קיימת מצוות כיבוד אב ואם. לא זו בלבד, אלא שבמקרה בו אנו דנים ישנה גם חובה לא לחיות חיים של שקר. לא זו בלבד, אלא שכמובן זה גם עלול להיות לא טוב מצד עצמו, כפי שאת כותבת, כי שקר אין לו רגליים, והוא עשוי להתגלות.

ג. האם קיימת חובה שלך לגלות להורים כי הייתם בקשר בעבר ? החובה הזו לא קיימת, כי אין אדם חייב לפרוש בפני הוריו את כל חייו.

ד. האם כדאי לך לעשות את זה ? את מכירה את המציאות טוב יותר מכל אחד אחר. אם את סבורה כי על אף שתהיה תקופה לא נעימה – הסרת עול ההסתרה יקל עלייך, וישחרר אותך מהמטען הגדול, בוודאי שהדבר עדיף; אם את סבורה כי זה עלול להפוך את הכל על פניו – את לא חייבת, ואולי לא כדאי; אם את בספק – בדרך כלל, כדאי להשתחרר, ולחיות חיים פשוטים ולא מסתירים.

כל טוב ושמחה גדולה

כתבות נוספות