שאל את הרב

ריגוש במגע בין בני זוג: מה רע בזה? יש עדיין טעם לשמירת נגיעה אם הפסקנו לשמור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/22 16:39 יז בשבט התשפב

שאלה

היי(:

אני ובן הזוג שלי בהתחלה לא שמרנו נגיעה ואז החלטנו שדווקא כן.

ומאוד מעניין אותי אם יש עדיין טעם לשמירת נגיעה?

וגם חשוב לציין שאני לא נוגעת באף אחד אחר חוץ ממנו אז עדיין יש את הריגושים וזה לא נהרס ולא הופך למשהו סיתמי.. זה איזושהי סיבה שאמרו שבגללה לשמור את זה לאחרי החתונה, אבל מה רע שיש את הריגושים האלה עכשיו?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

הי טל!

תודה שפנית אלינו. וכל הכבוד שהחלטתם לשמור נגיעה!

בואי נעשה סדר בנושא המטורף הזה, שהוא לא פחות מסם חיים לקשר הזוגי.

מצוות שמירת נגיעה

קודם כל- שמירת נגיעה זה לא טיפ, זה לא עצה, זה חובה. מצווה לכולנו, כמו שמירת שבת או לקיים את חג הפורים.

אחרי שהבהרנו את זה, נוכל לצלול ולנסות להבין מהי אותה מצווה של שמירת נגיעה ולמה היא כל כך חשובה.

שמירת נגיעה עוזרת לנו לייקר, לשמור את ערכו של המגע. הרי אם ניגע בכל אחד, המגע יפחת מערכו, יאבד את ההתחדשות, הריגוש כמו שאמרת. אנחנו שומרים את עצמנו לבן הזוג הנכון ובזמן הנכון.

בזמן הנכון הכוונה, שיש זמנים כאשר הזוג נשוי שהם במצב שנקרא 'אסורים'. אסור זה לזו. כלומר- לא נוגעים אחד בשני, ויש כל מיני הרחקות ודינים נוספים, בעזרת ה' בזמן הנכון תלמדי אותם כמו שצריך.

זאת אומרת, ששמירת נגיעה תקפה גם בזמן שהזוג נשוי! גם כשהם קשרו את אהבתם אחד בשני.. למה? בשביל מה זה נצרך?

שכל ורגש

יש אצלנו בני האדם שני כוחות, שכל ורגש.

השכל הוא אובייקטיבי, יציב, אפילו קר, מסתכל על המציאות כמות שהוא. הרגש, הוא הלב, החום, החיות (בשורוק), האנרגיות והשמחה. אבל, הוא סובייקטיבי, הוא בא והולך, ויש תקופות של עליות וירידות.

שני הכוחות האלו חשובים לנו מאוד! אבל צריך את שניהם באיזון ובמינון הנכון. לצורך דוגמא, יהודי החליט ש"לא בא לו לשמור שבת". אבל זה לא עניין של "בא לי או לא בא לי", אנחנו מחוייבים למשהו עמוק, לשמירת מצוות, זה הזהות שלנו! זה כוחו של השכל, לשמור על קיום מצוות גם כשאין לנו רצון.

כדי להבין יותר, אפשר אותו דבר לראות לגביי בגרויות או עבודה: אין לי כוח ללמוד או לעבוד, אבל אני כן אעשה את זה, כי זה חשוב, נצרך וכו'. הבגרויות יביאו לי תעודת בגרות, העבודה תיתן לי פרנסה, וכך הלאה. (ביהדות זה קצת שונה כי אנחנו לא עושים את זה בשביל שכר, זה היה בשביל הדוגמא).

ובחזרה לנושא שלנו, של שמירת נגיעה. כולנו מכירים את עצמנו, יש עליות וירידות כל הזמן בכל התחומים כי ככה אנחנו- אנושיים.

אני לא יודעת באיזה שלב אתם בקשר, אם אתם ביחד תקופה או בהתחלה, אבל כמו כל מערכת יחסים תהיה לכם גם עליות וגם ירידות, ובעזרת ה' שתצאו מחוזקים לעולם כמה שיותר. המגע בא להעצים את הקשר, אם הוא בזמן הנכון שלו!

ריגושים

שאלת, מה רע שיש את הריגושים האלו עכשיו?

בואי נעצור רגע, ותחשבי בבקשה על איך שהגדרת את הקשר ביניכם- "ריגושים". פרפרים בבטן וכל הרגשות האלו, מתארים התאהבות.

התאהבות זה מהמם! אבל זה השלב הראשוני של הקשר, ה"אהבה שתלויה בדבר", לפי מסכת אבות. כלומר, אני אוהבת אותו כי הוא חתיך/ הוא מרגש/ הוא קונה לי מתנות.. זה שלב יפה אבל הוא לא הבסיס לקשר. הבסיס לקשר הוא אהבה. וכמו שכתוב בהמשך המשנה במסכת אבות: "אהבה שלא תלויה בדבר", הכוונה כאן למידות, לערכים, לאופי. האם את אוהבת אותו כי הוא מכבד אותך? האם תרצי שהוא יהיה אבי ילדייך בגלל התכונות הטובות שלו? זה כבר שאלה רחוקת טווח אבל היא תוכל לתת לך מושג לגביי הקשר, לגביי טיבו- אם הוא אמיתי או משהו חולף..

הריגושים שכתבת הם מסנוורים, אבל כשמסתנוורים יכולים חלילה להיפגע כי לא רואים טוב, מבחינה נפשית. הריגושים מרגשים, אבל הם לא בזמן הנכון. כמו תינוק שנותנים לו שוקולד ללא גבול, מה הבעיה? הוא גם לא בשלב של לאכול ממתק ואוכל מוצק וגם לא טוב שנותנים בלי הגבלה..

מטרת הגבולות

הגבולות שחז"ל קבעו לנו, הסייגים וההלכות, באו לתת לנו מסגרת, שמטרתה לחזק אותנו בעולם שיכול מאוד לבלבל אותנו. כמו אבא שדואג לבן שלו ולכן לא יתן לו לרוץ לבד לכביש אלא יתן לו כל הזמן יד, כך גם עבורנו- יש כאן הדרכה איך להתנהל בעולם הזה, שהוא לפעמים מטעה ומורכב ומסנוור. התורה באה להדריך אותנו מה לעשות, בדרך הנכונה והראויה לנו. ושמירת נגיעה עוזרת לנו לשמור את עצמנו לאדם הנכון בזמן הנכון.

זה מהמם שאת לא נוגעת באף אחד רק בבחור שלך! זה בהחלט חשוב, אבל שמירת נגיעה מדברת גם על קשר של הזוג עצמו, כי כמו שאמרנו, יש עליות וירידות כל החיים, גם בין בני זוג.

יציבות בגבולות

שמירת נגיעה זה לא תמיד דבר קל, אפשר בקלות לעבור את מה שדרשנו מעצמנו ולהיכשל. לכן כדאי מאוד ללמוד על הנושא ולהחליט על כללים איך לא מגיעים למצב שבו עוברים על הגדרות שהחלטתם.

אפשר ללמוד כאן באתר משאלות נוספות (דרך חיפוש), לחפש את החוברת "מגע הקסם" (באינטרנט), להתייעץ עם דמות תורנית שמכירה אותך או את שניכם וגם לדבר ביניכם, שתהיה תקשורת על המצב הראוי ולא תסכול ורגשות שליליים שיעכירו את האווירה ביניכם חלילה. המגע הוא דבר יקר ולכן צריך לדעת מתי ואיך להשתמש בו- בשבילכם!

טל יקרה, המון בהצלחה!

בהמון הערכה ותודה שפנית אלינו!

ברכת ה' עליך,

שרון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות