שאל את הרב

שמירת הברית

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 15/06/21 23:28 ה בתמוז התשפא

שאלה

הרב אבנר היקר,

לפני שאני שואל את השאלה אני חייב להצהיר

אני אוהב את התורה ואת ה' ומנסה ככל יכולתי תמיד לקיים את המצוות .

אני מעוניין לדעת מה היא החומרה של עבירת הזרע לבטלה.

בתור נער מאוד קשה להתמודד עם העבירה הזו וכשגיליתי שהשולחן ערוך קבע שזו העבירה החמורה ביותר זה טילטל אותי, וגם דברי הזוהר על העבירה שלא ניתן לתקן אותה הפריעו מאוד.

כל פעם שאני חוטא כמובן שאני עושה תשובה ומקבל על עצמי לא לעשות את החטא, איני צריך הרצאות בנושא תשובה מהרב.

אך אני מעוניין להבין, איך עבירה שלא מוגדרת בתורה שבכתב, ולא בתורה שבע"פ שנכתבה, אלא רק בגמרא (מובא בהקשר לסיפור של אונן שהיה נשוי לאשתו של אחיו המת ובחר לא לייבם אותה) היא העבירה החמורה ביותר ע"פ אלו שבחרו להגדיר אותה כך? (השו"ע, הזוהר)

ואיך בכלל ניתן להגדיר את העבירה כדאורייתא, הרי היא מעולם לא הוזכרה ישירות?

לאחר מחקר גיליתי גם שבנושא הזה הרבנים נחלקים ביניהם, ולא כולם מסכימים שזו העבירה החמורה ביותר

אך ללא קשר לכך העובדה שעל דברים כל כך רציניים ובעלי משמעות כבירה היהדות נחלקת והאמת אינה ברורה מביאה אותי כמעט לידי יאוש רב מפירושי התורה.

בנוסף, האם מה שהאמוראים אמרו על המקרה של אונן הוא פירושם האישי אליו, או שזה מבוסס על מקור מסוים כמו המשנה שעברה מדור לדור בע"פ?

מקרה זה מזכיר לי עוד פירוש לא מובן במסכת קידושין ל דף א -

"אל תקרי "ושננתם" אלא "ושלשתם" -לעולם ישלש אדם שנותיו: שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד" ובו האמורא פירש שמשמעות המילה היא שלשתם כי היא נשמעת כך, וזה מקרה שאינו מובן לי כי לא נתן לדעת על מה הוא הסתמך כשקבע זאת

אשמח לתשובה ודעתך הכנה.

תשובה

שלום.

א. מה שמביאים בשם הזוהר שלא ניתן לתקן את העבירה הזאת, זה לא נכון. קודם כל, כפי שפוסק הרמב"ם בהלכות תשובה, שום דבר לא עומד בפני התשובה. ובנוסף, כבר הביאו גם ר' חיים מוולוז'ין וגם ר' צדוק, שיש איך לתקן ולכפר על החטא הזה, על ידי לימוד תורה ובעוד דרכים.

ב. ברור שאין כוונת השו"ע שהיא באמת העבירה החמורה ביותר, וההוכחה היא פשוטה - עיין במה שכתבו החלקת מחוקק והבית שמואל על דברי השו"ע שם, בתחילת הסימן. בנוסף, עיין באוצר הפוסקים.

ג. אני לא חושב שיש מחלוקת משמעותית לגבי חומרת העבירה. ברור שזו התמודדות מאוד קשה, ברור שהיא חמורה, וברור שאפשר לעשות עליה תשובה. מה זה משנה מעבר לכך באיזו דרגת חומרא היא בדיוק?

ד. לא נכון שהעבירה לא הוזכרה בתורה. היא הוזכרה בתורה על פי מה שהתורה שבעל פה מבארת לנו בתורה שבכתב. באותה מידה פשר לומר ששחיטה לא הוזכרה במפורש בתורה.

ה. לגבי הדוגמא ממסכת קידושין - כידוע יש פרד"ס - פשט, רמז, דרש וסוד. ברור שדברי הגמרא שהבאת הם לא פשט וכנראה גם לא סוד, אלא רמז או דרש. ואני חושב שברור, שהתוכן שאמר אותו אמורא נכון מצד עצמו, והוא מצא בפסוק את הרמז לכך ותלה זאת בפסוק.

כל טוב

כתבות נוספות