שאל את הרב

שירות לאומי - איפה כדאי???

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/01/22 03:26 כה בשבט התשפב

שאלה

היי, אני בדיוק בתקופה לפני הסיירות ויש לי התלבטות גדולה.

התחלתי את השנה עם רצון גדול לשירות במשרד ממשלתי, בהמשך עשיתי בירור יותר מעמיק וגיליתי צד נוסף שאני מתעניינת בו, מועדוניות רווחה, התחלתי כולי להיות בעניין רק של מועדוניות רווחה בידיעה שלא התקבלתי למשרד הממשלתי, די זנחתי את הרעיון. עכשיו קיבלתי הודעה שהתקבלתי למשרד הממשלתי, לתפקיד טוב מאוד, יש לי חשיפה תכף, ואני לא יודעת מה לעשות!!!

הייתי בטוחה ב100% שלא אתקבל למשרד הממשלתי, ופתאום התקבלתי, התחלתי תהליך גם במועדוניות רווחה. הבעיה היא שזה 2 קצוות שונים לגמרי, ואני ממש מבולבלת, אני יודעת שיש לי מה להביא ב2 המקומות. לא יודעת מה לעשות , מה הדרך הנכונה בשבילי, מה השליחות שלי וזה ממש מייאש אותי.

כל ההליך עם המשרד היה נורא ארוך, קיבלתי תשובה חודש אחרי שהייתי אמורה לקבל, ועכשיו משהו מסתבך עם היום חשיפה, אולי זה סימן שאני לא צריכה להיות שם??

תשובה

שלום לך ותודה גדולה על השאלה!

גם אני לפני קצת יותר משנתיים הייתי בשלב בו חיפשתי שירות, אני זוכרת שזו הייתה תקופה מבלבלת ומעלה שאלות עבורי ועבור חברותי. התחושות שעולות בך הינם טבעיות לחלוטין החשש מלהחמיץ משהו ושאלות כמו למה יותר אתחבר ומה יספק אותי יותר הן נחלת השלב הזה וחשוב מאוד לסדר ולברר לפני שמגיעים להחלטה.

פומו FOMO

אתחיל מלהציג הגדרה חשובה שיכול להיות שנחשפת אליה בעבר, FOMO (fear of missing out). בהרבה מקרים בחיים שלנו אנחנו עומדים בצומת דרכים בה אנו נדרשים לקבל החלטה כלשהי בין 2 אופציות או יותר. פומו הוא תחושה שלעיתים תעלה בנו במצב כזה שהגדרתה פחד מפספוס והחמצה, החשש להחמיץ בקבלת הבחירה את האופציה הטובה יותר, יש אנשים שהתחושה הזאת חולפת בהם ועוברת אחרי תקופה, ויש אנשים שהתופעה הזאת גורמת להם לחשוב גם לאחר שהם כבר נמצאים במקום בו הם בחרו להיות וגורמת להם לחשוב ולדמיין מה היה קורה אם היו הולכים בדרך שלא נלקחה.

חשוב להבין שזוהי תחושה נורמטיבית לחלוטין וטבעי שיקרה בעת קבלת החלטה, השאלה היא מה עושים איתה?

איך מקבלים החלטה

דבר ראשון שאמליץ לך הוא בירור עצמי, השירות לאומי הינו הזדמנות מדהימה לתרום לקהילה ולמדינה אך גם לחקור ולבדוק אילו תחומים מעניינים אותך, במה היית רוצה להתנסות וכלי שיכול לסייע לך בבחירת מקצוע בעתיד. ישנן בנות שיעדיפו ללכת על כיוון מסויים בשירות כדי לבחון אם כיוון זה מדבר אליהן מבחינה מקצועית לאחרי השירות, וישנן בנות שההפך, יודעות מה כיוונן אחרי השירות ובשנת שירות מעדיפות לגעת בתחום אחר שגם מסקרן ומעניין אותן.

אני ממליצה שתשבי עם דף ותעני כמה שתוכלי על השאלה- לאן הלב שלי נוטה?

יתרונות חסרונות

מניית היתרונות והחסרונות של כל מקום יכולה לסבך ולבלבל מאחר ולכל קטגוריה יש משקל שונה בחשיבות שלה עבורך והכמות לאו דווקא מעידה על האיכות, לכן פיתחו שיטה שנקראת המודל המפצה, בתהליך מחשיבים גם את החשיבות והמשקל שאת נותנת לכל סעיף לפיו את רוצה לברר לגבי ההחלטה שעלייך לקבל. הטבלה המוכרת עם שינוי שיכול לסייע:

1. רשמו את ההתלבטות שאותה הייתם רוצים לבחון מעל הטבלה.

2. בצד ימין של הטבלה (בעמודת קריטריונים לבחירה) כתבו את כל התכונות/מרכיבים/משמעויות הכלולים בהתלבטות.

3. בטור ה"משקל"- דרגו את רמת החשיבות של אותו פרמטר עבורכם בסולם של בין 1-10 נקודות (ניתן לתת את אותו דירוג ליותר מפרמטר אחד)

4. בדקו לאלו קריטריונים נתתם ציון גבוה (מעל 6).

5. לקריטריונים שקיבלו ציון גבוה: תנו ציון בין 1-10 שייצג עד כמה הקריטריון בא לידי ביטוי בכל אחת מהאפשרויות.

6. כפלו את הציון של רמת האיכות בציון של המשקל וחברו את התוצאות עבור כל אפשרות.

באופן כללי הקרובים שלנו יכולים לשמש מראה מעולה והתייעצות איתם בנושא יכולה לסייע בבחירה, כמובן כל עוד זה במידה ואת נותנת את הדגש בבירור שלך מול עצמך.

לאחר הבחירה

התהליך ממשיך גם לאחר שכבר בחרנו את השירות המחשבה מה היה קורה אם… ההבנה שהכל לטובה ושבסופו של דבר לא משנה מה החלטת זה מאת ה׳ והוא הוביל אותך לזה מסיבה, ולאו דווקא שזה שה׳ הוביל אותך לשם זה אומר שזה הכי טוב עבורך ושעלייך להשאר שם גם אם לא מתאים יכול להיות שהסיבה היא גם להבין שזה לא הכיוון ואפשרי גם לחשב מסלול במהלך השנה.

לסיכום, העיקר הוא להיות קשובה לעצמך וחשוב לזכור שתמיד אפשר לחשב מסלול מחדש במהלך השירות.

בהצלחה גדולה,

תהילה

כתבות נוספות