שאל את הרב

חוזר בתשובה - אבל הבית לגמרי חילוני. איך מתמודדים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/04/21 19:30 יז באייר התשפא

שאלה

שלום,

חזרתי בתשובה לפני כ-7 חודשים. התחלתי את הדרך שלי לאט לאט. אני לומד במסגרת דתית. כל יום שעובר אני רק מתחזק ומתחזק. אבל שאני מגיע הביתה אני לא מצליח להישאר דתי, כי המשפחה חילונית לגמרי ואני נופל.

שבתות - אני חוזר לשבתות, ואין לי מה לעשות וזה שובר אותי. אין לי חברים להסתובב איתם. אין לי אפשרות לדאוג לאוכל כשר לשבת - אוכל מוכן מאוד יקר, יכול להגיע ל-600 בשביל אוכל כשר ומוכן וכשר, ואין לי תקציב לזה לכל שבת שאני חזור הביתה. אין התחשבות מהמשפחה. הכשרת כלים - לא רלוונטי כי המשפחה לא אכפת לה ותוך כמה שעות הכול הופך להיות שוב טרף אז אין לי דרך להכין אוכל כשר. אין לי חדר להיות בו - אני ואח שלי בסלון. אז הם מדליקים טלוויזיה - אני צריך לשמוע 3 טלוויזיית דלוקות, ואין לי מקום לברוח אליו ולהיות בשקט. אסור לי אפילו לבקש להנמיך ולכן קשה לי להתרכז בלימוד עם עצמי. וגם המחשב - מוזיקה, משחקי מחשב בווליום גבוה ואסור לי לבקש להנמיך.

מכבים לי את האור בשירותים ובאמבטיה ואסור לי לבקש שידליקו, וגם אם מדליקים כבר אסור לי - הנאה מחילול שבת. לפעמים גם מנתקים בטעות את הפלטה ואז שוב אסור לי לחבר.

לדבר עם המשפחה - עשיתי את זה, אבל זה לא עוזר. הם רוצים לחיות כמו שהם רגילים ואני מבין אותם. הם צודקים.

ללכת ללמוד - בשלב מסויים זה מעייף, וקשה להתרכז עם הרבה מסיחי דעת.

ללכת לטייל - כמה אפשר? ולהיות לבד? זה משעמם מהר.

נכון שעצם זה שהטלוויזיה דלוקה לא מהווה חילול שבת אבל זה פוגע בחוויות השבת שלי וגורם לי ליפול במזיד, בכוונה, ואז זה שובר אותי.

ואז אני מתחיל שבוע חדש, שבור מהשבת, מאווירת שבת שנפגעה - זה בלתי אפשרי לעשות את זה לבד! אני נופל לבד ולא מצליח! שאני נמצא בסביבה דתית ותומכת אני כן מצליח. ואז שמתחיל השבוע - אסור לי להצטרף למניינים, הרי אין מצרפים מחללי שבת למניין (לפעמים אני מחלל שבת במזיד, כי אני נשבר, קשה לי לבד) - ואז אני מוותר על התפילה. עד שאני שומר שבת כרגיל אין מצרפים מחלל שבת למניינים... וזה שובר אותי.

וכשרות בבית - אין שום דרך להשיג אוכל כשר ואין לי תקציב או חברים שיעזרו לי, אני לבד במשימה. ואסור לברך על אוכל לא כשר אז אפילו את זה אני לא יכול וזה שובר אותי ומרסק אותי.

חגים - אין לי איפה להיות. לא יודע מה לעשות.

הרב, אני שבור. החלום הכי גדול שלי כבר 7 שנים זה לחזור בתשובה. עד שהחלום מתגשם, גיליתי שזה קשה, קשה מידי לבד. שאני מגיע הביתה, אני נהפך להיות חילוני עם כיפה וזה מזעזע.

מה לעשות הרב? להרים ידיים? לקחת פסק זמן עד שאוכל לעשות הכול לבד? זה שובר אותי. אני רוצה להיות דתי כל החיים, גם בבית! אין לי איך, אין לי לאן ללכת...

תודה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, אני רוצה לשבח אותך על מסירות הנפש שלך לקיום המצוות, על הדאגה שלך והכנות שלך בכל הקשור לעולמך הרוחני, השאלה שלך מבטאת חזרה בתשובה אמיתית, ובטוחני שעוד תתעלה ותתחזק. המכתב שלך הוא מרגש מאוד ומעיד גם על טוב ליבך, ועל כיבוד ההורים והמשפחה שכה חשובים לך.

שתדע שמעלתך גבוהה מאוד בעיני השם יתברך, וכפי שכותב הרמב"ם בעצמו (הלכות תשובה, פרק ז'): "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן. אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם". ולכן אל תיפול רוחך. כל מצווה ומצווה שאתה מקיים שכרך הרבה מאוד, במיוחד בגילך הצעיר שבו הפיתויים גדולים יותר, ובמיוחד בסביבה ובמציאות בה אתה חי.

אני מבין שקשה לך לשמור תורה ומצוות, ובוודאי לשמור שבת, בבית בו אתה נמצא, אבל ישנם דברים רבים שיכולים להקל על כך מאוד. עם זאת, ככל שהניסיונות שלך גדולים יותר, כך תצא מחוזק יותר ושכרך בוודאי גדול מאוד כפי שאמרתי. "לפום צערא אגרא" אומר שלפי הצער והקושי כך גם השכר על כל מה שאתה מצליח לקיים. בעזרת השם אתייחס לכל הנקודות אותן העלית.

שמירת שבת

שמירת שבת היא נקודה כואבת מאוד אצלך, וגם מאוד מובנת. מצד אחד יש את הרצון שלך לשמור שבת, ומצד שני, רצונם של בני המשפחה להמשיך בשגרת חייהם גם בשבתות. לכן אני מציע את הדברים הבאים:

פלטה – אם הפלטה יכולה להיות במקום שאינו מפריע למשפחה (בחדר הכביסה, במחסן וכדו') מה טוב. במידה והפלטה יכולה להיות רק במטבח, רצוי שתהיה במקום שבו לא תפריע וכך לא יצטרכו לכבות אותה בשבת.

אוכל לשבת - במידה וזה לא אפשרי לאכול אוכל חם בשבת תוכל לאכול אוכל קר כמו טונה, גבינות, חומוס, ממרחים שונים וכדו'. בוודאי שתוכל לצאת בהם ידי חובת סעודת שבת, ויש להשתדל לאכול אותם עם לחם לפחות בסעודה הראשונה (בערב) והשנייה (בבוקר). לגבי כשרות המאכלים אתייחס בהמשך.

חשמל בשבת – אמנם נכון שאסור ליהנות מחילול שבת של יהודי, אך זה מדובר כאשר החילול נעשה במזיד. אבל אם הדבר נעשה בשוגג ניתן לסמוך על דעת המקילים המתירים ליהנות מחילול השבת (משנה ברורה, סימן שיח, ס"ק ז). אני מניח שבני משפחתך אינם מחללים שבת במזיד, דהיינו שהם יודעים את חומרת השבת ועושים בכוונה, אלא שהם עושים זאת מתוך רגילות, והם נחשבים כשוגגים. לגבי הדלקת האור – אם הדלקת האור אינה מוסיפה לך תועלת (למשל אם כיבוי או הדלקת האור במקלחת אינה מוסיפה דבר לשטיפת הפנים או הידיים, מכיוון שבלאו הכי אתה עושה זאת בלי קושי) אין בעיה ליהנות מכך. כמובן בתנאי שאינך מתכוון ליהנות מהדלקת האור...

טלוויזיה – בטלוויזיה או רדיו יש הנאה מחילול שבת גם אם אינך מתכוון ליהנות, אבל אם הברירה שיש לך היא לצאת מהבית אז תוכל להישאר בבית, ופשוט למצוא מקום בו תוכל להפנות את הגב לטלוויזיה, או למצוא חדר פנוי בו תוכל לישון או לקרוא ספר. אם אין לך אפשרות לעשות זאת תדע שאתה אנוס, ואני מאמין שהקב"ה לא יבוא אליך בטענות. רק השתדל מאוד שלא ליהנות ולא להסתכל במסך. בכל מקרה, אל תישבר מזה.

אוכל כשר

אמנם אסור לאכול ממאכלים לא כשרים, אבל רצוי מאוד לשוחח עם הוריך על כך שאתה מעוניין באוכל כשר. חשוב להדגיש להוריך שאתה מאוד אוהב לאכול את האוכל שלהם, אבל אינך יכול לאכול אוכל לא כשר. לכן טוב יעשו אם יקנו מוצרי מזון מחנות או סופר עם כשרות (אפילו כשרות בסיסית), שאז אין חשש שיקנו מוצרים ללא כשרות כלל (זו הזדמנות מצוינת להציע להם לעשות בשבילם את הקניות בכל שבוע...). אותו הדבר גם לגבי ערבוב בין בשר לחלב בבישול. תוכל לומר להם שאתה מאוד רוצה לאכול את האוכל שלהם, אבל אינך יכול לאכול בשר שבושל עם חלב או להיפך. לכן טוב יעשו אם יפרידו בין בשר לחלב בזמן הבישול. במידה ולא מסכימים – תוכל לאכול מוצרי מזון מאריזות סגורות עם כשרות כמו טונה, גבינות, חומוס, ממרחים שונים וכדו' (אני יודע שזה קשה, אבל אני בטוח שאמא שלך תרצה מאוד שתאכל אוכל חם ותבשל בשבילך בשמחה).

לגבי הכלים - אם הכלים, דהיינו הצלחות והסכו"ם, משמשים לאכילת בשר וגם לאכילת חלב (או לשניהם יחד) אין להשתמש בהם, והם צריכים הכשרה לפני השימוש (הגעלה במים חמים, למשל לערות על הסכו"ם מים רותחים). בכלי זכוכית (כוסות וצלחות) אפשר להקל כדעת השו"ע (או"ח, סימן תנא, כו) והפוסקים המתירים להשתמש בכלי זכוכית לכל דבר (בשר/ חלב) מכיוון שאינם בולעים. במקרה שלך, רצוי להשתמש בסכו"ם חד פעמי במקום הסכו"ם שיש בבית.

צירוף למניין

אינני יודע מי אמר לך או היכן למדת שאינך יכול להצטרף למניין. זה פשוט לא נכון. לדעת המשנה ברורה (סימן נה, ס"ק מו- מז) ולדעת פוסקים נוספים (הרב משה פיינשטיין, חזון איש ועוד), מחלל שבת מצטרף למניין עשרה, אלא אם הוא לא מאמין כלל במציאות הבורא או שמחלל שבת במזיד כדי להכעיס את בורא עולם. אתה בוודאי נקרא אדם מאמין, ובוודאי שאתה מצטרף למניין, ואתה גם יכול לעלות לתורה בשבת או בשני וחמישי. זכור, גם אם היו לך נפילות בשמירת השבת הן נבעו מהסביבה הבלתי אפשרית בה אתה נמצא, ולא בגלל שרצית לחלל שבת.

סביבה תומכת

כתבת שאין לך להיכן ללכת בחגים ושבתות, אך גם כתבת שבסביבה תומכת אתה יכול לשמור שבת יותר בקלות. חשוב מאוד שתמצא את הסביבה התומכת הזאת. היא יכולה להיות אצל משפחה (דודים או בני דודים) או חברים ששומרים שבת, או במידה ויש ישיבה הקרובה למקום מגוריך ותוכל להתארח אצלם. כמובן חשוב שיהיה לך רב או דמות תורנית אחרת (אברך או בחור ישיבה) שילוו אותך בתהליך החיזוק שלך, ויוכלו למצוא לך פתרונות שיעזרו לך לשמור שבתות וחגים בצורה קלה יותר (כמו אירוח אצל משפחה מלווה וכדו'). אם אין לך דמות תורנית שמלווה אותך, נשמח שתתקשר למוקד שלנו ונעזור לך למצוא רב או משפחה שילוו אותך בשמחה.

שיח עם בני הבית

כתבת שניסית לדבר עם המשפחה, אבל זה לא עוזר. הם רוצים לחיות כמו שהם רגילים, וזה מובן. אבל, כפי שכתבתי, אני בטוח ששיח כנה ומכבד יוכל לעזור במשהו. אולי באפשרות להכין לך אוכל כשר, אולי בהשארת פלטה דולקת בשבת או בהנמכת הווליום מהטלוויזיה. כל מה שתוכל לקבל יהיה רק לתועלת. כבר כתבתי לך שאני בטוח שאמא שלך לא תרצה לראות אותך אוכל רק סנדויצ'ים או אוכל קר, ותדאג לבשל לך אוכל כשר. המשך לנסות, אל תתייאש.

לסיום, אל תתייאש. היצר הרע מנסה בכל כוחו לשבור אותך ולגרום לך לרדת מהדרך בה בחרת. אני מאחל לך שתמשיך להתחזק, ולעלות מעלה מעלה במעלות התורה ויראת השמיים, ותזכה להיות בן תורה אמיתי, ועוד יגיע היום (הוא לא רחוק) בו תזכה להקים בית נאמן בישראל, בית בו תוכל לשמור את כל המצוות – קלה כבחמורה – בלי שום טרדות או עיכובים.

בהצלחה רבה!

אבי

כתבות נוספות