שאל את הרב

קושי בשמירה הלכות בימי בין המצרים

חדשות כיפה רבני בית הלל 02/08/18 12:30 כא באב התשעח

שאלה

שלום ,

צמתי היום את צום י"ז בתמוז , אני יודעת שאסור לשמוע שירים בימי בין מצרים , מוזיקה וריקודים זה תחביב מאוד גדול שלי וחלק מהיום יום וקשה לי לא להאזין לשירים ולרקוד . מה ביכולתי לעשות ? אני מעדות ספרד אם זה פרט חשוב* תודה רבה על התשובה !

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב

לצערי אני עונה על שאלתך באיחור מסויים, וכבר נגמרה תקופת שלושת השבועות, ואני תקווה שבעתיד האבלות תתבטל ועימה הצורך במענה זה, אך בכל זאת אענה שכן תורה היא וללמוד אנו צריכים, מה עוד שהשאלה רלוונטית גם לאבלים על הוריהם במשך י"ב חודש.

עיקר האיסורים שהוזכרו בימי הספירה, שלושת השבועות, תשעה הימים ואבלות על הורים, הם איסורים של שמחה. כחלק מהשמחה שנאסרה נאסרו גם ריקודים ומחולות אפילו בעת שמחה של מצווה כמו אירוסין וכדומה.

אחרונים רבים זיהו בין הריקודים והמוזיקה ועל כל אסרו גם את שמיעת המוזיקה היכולה להביא לידי ריקוד. רבים מהפוסקים אסרו זאת לגמרי בכל תקופת שלושת השבועות, אך יש מספר פוסקים שהתירו את שמיעת המוזיקה (ולא את הריקוד) בשלושת השבועות ומיקדו את האיסור הגורף יותר לתשעת הימים עליהם אמרה המשנה "משנכנס אב ממעטין בשמחה".

אני סבור שיש להקל אף יותר מכך וזאת בשים לב לשתי שאלות:

1. האם המוזיקה היא אכן שמחה ומובילה לריקוד או שמא היא עצובה ולא אמורה להיכלל באיסור מלכתחילה. אם אכן מדובר במוזיקה חרישית המעוררת עצב ולא שמחה אינני רואה שום סיבה לאסרה גם בתשעת הימים.

2. מטרת שמיעת המוזיקה – בעולם שלנו שמיעת המוזיקה היא לעיתים קרובות פעולה שאנו עושים כרקע לפעילויות אחרות, אנו שומעים מוזיקה בזמן הנהיגה, שטיפת הכלים ועשיית ספורט, אך לצד זה לעיתים אנו מתמקדים במוזיקה והולכים למופע או לקונצרט. כיון שהאיסור הוא נובע מריבוי השמחה, נראה לי שצריך לאסור רק את המוזיקה העומדת במרכז הפעילות ולא את המוזיקה הנמצאת ברקע לפעילויות אחרות.

בברכה

יוסף סלוטניק

מעלה גלבוע

התשובה התקבלה מהרב יוסף סלוטניק רב מרבני בית הלל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות