שאל את הרב

צער בעלי חיים בשחיטה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/11/21 23:57 יח בכסלו התשפב

שאלה

שלום הרב,

לאחרונה התפרסמה תשובה של הרב בנושא צער בעלי חיים, והרב כתב שם את דעתו בנושא והזכיר בין השאר שהוא נמנע מאכילת בשר מטעמים אלו. הייתי שמח לשאול קצת יותר על עמדתו של הרב, מאחר והנושא אינו ברור לי די הצורך.

הרב מדגיש בדבריו שצער בעלי חיים לצורך האדם מותר. עוד כתב שם, שיש להבחין בין שחיטה שהיא פעולה מוסרית שאינה גורמת צער לבין החזקת בעלי החיים בתנאים קשים, שזו תופעה לא מוסרית.

את האמירה האחרונה אני נוטה שלא להבין כפשוטה. הרי ודאי ששחיטה היא פעולה הגורמת צער, כך לכל הפחות עולה בבירור ממראה עינינו. נשאלת השאלה אם כן, מהי ההבחנה בין שחיטה לבין החזקת בעלי החיים בתנאים קשים, אליה התכוון הרב. אפשר שהכוונה היא להבדל במשך הזמן. שחיטה אמנם גורמת צער, אך לזמן קצר בלבד. האם אכן כך, זהו ההבדל בין שחיטה להחזקה בתנאים קשים? במידה והתשובה היא כן, שאלתי היא מדוע פער זמנים זה משמעותי. אכן, חמור יותר לגרום צער ממושך מצער נקודתי וצער קשה מצער קל, אך במידה ואנחנו מבינים שגרימת הצער כשלעצמה (אם הרב מבין שהבעיה בצער בעלי חיים היא מצד השחתת מידותינו או סברא אחרת ממשפחה זו, אזי ניתן לדחות בקלות את השאלה. אך לא משמע לי שכך הרב נוקט) לבעלי חיים היא מעשה לא ראוי, מן הראוי היה להימנע אף משחיטה.

עולה בדעתי שאפשר שיטען מי שיטען, ששחיטה היא מחוץ לתחום הדיון, כי אותה התירה התורה בפירוש. אולם אם אנחנו מקבלים את מה שהנחתי בתחילת הדברים, שיש לבעל החיים צער בעת השחיטה, משמעות הטענה היא שככל שהדברים נוגעים לשחיטה, צערם של של בעלי החיים אינו מטריד אותנו (שמא הוא מטריד ואעפ"כ אנו מוסרים את נפשנו?). איך זה קורה שאכפת לנו רק מהצער בגידול ולא בשחיטה? אולי התשובה היא שלמעשה, צערם של בעלי החיים כלל אינו שייך לדיון. כל הנושא הוא איסור צער בעלי חיים. משכך, יש מקום לטענה שאיסור צער בעלי חיים כלל לא נאמר במקום שחיטה, בניגוד לזמן גידול בעל החיים. אני בהחלט מסוגל לשמוע טענה שכזו, אלא שהשאלה היא האם הרב סובר כך. הרושם העולה מדברי הרב הוא, שאף שחלק נכבד מהתשובה עסק בענייני איסור והיתר, הדיון לא נסוב סביב איסור צער בעלי חיים בלבד אלא גם סביב צער בעלי חיים ממש.

עולות בדעתי שאלות נוספות, אך נראה לי שזה שלב טוב לעצור ולשמוע את דעת הרב, ואם הרב יהיה מוכן אולי אשאל שאלת המשך.

בתודה מראש

תשובה

לשואל שלום,

אפתח בהתייחסות לסוף דבריך - אתה מוזמן בהחלט לשאול שאלות בהמשך ואשתדל לענות לפי פנאי הזמן והשעה.

קודם כל שאלת חכם חצי תשובה, בעצמך כתבת בחלק השני את הנקודה המרכזית: התורה אסרה צער בעלי חיים (לדעת הראשונים שהאיסור מדאו' ואין כאן מקום להאריך), ומצד שני התירה שחיטה של בעלי חיים. את המוסר שלנו אנחנו שואבים מהתורה עצמה ולא חלילה כמו שיש עושים שלוקחים אמות מוסר חיצוניות ומלבישים אותן על התורה.

לכן אנחנו יוצאים מנקודת הנחה ששחיטה היא לא צער בעלי חיים לפי התורה.

וכאן השאלה השניה: מדוע שחיטה אינה צער בעלי חיים? אענה על השאלה במספר שלבים לנוחות הקריאה.

א. הרמב"ם במורה נבוכים (ג מח) כותב שהשחיטה היא המוות הקל ביותר והבהמה לא סובלת בכלל. וכן כתב הרמב"ן בפירושו לתורה (בראשית א כט). המוות של החיה יגיע מתישהו, ולכן עצם שחיטתה אינה גורמת צער נוסף חלילה. זאת ועוד, גדולי הדורות יצאו נגד מנהג חלק מהשוחטים להרעיב את הבהמה לפני השחיטה כדי להקל על בדיקת הסירכות (שו"ת אמרי שפר סי' לד). ולפי הזוהר צריך לשחוט את שני הסימנים במלואם ולא להסתפק במינימום ההלכתי של רוב אחד בעוף ורוב שניים בבהמה (אגרת המוסר לר' יונה אות ס). וכן אסור לשחוט חיות בפני חיות אחרות.

ב. כאן נביא יסוד חשוב שאולי קשה להבהירו במסגרת תשובה ברשת, אך הוא חשוב מאוד וצריך להעמיק בו: חיי הבהמה אינם מוסריים. היא לא עוזרת לחלשים או מפיצה את אמונת ה' בעולם אלא נולדת חיה ומתה. לפי תורת הסוד ולפי ההגיון התורני, אכילת החיה מעלה את הבהמה ממדרגת חי למדרגת אדם. היא משמת לעשיית טוב בכוח שהיא נותנת לאדם ובכך משתתפת בתיקון העולם. זאת הסיבה שהגמרא בפסחים אומרת שעם הארץ לא יאכל בשר כי הוא לא מעלה את החיה, אין לו זכות לשחוט אותה. ולכן במימד מסויים כמו שכתוב בספר שערי אורה (שער ו ספירה ה עמוד נט) השחיטה היא רחמים על בעל החיים.

ג. לפי דברינו מובן שבהריגה סתם, ללא שחיטה, יש צער בעלי חיים במובן של המתה ללא צורך (ר"י מיגש שטמ"ק ב"ב דף כ.). ואמנם יש מן הפוסקים שסברו שאין זה איסור צער בעלי חיים אלא בל תשחית (רעק"א על חולין פ"ה משנה ג , ראה עבודת הגרשוני סי' יג, וכן נודע ביהודה סי' י וי"ג). וזה מוביל לדיון הידוע על ציד בעלי חיים לשם הנאה וספורט.

ד. כל הדברים הללו נוגעים לעצם השחיטה. אך הטיפול בבעל החיים בעודו בחיים חייב להיות בצורה נאותה ואם אין הדבר כך הרי שיש כאן צער בעלי חיים.

באם הדברים עוד לא ברורים אפשר לשאול שאלה נוספת ואקווה לענות כשאתפנה במהרה. אני מציע לעיין גם במקורות ששלחתי.

שבוע מבורך ובשורות טובות

כתבות נוספות