שאל את הרב

צניעות לבנות - גם כשהן לבדן או רק כשיש לידן בנים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/05/22 23:47 כד באייר התשפב

שאלה

שלום הרב,

אם בחוץ אסור לבת ללכת עם מכנסיים כי זה לא צנוע, אז שהיא לבד או רק עם בעלה מותר לה?

אני יסביר את הדילמה.

המושג צניעות הוא קודם כל לאדם עם עצמו מול אלוקיו, מצד שני ההיפך מצניעות - החשיפה, הוא דבר טוב, קדוש נעלה, כשהוא במסגרת הנכונה.

אז זה מנוגד.

מבחינת מכנסיים, אסור כי זה לבוש גברי?, אבל אם זה מכנסי בנות?

המחשבה היא, שאם בפועל אישה משתדלת לנהוג בצניעות אז אמור להיות לה מקום שבו היא יכולה בקדושה כן להתלבש ולהופיע כרצונה. נכון? או שזה סותר את כל העניין של הצניעות גם בחדרי חדרים שהאדם רק מול אלוקיו?

יש גם את העניין ההשקפתי / רעיוני שעומד מאחורי הלבוש הלא דתי, שזה יכול להשפיע על הנפש וכו' אבל אני לא כותבת מההיבט הזה, אני שואלת באופן כללי. האם זה לגיטימי – כשבת נמצאת לבד – ללבוש מכנסיים (של בנות) שהיא חושבת שהם יפות? או שזה לא שייך? (יש סכנה שזה יכול להתחיל מזה ולהיגרר לעוד דברים, אבל שוב.. אני שואלת מבחינה טכנית יבשה)

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה רבה שפנית אלינו בשאלה הקשורה למידה חשובה אצל בנות ישראל והיא מידת הצניעות. ניכר משאלתך שנושא זה חשוב לך מאוד, והשאלה שלך באמת טובה.

את שואלת האם בת יכולה ללבוש מכנסיים של בנות כשהיא לבד או עם בעלה? ואם נאמר שמותר – האם זה לא סותר את עניין הצניעות לפני השם יתברך?

שאלה מצויינת.

בלבישת מכנסיים לנשים יש שתי בעיות. האחת היא איסור תורה של "לא יהיה כלי גבר על אישה", והשני הוא ציווי חכמים ללכת בצניעות (שגם הוא כמובן מבוסס על רוח התורה: "והייתם נקיים מהשם ומישראל" (במדבר לב, כב), "והצנע לכת עם אלוהיך" (מיכה ו, ח) ועוד).

מעיקר הדין, מותר לאישה ללכת בתוך ביתה עם מכנסיים המיועדות לנשים, שכן אין בזה איסור ''כלי גבר על אישה", אלא רק במכנסיים המיועדות לגברים, או באישה הרוצה להידמות לגבר. אמנם לגבי צניעות – "והצנע לכת עם אלוהיך" לכאורה יש בעיה, ולכן חכמים התירו רק במקרה הצורך כמו התגוננות מהקור, פיג'מה לשינה וכדו' (מפרשי השו"ע על יו"ד קפב, סעיף ה).

אני מניח שהשאלה כעת תהיה: והיכן הצניעות מול הקב"ה??

צודקת!

אדם שבאמת מרגיש את הקב"ה לידו כל הזמן – ילך לידו בצניעות (כן, כן, גם גברים לא ילכו עם תחתונים וגופיה גם כשהם לבד בבית) גם כשהוא לבד, ואין איש רואהו! אבל חשוב לציין שדבר זה מיועד לאנשי מעלה הרוצים להדר במצוות הצניעות, כמו סיפורה של קמחית ששבעת בניה יצאו כהנים גדולים, בזכות שלא ראו קורות ביתה את שערות ראשה (יומא מז ע"א), שרוב המפרשים אומרים שקמחית עשתה הידור מצווה ולא חובה מן הדין. וכך כותב בעל המשנה ברורה (סימן ב, ס"ק א): "והאדם צריך להתנהג בצניעות ובושה לפני הקב"ה. ואפילו כשהוא לילה ובחדרי חדרים, הלא מלוא כל הארץ כבודו, וכחשיכה וכאורה לפניו יתברך. וכן צריך ליזהר תמיד מחמת טעם זה שלא במקום הכרח, מלגלות מבשרו ואפילו מעט, כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם".

יוצא מדברנו שאין סתירה בין ההיתר לאישה ללבוש מכנסיים המיועדות לנשים, לבין הצניעות לפני השם יתברך. מי שמתנהגת בצניעות, אף בתוך ביתה, לא תלך במכנסיים (אף שמעיקר הדין מותר). ואם זה במקום הצורך (התעמלות, חימום מפני הקור וכדו') בוודאי שהדבר מותר, שהרי אין צורך להדר במקום שבו יכול להיגרם לאדם צער.

גם אינני מכיר מקום שבו אישה יכולה "להתלבש ולהופיע כרצונה בקדושה", שהרי הקדושה היא שם כולל להרבה מידות טובות. גם הצניעות. ואיזו קדושה יש באישה שתופיע כרצונה בתוך ביתה? ישנה קדושה בחשיפה רק אם מדובר בענייני אישות שבין איש לאשתו (וגם בזה יש גדרים, ואין כאן המקום להאריך). מקווה שזה עונה על שאלתך.

שתזכי תמיד להתנהג וללכת בצניעות כדרך אימותינו הקדושות!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות