שאל את הרב

בצומת דרכים של בחירה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/02/20 21:21 טז בשבט התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מגיע מבית חילוני/מסורתי ולפני כשנה וחצי בערך התחלתי להתעניין בדת והתחלתי לחקור על ידי שיעורי תורה באינטרנט במשך כחצי שנה עד שהתחלתי לקרוא את ברכות השחר ולאחר כמה חודשים התחלתי להניח תפילין.

לפני חצי שנה התחלתי לצאת עם בחורה דתייה והכל הולך מצויין ואנחנו מרגישים שיש ביננו הבנה גדולה מאוד ושה' הפגיש ביננו.

בתקופה הזאת התחזקתי מאוד מבחינת אמונה ואני מרגיש שעברתי תהליך טוב מאוד ועוצמתי עם עצמי של שיפור המידות והרגשתי שהאמונה שלי חזקה ושהיא מחזקת לי את הנפש מאוד, גורמת לי לקחת את החיים בפרופורציה, וגורמת לי לראות את האמת לגבי עולם השקר והתאוות החילוני.

מבלי לשים לב בתקופה הזאת (חצי שנה) התחלתי לקרוא ספרים יהודיים על אמיתות התורה וקיום הבורא, צפייה בשיעורי תורה עמוקים יותר, שמירת בשר וחלב, התחלתי ללכת לבית כנסת בשישי, הוספתי טלית בבוקר, נטילת ידיים בבוקר (משתדל גם אחרי צרכים) , ברכת 'אשר יצר', תפילת ערבית ביחיד, קריאת שמע שמעל המיטה ומסתובב עם כיפה בכיס למקרה הצורך.

אני בן אדם מאוד שכלי והתחלתי להתקרב לדת בעיקר מתוך סיבות שכליות מפני שראיתי את הפוטנציאל העצום שיש באמונה אמיתית, את החוזק הנפשי והמנטלי שהיא יכולה לתת ואת החיים הטובים שאוכל לצייר באמצעות הכוח הזה, בעקבות הסכמות עמוקות ומהותיות עם העולם הדתי וכמקום טוב לקבל ממנו ערכים נכונים לחיים ומדריך אמיתי לחיים.

בתקופה הזאת הרגשתי חזק מאוד ומאוד בטוח בדרך שלי ושהכל הולך מושלם וקיבלתי המון מחמאות מאנשים קרובים שאמרו לי שהם לא יודעים מה קרה אבל הם רואים שהשתנתי מאוד לטובה לאחרונה ושנהייתי שליו ורגוע יותר אבל עדיין שמרתי את התהליך הזה בסתר מהמשפחה שלי בגלל פחד מהתגובה שלהם ורק לאחרונה הצלחתי להתחזק ולחשוף אותם קצת יותר לתהליך.

הבעיה היא שבזמן האחרון אני מרגיש ירידה רוחנית מאוד גדולה ואני מרגיש שקשה לי ליצור לעצמי אמונה אמיתית וחזקה כמו שאני באמת רוצה (גם מתוך הרגש ולא רק מתוך השכל) ופתאום אני מרגיש שקיבלתי הלם ושאני במלחמה פנימית עם עצמי ובצומת דרכים לגבי הדרך שאני הולך בה והאם היא נכונה לי או שכדאי לעזוב הכל ולחזור לעולם החילוני שממנו באתי.

אני באמת מרגיש לבד בכל התהליך הזה ואני גם לא יודע איך לעמוד מול המשפחה שלי בכל התהליך הזה.

אני מתפלל כל יום לה' שיראה לי את הדרך ושיכוון אותי אבל הקשיים לא מפסיקים ורק מתגברים.

אשמח לשמוע את דעותיך בעניין וכיצד אתה חושב שאני צריך לפעול במצב זה?

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

הרבה צעירים 'מתחזקים', 'חוזרים בתשובה' וכד', אנשים שעשו שינוי כמו שלך יש סיפור דומה, אפילו זהה. בתחילת הדרך יש התלהבות עצומה, המון אנרגיות, תחושה (ציטוט ממך): "בטוח בדרך שלי, ושהכל הולך מושלם..."

כפי שיש 'אורות' בתחילת הדרך - מוכרת גם נפילה גדולה שכמעט חייבת לבוא בהמשך.

נראה לי שהדבר נכון גם בשינויים עמוקים אחרים שאדם רציני עושה - לא רק בהתקרבות לדת. בתחילת השינוי רואים וחשים רק את היתרונות של השינוי, מתלהבים ומרגישים שנמצאה הדרך אל האושר המושלם. ברור שאין חיים ללא קשיים, מציאות החיים מורכבת. תמיד יגיע גם אתגר שידרוש מאתנו כוח ומאמץ רוחני. אתה מתאר תקופה קשה שעוברת עליך כרגע, כאשר אתה מעוניין (בצדק!) לעמוד מול המשפחה שלך בכל התהליך הזה.

אסכם את דעתי בעניין: אתה אדם רציני ועמוק. אתה עובר תהליך משמעותי מאוד. בתחילת התהליך היה לך קל ונעים. נוצרה אצלך ציפייה שמעתה הכל יהיה הרבה יותר פשוט ומדויק. אבל במציאות מתעוררים אתגרים וקשיים, את חש שבירת ציפיות, אכזבה ויאוש. כתוצאה מכך מתערערת ההחלטה שלך לבחור בחיי אמונה. מתעורר ספק אם זו באמת הדרך הנכונה לך.

אני לא אבחר עבורך. גם הקב"ה לא יבחר עבורך. האדם נברא כיצור חכם ועצמאי - כל אדם נדרש לגלות בגרות ואחריות, לבחור בדרך שלו - בכוח הבחירה הזאת עומדת לו הזכות לקבל את השכר על מעשיו או לתת עליהם את הדין.

בשורה האחרונה, אתה מתאר בדידות (ציטוט): "אני באמת מרגיש לבד". קשה ומייסר לחיות בבדידות. אין כוח להתמודד עם אתגרים כאשר מרגישים בודדים. את הבדידות אפשר לפתור בקלות. אתה צריך להצטרף לקהילה, להרגיש שייך לקבוצה שתכיל אותך באהבה. קבוצה שיש בה אנשים במצב דומה לשלך.

אינני יודע היכן אתה גר. אני יכול לציין לפניך שבאזור המרכז ובירושלים (בעוד מקומות) קיימות מסגרות מגוונות למפגש עם אנשים במצב דומה לשלך. אנשים שמתקרבים למסורת ולדת אבל לא רואים עצמם דתיים. להלן רשימת אתרים וכתובות.

בתל אביב

https://makom.org.il/

https://www.roshy.org/

בקיבוץ חולדה

https://www.ashiva.co.il/

ברעננה

http://www.habait-hayehudi.org.il/

בירושלים יש מקום וותיק מאוד - מכון מאיר

https://www.meirtv.com/MachonMeir/Home/

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368