שאל את הרב

פסח

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 10/05/21 15:09 כח באייר התשפא

שאלה

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב גלעד שטרואס

אני מבין שפשוטו של מקרא שאסור לי לאכול חמץ אחרי (מימד זמן) שחיטת קורבן פסח

(זאת בגלל שלא יכול להיות 7 ימים שהוא קיים)

אני מבין שחז"ל קבעו זמן שווה לכולם מחצות היום

האם נכון ?

תודה ממשה

דברים פרק טז ג

לֹא-תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תּאכַל-עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם ענִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכּר אֶת-יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כּל יְמֵי חַיֶּיךָ

תורה תמימה

לא תאכל עליו חמץ – תניא (לומדים), מניין לאוכל חמץ בערב פסח משש שעות ולמעלה שהוא בלא תעשה, ת"ל לא תאכל עליו חמץ פסחים כ"ח ב':

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אינני מוצא מקום לחלק כאן בין פשט ובין דברי חז"ל.

מהזמן שמותר להקריב קרבן פסח חל איסור חמץ כללי. הרי איסור חמץ איננו רק אכילה אלא גם איסור 'בל יראה ובל ימצא'.

ואיסור זה נוגע לכלל ישראל בכל ארץ ישראל = "בכל גבולך". לכן החל מהמועד שישראל יכולים להקריב פסח מאותו זמן מתחיל איסור חמץ לכל עם ישראל 'מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלֶךָ'. (שמות יג, ז) 'וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלְךָ שִׁבְעַת יָמִים וְלֹא יָלִין מִן הַבָּשָׂר אֲשֶׁר תִּזְבַּח בָּעֶרֶב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן לַבֹּקֶר'. (דברים טז, ד)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות