שאל את הרב

פלאפון/ חשמל בשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/11/20 15:20 ט בכסלו התשפא

שאלה

שלום רב. חקרתי רבות את נושא החשמל בשבת וראיתי בהרבה מקומות שטוענים שאין איסור דאורייתא בחשמל חוץ מחשמל שמבעיר אש או גורם לשינוי טמפרטורה. למרות זאת הרבנים מחפשים להחמיר בנושא כדי לשמור על אופי השבת. ולכן מחפשים איסורים במקום שצריך לחפש היתרים. כל מה שהדור חושב על חשמל שאסור בשבת אינו נכון וזה התחיל מכך שהחשמל בתחילתו שימש להדליק אור במנורה בוערת שזה אסור אבל לא בגלל החשמל זה אסור אלא בגלל הבערה שבנורה.

היה לי דיון עם אחד הרבנים למה לאסור חשמל וקיבלתי ממנו סוג של בלוק כזה כאילו הוא מפחד להודות שזה עלול להיות מותר.

מנהג הדור שלנו משום מה הוא להחמיר. אבל צריך גם לחשוב על אלה שלא רוצים להחמיר. אני לא רואה בחומרה כדבר טוב. יש חומרה טובה שבאה כדי למנוע אותנו מלעבור עבירה אבל יש חומרה שאין בה עניין. לדעתי, לומר שזה אסור מדרבנן בשבת זה החמרה שכופה את כולם להחמיר ולדעתי זה מונע מהרבה אנשים לשמור את השבת שהם לא מוכנים לוותר על חשמל בשבת ובגלל שהם כבר משתמשים בחשמל הם כבר עושים דברים אחרים. מבשלים, מבעירים אש ומלאכות חמורות שהם ללא מחלוקת מדאורייתא. מה שאני אומר שאם יתירו חשמל בשבת, וייסבירו לעם מה מותר בחשמל ומה אסור, זה יגרום לשמירת שבת גדולה יותר מכיוון שחשמל בשבת אינו אסור לפי מה שבדקתי בהרבה מקומות וכולם ישר משליחים את זה לכיוון דרבנן כי קל להגיד זה איסור דרבנן. וכל מה שלא רוצים להתיר חשמל בשבת לפי הרבה מקורות שראיתי זה שלא תראה השבת כחול. אבל זה לא נכון, בסופו של דבר לא הכל מותר בחשמל, עדיין אסור לנסוע ברכב אפילו לא חשמלי כיוון שהוא גורם להבערה של אש עוד לפני שנכנסים לדיבור על תחום שבת שאי אפשר לנסוע מעיר לעיר. עדיין אסור להדליק את הדוד או את התנור ולבשל, יש איסור בישול. עדיין אסור לעשות הרבה דברים וזה לא יהיה שבת כחול, אלא שבת שונה שנראית אחרת. זה שאחד הילדים יכנס לחדר ויהיה כל הזמן על הפלאפון או כל מיני דברים כמות אלה שעלולים לקרות כתוצאה מזה. זה לא סיבה בכלל לאסור חשמל. כל אחד יצטרך לפטור את זה עם ילדיו בבית זה צריך להיות עניין אישי שכל אחד מתמודד איתו בדרך שלו.

אני יודע שלפי החזון איש איסור חשמל הוא מדאורייתא אך גם את זה אתה יכול להפריך. חשמל הוא אנרגיה שכדי להשתמש בה אתה צריך לסגור מעגל, זה לא יוצר דבר חדש אלא משחרר את האנרגיה. ממתי אסור להשתמש באנרגיה בתורה. כל פעם שאדם זז הוא מפעיל אנרגיה וגורם להמרת האנרגיה הזאת לא רגילה אחרת לפעול כל רוח ברגע שנושפים או חשמל סטטי שנוצר מחיכוך. אם כך תאסור לזוז בכלל כי שאתה זז זה ממיר אנרגיה אחת שיוצרת אנרגיה אחרת. למעבר לכך סגירת מעגל זה לא יצירה של דבר חדש זה פשוט נותן לאלקטרונים שזה בעצם עצם כלשהו קטן מאוד מאוד, לעבור מצד אחד לצד אחר. וזה גורם לאנרגיה בדיוק כמו התזוזה שלנו שגורמת לאנרגיה אחרת. על ידי תזוזה של האלקטרונים. אז בסגירת מעגל אתה לא בעצם יוצר דבר חדש אלה מאפשר לאלקטרונים מעבר, זה כמו לפתוח גדר, דלת בשבת, האם זה אסור?

תודה רבה, מאוד יעריך את זה אם תשקיע מחשבה במה שכתבתי ולא תפסול ישר, תעמיק בנושא ואולי אפילו תגיע למסקנה שיש במה שאני אומר.

תשובה

שלום וברכה

הנחת יסוד שנמצאת בדבריך היא שהדרך לפענח את דרכה של ההלכה ביחס לחשמל, כמו גם להרבה נושאים אחרים, הוא המיון ל"דאורייתא" ול"דרבנן", ולכן הדיון האחר נוגע "לאופי השבת" או ל"חיפוש איסורים".

אלא שלא זו התמונה המכוונת למציאות זו. הדבר דומה לבחינת האיסור לבחור ובחורה לגור ביחד ללא נישואין על בסיס דאורייתא ודרבנן, ולמעשה ניתן לכאורה די בקלות להתיר את זה מולא אלטרנטיבות אחרות אילו זה היה מישור הדיון. אולם מישור הדיון, גם לגבי נישואין וגם לגבי חשמל בשבת, אינו שאלת "אופי" אלא שאלת יסוד ההלכה במובן העמוק ביותר.

לאמור: הפעלת חשמל בשבת היא פגיעה בכל מהות יום השבת כיום שבתון. כתבתי על כך פעמים אין ספור בנושא "עובדין דחול". לא מדובר בהחמרה, אלא ביסוד הדין ממש.

כיוון שכך, איסור החשמל מקובל על כל הרבנים כולם, לא רק במישורי דרבנן או דאורייתא, אלא בנושא הגדרת השבת ממש.

כל טוב ויישר כוח על הבירור

כתבות נוספות