שאל את הרב

פדיון שבויים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 07/08/22 23:46 י באב התשפב

שאלה

בשנה האחרונה אני מוצאת את עצמי שקועה חזק בתוך סוגיית השבויים והנעדרים, בייחוד ( הדר גולדין ,אברה מנגיסטו ואורון שאול)

בהתחלה חשבתי ( עדיין סוג של חושבת ככה.. אני דיי מנסה לברר איפה אני עומדת בנושא הזה לכן שואלת) שצריך להחזיר אותם לא משנה מה כי זה נפש של יהודי שנמצאת בזויה אצל האויב, וגם בגלל שלמשפחות שלהם כואב ואכפת אז אני צריכה גם להראות שאכפת לי ואני איתם, כי אם זה היה קורה לי הייתי רוצה לקבל תמיכה מהעם שלי .

עוד שאלה קטנה ( האם עצם העובדה שאני חושבת כמו המשפחה שצריך להחזיר אותם אני לא מדברת על המחיר רק על זה שצריך להחזיר אותם , זה אומר שאני ערבה להם? או שאני לא חושבת מספיק על ההשלכות של להחזיר אותם ופשוט חושבת שאם להם רע אז כל עם ישראל צריך להתחיל לחשוב ככה כמו שהם חושבים ולדרוש את הבאת הבנים)

, אך לאחר קצת בירורים יותר מעמיקים אני מתחילה לגלות תשובות של רבנים שאומרים לא בכל מחיר ואני באמת שואלת את עצמי

א. מה המחיר בעיניי הרבנים? כי לפי נתונים די בדוקים השתחררו ב8 שנים האלה כ677 מחבלים מתוכם 142 בכירי חמאס. ופשוט נותנים לחמאס לנצח בין אם זה בשיקום עזה הבאת תרופות וכדומה ללא תנאי השבת הבנים.

ובמידה והמחיר בעיניי הרבנים זה סיכון של לוחמים אחרים , אני שואלת את עצמי למה צה"ל נועד? הרי להיות לוחם זה דבר מסוכן וכמו שאותם חיילים שכרגע אצל חמאס עשו את מה שעשו בידיעה שזה מסכן אותם אבל בכל זאת עשו את זה כי ידעו שככה זה, זה הצבא. אז השאלה שלי היא למה להגיד שזה לא פייר כביכול לשלוח יחידה מיוחדת כדי להחזיר אותם , כי הריי זה מה שהחטופים עשו, הם סיכנו את עצמם.

ב. בהנחה ואני לא רוצה לשלם מחיר אני אמורה לכעוס אם יצליח כביכול למשפחה ואכן גופות בניהם יוחזרו לארץ?

ג. מה תפקידנו בתור עם בנושא הזה שלא מרגיש שנמצא על סדר היום..איפה נכנס המשפט כל ישראל ערבים זה לזה בנושא הזה?

**** כשאני רואה כתבות של המשפחה בעניין המחיר הם לא מדברים רק על שחרור מחבלים, הם מדברים גם על זה שמתקיימים מבצעים ללא דרישת שחרור..שזה אפילו לא עומד על תנאי עם חמאס בשום צורה שהיא, דבר שאני דיי מסכימה איתם..

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

כמה נקודות בהתייחס לדברים שכתבת:

א. גם יהודים חיים וגם גופות של יהודים שנמצאות אצל האויב זה דבר נורא ואיום וחילול השם. (אנשים חיים זה כמובן נורא הרבה יותר).

ב. בהחלט חשוב לתמוך במשפחה ולהביע את הכאב וההזדהות איתם. אבל זה כמובן לא אומר שמסכימים עם כל עמדותיהם (לא מדבר על משפחה מסוימת כמובן).

ג. בוודאי שעקרונית באחריותנו לדאוג להחזרתם, אבל כמובן שבסופו של דבר מנהיגי ישראל, המדיניים והצבאיים, צריכים לשקול את כל השיקולים והמחירים שיש לכל צעד מבחינה לאומית. האם זה אומר שההחלטות שלהם נכונות? ממש לא בהכרח. אבל מצד שני, צריך מאוד להיזהר מלשפוט אותם רק על בסיס המידע המאוד חלקי שיש לנו, האזרחים.

ד. אין בזה עמדה כללית של הרבנים אלא יש מן הסתם עמדות שונות. הרבנים גם לא אמורים לקבוע מחיר מדויק, אלא את העקרונות הרוחניים והמוסריים, שעל פיהם אנשי המעשה אמורים להכריע הכרעות מעשיות.

ה. העובדה שחיילים שנחטפו סיכנו את עצמם, לא אומרת בהכרח שצריך עכשיו לסכן חיילים (כמה חיילים? איזה רמה של סיכון?) כדי לשחרר אותם או את גופותיהם. בדיוק כמו שחייל יוצא לקרב בידיעה שהוא נכנס לסכנה, ויכול להיות שלא יחזור משם חי, כך הוא גם אמור לדעת שיכול להיות שגופתו לא תוחזר משם למשל.

ו. כעס לא שייך כאן. אבל בהחלט מותר לחשוב שיש צעדים של משפחות חיילים או של המדינה שאינם נכונים, כמו למשל שהיו רבים שחשבו שהצעדים שנעשו לשם שיחרור גלעד שליט לא היו נכונים, ואף גרמו נזק רב.

ז. התפקיד שלנו זה להתפלל, ולתת לממשלה את הכח לפעול מתוך עוצמה ומתוך אמונה בכוחו של העם הזה. אבל צריך מאוד להיזהר מלחצים לפני שמתייעצים עם אנשי מעשה מומחים שיודעים להעריך מה הנזק והתועלת שבכל צעד (לחצים של משפחה או אזרחים יכולים גם להזיק למדינה, כיון שהם יכולים למשל להעלות את המחיר בצד השני).

ח. האם כל מבצע רלוונטי להחזרת אזרחים או גופות חיילים? אני לא יודע, כי אינני מומחה בתחום. האם הנושא עולה במגעים מול החמאס? אינני יודע.

מקווה שעניתי על חלק מהדברים

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות