שאל את הרב

עלייה לתורה במהלך תשעת הימים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 18/06/21 17:46 ח בתמוז התשפא

שאלה

כבוד הרב שלום רב,

בשעה טובה בננו הגיע למצוות ויחגוג את בר המצווה שלו בעז"ה בשבת פרשת דברים בעוד כחודש.

יום ההולדת שלו, ג' אב, חל בדיוק ביום שני שלפני השבת ולכן חשבנו לקיים במועד זה את העלייה לתורה שלו בקרב חבריו ובני משפחה בבית הכנסת הקהילתי.

שאלותיי הן:

1. האם הלכתית העלייה לתורה אכן יכולה להתרחש ביום שני, או שעלינו להזיז אותה ליום חמישי? האם יש הבדל כלשהו או מנהג שממליץ על עלייה לתורה בחמישי ממש בסמיכות לשבת.

2. מאחר ומדובר בתקופת תשעת הימים- האם ניתן לאחר העלייה לתורה לצאת לסעודה בבית קפה או שעצם היציאה הינה סוג של הנאה ובילוי האסורים במהלך תשעת הימים? בהנחה שהיציאה מוגדרת כבילוי ולכן איננה מותרת- האם מותר ליצור סעודה בבית הכנסת מיד לאחר התפילה?

תודה רבה ובברכה,

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

1. הוא יכול לעלות לתורה ביום שני, וזה אף רצוי יותר, כי זה יום הבר מצוה עצמו.

2. מותר וטוב לעשות סעודה לאחר העלייה לתורה, ואם זה ביום ההולדת, זו ממש סעודת מצוה (ואם זה לאחר יום ההולדת והוא אומר דברי תורה זו גם סעודת מצוה).

נראה לי שיותר נכון לעשות זאת בבית הכנסת ולא בבית קפה, מכיון שזה בפרהסיא, ולא כולם ידעו שזו סעודת מצוה, ויכול להטעות אנשים לגבי בילוי בתשעת הימים.

כל טוב ומזל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות