שאל את הרב

סרטונים ביוטיוב על מעמד האישה ביהדות ובעד הנצרות - איך להתייחס אליהם? והאם הדברים שם נכונים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/21 15:19 כח באייר התשפא

שאלה

שלום הרב!

ראיתי סרטון ביוטיוב שמדבר על היחס של התורה ורבנים אל הנשים. האמת, הסרטון די מזעזע, ויש להם מקורות וקישורים לכל הדברים שהם הראו שם, זה באמת היחס של התורה לנשים? לא בטוחה שאני רוצה להיות יהודיה אם זה היחס של התורה ורבנים כלפיי...

תשובה

שלום נאוה.

הסרטונים האלה באמת מעוררים אי נוחות אצל הרבה מאוד אנשים. זו אגב טקטיקה ידועה בפרסום: ליצור בכוונה זעזוע, גם (ואולי בעיקר) כשהפרטים בעצם לא מדויקים בכלל. עושים את זה לפעמים גם בפרסומות מסחריות, וגם בתשדירי בחירות. יש פנייה דרמטית ומאוד אגרסיבית לרגש, באמצעות סילוף של עובדות והוצאת דברים מהקשרם. זו ממש אומנות, וכמו כל אמנות היא יכולה לשמש גם למטרות לא טובות.

במקרה הזה חשוב לשים לב גם למקור של הסרטונים האלה: ארגון שמטרתו לשכנע יהודים שהדת שלהם פסולה, ושכדאי להם להפוך להיות נוצרים. במשך שנים ארוכות טבחו הנוצרים בעמים רבים במסעי הצלב המפורסמים, ומי שלא הסכים להתנצר - עונה והומת בשם הדת. גם באיסלאם יש מושג של מלחמת קודש, שמטרתה להרוג את הכופרים. ביהדות, לעומת זאת, אין שום עניין להמיר את דתם של אחרים, ולמעשה היא מערימה לא מעט קשיים על אנשים שאינם יהודים ורוצים להצטרף לעם ישראל. כך שהעמדה והמטרה של יוצרי הסירטונים לא מנותקת מתוכן הסירטונים, בדיוק כפי שהעובדות המדעיות שמובאות לפעמים בפרסומות לסבון או למוצרי חלב - אינן מאוזנות או מדויקות לחלוטין.

ועכשיו בעניין התוכן: בחרנו שלא להתייחס כאן לכל ציטוט וציטוט, כיוון שחלק מהם מאוד לא נעימים, ואנחנו מאמינים בשימוש בלשון נקיה בחיי היום יום. נכון שכאשר לומדים תורה יש לעתים סוגיות שמתארות דברים לא נעימים, אבל יש לכך מקום בלימוד בזמן ובמקום מסוים, ולא בתשובה המתפרסמת באינטרנט, ונגישה להמון אנשים וילדים.

ובכל זאת נביא כאן תשובה שחיברו מתנדבי "משיב נפש" שמתייחסת לדברים, ומציעה גם סרטונים אחרים שיכולים לשפוך אור על הסוגיות הללו. את מוזמנת גם להקליד בחיפוש באתר חברים מקשיבים את המילים "מעמד האישה" ולמצוא עוד תשובות טובות.

שמחים ששלחת אלינו את השאלה, ואת כמובן מוזמנת להמשיך ולשאול!

תודה.

תשובת משיב נפש:

שלום לך!

דבר ראשון, כל הכבוד לך שאת עושה את הבירור הזה.

קודם כל, צריך לדעת שאפשר להוציא כמעט כל דבר מהקשרו. כשמדובר באדם שהעיסוק שלו הוא להעביר שיעורים עשרות שעות בשבוע, לא קשה למצוא כמה משפטים בודדים שנשמעים רע מחוץ להקשר, לבודד אותם, ולהגיד שזו חזות הכל. (למשל, אפשר לומר שבתורה יש ציווי מפורש לעבוד ע"ז בפרשת ואתחנן: "וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים והשתחויתם להם"... כמובן שמי שמכיר קצת את ספר התורה מבין שמדובר בסילוף).

ניתן לומר בבירור שהמקורות התורניים הבודדים שיוצרי הסרטון הביאו הם סילופים מובהקים.

בכל זאת, יש בסרטון כמה התבטאויות קשות שהרבנים אמרו מליבם.

הגמרא במסכת מועד קטן מספרת: "פעם אחד גזר רבי שלא ישנו לתלמידים בשוק. מה דרש? "חמוקי ירכיך כמו חלאים" (שיר השירים ז, ב) מה ירך בסתר, אף דברי תורה בסתר". הגזירה הזו של רבי יהודה הנשיא לא נפסקה להלכה לדורות, אבל אפשר להבין מה הייתה המחשבה שלו. בלימוד תורה יש דינמיקה ושפה מיוחדת בין רב לתלמידיו. אם כל העולם יוכל לשמוע כל שיעור - תיפרץ האינטימיות בין הרב לתלמיד, ואמירות שמשתלבות בתוך עולמם של התלמידים יהיו ממש זרות לאנשים שישמעו את השיעור מבחוץ. בניגוד לתלמידים, אנשים מבחוץ לא מבינים מתי הרב מתלוצץ, מתי הוא מקצין, ומתי הוא משתמש בפרובוקציה מתודית (=אומר אמירה מרגיזה בכוונה, כדי לעורר את התלמידים).

לענייננו, רוב ממש מוחלט מהרבנים שצוטטו בסרטון הם מחזירים בתשובה הפועלים בחוגים מסויימים. לכן, יכול להיות שהרבנים האלו בחרו להתבטא בצורה כזו משום שזו השפה שלדעתם מתאימה כרגע לתלמידים שלהם במקום בו הם נמצאים. בעולם שבחוץ באמת לא שייך לדבר ככה; מצד שני זה עוול לקחת את האמירות הללו ולהציג אותן לעיני כל.

יחד עם זאת, אני חייב להסכים שיש דברים שלא ראוי לומר, בשום הקשר.

שורה תחתונה - לא להילחץ מהסרטון הזה! מה שמוצג שם זו ממש לא האמירה של היהדות. אני ממליץ לך ללמוד ספרים ולשמוע שיעורים בנושא, כדי להבין לעומק מה באמת יש לתורה לומר בנושאים הללו.

מקווה שעניתי,

יוני - קבוצת "משיב נפש"

כתבות נוספות