שאל את הרב

האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה כמו למשל הארי פוטר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/06/21 21:21 ט בתמוז התשפא

שאלה

לאחרונה עלה דיון בין החברים, ורציתי לשאול מקור מוסמך.

האם מותר לקרוא ספרי פנטזיה כגון הארי פוטר? האם יש בזה בעיה? האם הבעיה מאוד משמעותית? מותר לקרוא פנטזיה על המיתולוגיה היוונית?

ובכלל, מה הכלל - איזה ספר גוי מותר לקרוא , איזה אסור, ומתי יש בעיה כלשהי.

תודה רבה.

תשובה

שלום לך דוד היקר

אני חושב שאפשר לחלק את האתגרים המרכזיים שיש בקריאת ספרי חול לשלש נקודות 'מפורסמות' - גילוי עריות, שפיכות דמים ועבודה זרה.

ביחס לגילוי עריות - הכוונה לבעיות צניעות. כשיש תיאורים מיניים בספר אז בודאי אסור לקרוא אותם. יש כאלו שקוראים את הספר וכשמגיעים לקטעים כאלו פשוט מדלגים אבל הנסיון מלמד שזה לא פשוט בכלל - הרבה פעמים אתה רוצה לדלג ובסוף קורא את הקטעים האלו במזיד או בשגגה, לכן עדיף מלכתחילה לא לקרוא ספרים כאלו.

ביחס לשפיכות דמים - הכוונה לאלימות. כאן אין איסור לקרוא קטעים אלימים, אבל ברור שככל שיש אלימות בספר וככל שהיא מתוארת בצורה יותר חיה ומוחשית זה משפיע לרעה על מי שקורא את הספר.

ביחס לעבודה זרה - הכוונה כאן למיתולוגיה. התורה אוסרת עיסוק במיתולוגיה. כיום הרבה ספרי פנטזיה עוסקים במיתולוגיה אבל בצורה 'מודרנית' ו'עכשווית'. אני לא יודע אם אסור לקרוא את הספרים האלו אבל בוודאי עדיף שלא לקרוא אותם.

מעבר לכל זה - כדאי לאחר שאתה קורא ספר לשים לב - הספר הזה השפיע עליך לטובה? השפיע עליך לרעה חס ושלום? זה היה פשוט כיף לקרוא ולא יותר מזה? ככל שתשים לב לספרים שעושים לך 'פחות טוב בנשמה', כך תוכל יותר להזהר ולהמנע מזה בעתיד.

מקוה שהועלתי מעט

בהצלחה רבה!

טוביה

כתבות נוספות