שאל את הרב

נכשלתי בטסט שני - איך מתמודדים עם כישלון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/05/21 04:16 כ באייר התשפא

שאלה

אני לומדת נהיגה כבר מעל לחצי שנה, אחרי 45 שיעורים כישלון בטסט פנימי והרבה דמעות ניגשתי לטסט ראשון. נכשלתי בו בעיקר מהלחץ והתאכזבתי מאוד אבל די ציפיתי לזה, אז ישר הזמנתי עוד טסט שאליו ידעתי שאגיע מוכנה וחיכיתי לתאריך. בסוף הוא הגיע וכמובן שביטלו יומיים לפני התאריך את הטסטים בגלל הקורונה לחודשיים. אני כבר הבנתי שכל התוכניות שלי הלכו לפח. אחרי חודשיים קיבלתי תאריך במקום הטסט שבוטל, עשיתי שיעורים וידעתי שאת הטסט הזה אני עוברת.

הטסט התחיל מושלם. שלטתי טוב ברכב ולא פיספסתי כלום. ממש לקראת סוף הטסט הגענו לרחוב שבסופו מתפצל לשני נתיבים שמופרדים בשטח הפרדה, הוא ביקש שמאלה והתמקמתי בנתיב ימני, ומרוב שפחדתי לטעות החלטתי לעבור לנתיב השמאלי. ואז הוא נגע לי בהגה ואמר לי שזה כביש דו סטרי וזה נגד כיוון התנועה. ואז הבנתי שנכשלתי. המשכתי את הטסט וסיימתי אותו וחוץ מהטעות הזאת הכול היה מושלם. מאוחר יותר קיבלתי את התוצאות ובאמת נכשלתי, וזאת הייתה הטעות היחידה. אני כועסת על עצמי נורא כי אני כבר הייתי בנתיב בנכון ויכולתי לעבור את הטסט הזה ולהיות עכשיו עם רישיון ובגלל הלחץ נכשלתי, אני יודעת שבסוף יהיה לי רישיון וכנראה שאת הטסט הבא אעבור כי זאת טעות שאף פעם לא קורית לי ואני יודעת עכשיו לשים לב לזה יותר בטסט.

איך אפשר להתמודד עם הכישלון? זה מדכא אותי נורא ואין לי חשק לעשות שום דבר. חברות שלי עברו טסט ראשון על ידני תוך רגע ואני עשיתי כבר 56 שיעורים ו2 טסטים על אוטומט.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום יקרה.

מעריכה מאוד את הכנות והפתיחות, את היכולת להכיר בחולשות שלנו ולרצות להתמודד איתן גם אם זה לא קל.

התמודדות עם כישלון היא אחת הסוגיות הבוערות בחיינו כאנשים ובכלל בעולם. כולנו מחפשים הצלחות או תוצאות טובות וכפי שרצינו, אולם ככל שמתבגרים אט אט לומדים שלא תמיד נקבל כל שנרצה, או שלעיתים ניכשל.

דרך

ריבוש"ע טבע בעולם שלנו את המושג דרך. עמ"י מקבל את התורה אחרי שלושת ימי הכנה, הלוחות נשברים בפעם הראשונה ורק אחרי הכנה של העם הם יורדים שוב, עמ"י נמצא בגלות ארוכה ארוכה עד שנהיה מוכנים לגאולה ועוד.

התורה מחדשת בעולם את מושג המאמצים והדרך, ללא קשר לתוצאה. עצם ההליכה במדבר, המאמץ, הרצון להצליח, בין אם הצלחתי ובין אם לאו, הם שחשובים. הידיעה הזו לא רק שממתנת את חשיבות ההצלחה אלא היא מגדילה ומעצימה את מהות הכישלון. הכישלון כצעידה בדרך, כשלב, כאותה גלות או הכנה למרגלות הר סיני. התורה מלמדת אותנו סבלנות והכלה לדרך, הפנמה שהכישלון הוא חשוב בפני עצמו ולא רק ההצלחה.

שלב ראשון, כיהודים מאמינים, הייתי ממליצה לך לאמץ ולהפנים את האמונה הזו. את השמחה בדרך, במאמצים וגם באי הצלחות, את ההבנה שכישלון הוא שלב יקר וחשוב בדרך להצלחה. אמנם זו עבודה גדולה שדורשת הרבה, אבל היא מעצימה את חשיבות הדרך בחייך ומובילה אותך להרבה יותר עשייה במישור האישי.

אמונה

נקודה קריטית נוספת שלא הזכרתי למעלה היא האמונה. בנ"י מתכוננים למרגלות הר סיני מתוך אמונה שעוד שלושה ימים הם יקבלו תורה. עמ"י נמצא בגלות ארוכה ארוכה ואומר כל יום "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח". ללא קשר לדרך ולשמחה בה, האמונה שלנו היא זו שנותנת לנו כוחות במהלך הדרך. האמונה שתוכלי לעבור את זה, שתצליחי בטסט, האמונה בטוב שבך ובכך שאת יכולה להצליח ואת לא "דפוקה" כי לא עברת. נסי להציף את התחושה שמתעוררת אצלך כאשר את מצליחה, דמייני את עצמך ביום בו את עוברת את הטסט, דמייני את השמחה שלך, את האמונה שלך בעצמך באותו רגע, את הטפיחה על השכם, את התגובות מהסביבה ומהמשפחה. כאשר אנחנו מדמיינים משהו, האמונה שלנו בו הופכת להיות הרבה יותר ממשית, היא לפתע מקבלת צורה וביטוי.

כלים

עוד כמה דברים לדרך, שאני בטוחה שיוכלו להועיל לך ספיציפית בלימודי הנהיגה.

* נסי לצבור לך טבלת טעויות והפקת לקחים. בקשי מהמורה שלך לתרגל איתך מסלולי טסטים ובמהלך כל מסלול כזה לכתוב לך את כל הטעויות שהוא רואה. בסיום השיעור, תחזרי הביתה, תקראי את הדף הזה, הכניסי אותו לטבלה ובה תוסיפי ליד כל טעות עמודה של מהיכן נבעה הטעות ולקח שאני לוקחת להבא. תשנני היטב את הלקחים לפני השיעור הבא כך שבסוף השיעור הבא תנסי לצבור פחות טעויות. את יכולה בנוסף לעבוד עם טבלה מסודרת של מספר הטעויות שלך בכל פעם.

* נראה שבעיקר את חווה הרבה לחץ במהלך הטסט. הייתי ממליצה לך לתרגל כמה שיותר סימולציות טסט. את יכולה לבקש מהמורה שלך לדמות עכשיו ממש טסט אמיתי, כך שהוא לא אומר לך כלום בדרך ורק מכווין אותך ימינה או שמאלה. את יכולה לבקש ממנו לערוך טסט פנימי נוסף עם מורה אחר, כך שתוכלי לתרגל קצת את חווית הנהיגה ליד אדם זר. נסי לתכנן אפילו את הבגדים שתלבשי ביום של הטסט וללבוש אותם כבר במהלך ההכנה לטסט, את יכולה לתרגל אפילו את הבאת תעודת הזהות לטסטר לפני תחילת הבחינה (רק הפעם למורה שלך).

* ביום הבחינה עצמה, אני ממליצה לבוא רעננה. לישון היטב, לעשות קצת ספורט בבוקר או לפני הבחינה, לקחת בקבוק מים, להירגע ולחשוב שאת בשיעור נהיגה עכשיו עם המורה שלך, שאת עושה בדיוק מה שעשית לפני שלושה ימים בסימולציית טסט עם המורה. מציעה לך לבקש מהמורה את השעה העדיפה עלייך בטסט- מבחינת ריכוז או תנועה בכביש. נסי לנשום נשימות עמוקות, לשמוע שיר טוב לפני שאת מתחילה ולהגיע רגועה כמה שיותר. אם את רואה שהציפיות מהמשפחה מכניסות אותך לחרדה, לא חייבים לשתף את המשפחה והחברות שיש לך טסט היום. את יכולה לשתף רק בתוצאות.

* לסיום, תתפללי על זה. תבקשי מה' שהדרך לא תארך עלייך ותוכלי לעבור את הבחינה במהירות, בקלות ובפשטות. עד אז, סבלנות יקירה, זה יבוא. אני בטוחה.

הצלחות!

נועה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות