שאל את הרב

ניצול הזמן

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/11/20 12:45 יח בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב!

אני בן 13.5 ויש לי חלום - להיות תלמיד חכם. כמו מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

מה ניתן לעשות ע"מ לממש החלום? אשמח לטיפים לניצול הזמן ללימוד התורה וקיום המצוות, וכן טיפים ללהיות תלמיד חכם.

מה צריך לעשות? כיצד ניתן להפוך את החלום הנחמד - למציאות מדהימה? כיצד ניתן לנצל הזמן בצורה המיטבית ביותר?

האמת שאני לומד בבית ספר חילוני. אבי דתי ואמי חילוניה לצערי הרב. מדליקה נרות אך לא שומרת שבת ולא שומרת על צניעות. גם אבי לא בדיוק מקפיד לקבוע עתים לתורה. הוא לא בדיוק יודע את ההלכה. ישנם הרבה מצבים בהם לאחר שלמדתי הלכות מספר (שהשאלתי מבית הכנסת ברשות) אני שם לב שהוא לא בדיוק מקפיד על ההלכה. לדוגמה: כשלימד אותי להניח תפילין, הוא אמר לי שלא משנה כיצד לחלוץ התפילין - בישיבה / בעמידה. באותו זמן לא ידעתי את ההלכה, אך לאחר זמן למדתי שתפילין ש"י - בישיבה, וש"ר - בעמידה (לפי מנהג הספרדים ועדות המזרח).

לגבי בי"ס חילוני - האמת שטוב לי בבי"ס ויש לי ציונים מדהימים. חבריי אומרים לי שאני הכי חכם בכיתה. אני כמובן משתמט מזה ואומר 'מה פתאום' וכו'. אני מרגיש שאם אאשר זאת, ארגיש גאווה. ואני שונא גאווה. האמת שלפעמים אני מרגיש שחלק מהשיעורים הם בזבוז זמן והיה עדיף ללמוד תורה באותו רגע. לעתים אף המורות לבושות לא צנוע ואף מקרינות תכנים לא צנועים.

האמת שקשה לי במיוחד עם היצר הרע לגבי שמירת העיניים. קשה לי להימנע ממראות לא צנועות. גם בגלל הבי"ס בו יש בנות שלבושות בצורה מבזה ומתועבת.

בקיצור, אבקש עצות וטיפים להתחזק בעבודת ה' ולהתקרב לקב"ה; טיפים לניצול הזמן וכדו'.

תודה רבה על הקדשת הזמן וסליחה על האריכות. היה לי חשוב מאוד לפרט על עצמי. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

אשריך.

אשריך שאלה חלומותיך ואלה רצונותיך.

במקום תשובה, אספר לך סיפור שאירע לנו:

בהיותנו בכיתה יא רצינו לעזוב את הישיבה התיכוניות וללכת ללמוד בישיבת מרכז הרב.

האפשרות היחידה לעשות בחינות בגרות הייתה רק אם ההליכה שלנו לשם תהיה ברשות ראש הישיבה התיכונית, הרב אריה בינה זצ"ל, והסכמתו כי נעשה את הבחינות בכיתה יב.

כשבאנו לבקש ממנו את הרשות הוא אמר כך:

אני מוכן, אבל אני מציע לכם לעשות משהו אחר לגמרי.

לפני שאתם הולכים למקום שאתם לא יודעים בכלל אם אתם מתאימים ללימוד כל כך אינטנסיבי של תורה – נסו קודם כל את עצמכם כאן בישיבה התיכונית.

נסו להיות מחד גיסא התלמידים הטובים ביותר בכל המקצועות, כי בדרך זו תעצבו את עצמכם באנשים שמנסים להגיע הכי רחוק שאפשר, ותלמדו תורה בכל זמן פנוי בישיבה.

אם תעמדו בזה – יתברר כי ההליכה לישיבה גבוהה תהיה לכם לברכה, כי אתם באמת רציניים.

ואם לא תעמדו בזה – על אחת כמה וכמה שאין אתם מתאימים ללכת לישיבה גבוהה, כי אינכם מסוגלים עדיין.

אני מציע לך ללכת בדרך זו.

ולעשות את מה שאתה יכול לעשות במקום בו אתה לומד עכשיו, ובד בבד להיות נחמד עם החברים ועם הסובבים אותך, ועל ידי כך לבצר את החיפוש שלך אחר לימוד תורה עוצמתי מתוך אנושיות בריאה וטובה. זו הדרך הטובה ביותר, ונראה לי כי כדאי ללכת בה.

כל טוב ושמחה גבולה

כתבות נוספות