שאל את הרב

נטילת ידיים

חדשות כיפה הרב דוד לוי 18/10/21 10:14 יב בחשון התשפב

שאלה

שלום,

יש לי מספר שאלות הנוגעות לברכות השחר ולקריאת תהילים.

אני נוטלת את הידיים ישר שקמה בברז שנמצא בחדר המקלחת והשירותים, מנגבת, מתפנה, נוטלת פעם שניה את הידיים (בלי לנגב) ואז ישר שוטפת פנים ומצחצחת שיניים, מתלבשת, ואז נוטלת פעם שלישית עם נטלה במטבח ואומרת את כל ברכות השחר ברצף, מודה אני, ברכה על הנטילה וכו'.

השאלות הם אלה:

1. האם מותר להגיד את הברכה מודה אני אחרי כל הפעולות שציינתי לעיל ולא ישר שקמים?

2. הבנתי שלפני תפילה מתלבשים ומצחצחים שיניים ונועלים נעלים, אם אני נשארת בבית ולא צריכה להתלבש ניתן להתפלל עם פיגמה וללא נעלים?

3. יוצא שבמקום פעמיים אני נוטלת ידיים 3 פעמים כי חשוב לי לנטול עם נטלה ולא בשירותים, יש דרך אחרת שתאפשר נטלית ידיים פעמיים ולא 3 פעמים? (בבוקר ישר שקמים, אחרי השירותים והנטילה אחרי השירותים היא בחדר השירותים והמקלחת ולכן יוצאת למטבח ונוטלת פעם שלישית עם נטלה ואז מברכת)

4. האם ניתן להתפלל ברצף את כל ברכות השחר (מודה אני, ברכה על הנטילה, אשר יצר ושאר הברכות) ולא בשלבים? והאם בסדר לגעת בפנים לפני שבירכתי על הנטילה ואשר יצר (כי אני שוטפת פנים ומצחצחת מיד אחרי שהתפנתי בבוקר ונטלתי ידיים בברז של השירותים אך לפני שבירכתי על נטילת ידיים ואשר יצר)?

5. שאלה בנוגע לקריאת תהילים: אם קוראים את התיקון הכללי כל יום, ולפעמים קוראים תהילים לפי יום בשבוע, ויש פרקים שחופפים גם בתיקון וגם בתהילים לפי יום, האם קוראים פעמיים את הפרקים האלה?

כשרוצים לציין לרפואתו של... אומרים זאת לפני קריאת התהילים או בסוף קריאת התהילים?

6. לרפואה של מישהו מה עדיף לקרוא את התיקון הכללי או תהילים לפי יום? או שאין העדפה?

תודה רבה על העזרה!

תשובה

שלום לך

1. מותר.

הנטילה השניה בשירותים מיותרת.

2.לתפילת שמונה עשרה צריך להיות לבושים כמו לפני מלך ולכן צריך לנעול נעליים וללבוש בגדים נאים.

3. כתבתי לך שהפעם השניה מיותרת. בכל מקרה יציאה משירותים אינה מצליחה נטלה. הנטלה נועדה להסיר אוח רעה מהלילה ולכן את נוטלת בשירותים לפני שאת נוגעת בפנים (ככל שניתן) ופעם נוספת במטבח כיון שבחדר השירותים יש עדין רוח רעה מסוימת ולכן נוטלים כשיוצאים משם.

4. אפשר, וגם בבגדי שינה ובלי נעלים.

זה בסדר גמור ונכון לשטוף פנים ושיניים לפני ברכות השחר. הפה צריך להיות ראוי לברכה.

5. תקראי מה שאת רוצה מתי שאת רוצה.

אינני יודע מדוע את קוראת בנוסף את התיקון הכללי, אבל אין בכך איסור. לענ"ד תוותרי עליו. עדיף לקרוא דברי תורה מתוך פרשת השבוע.

6. התיקון הכללי הם פרקי תהילים בסדר מסוים. תמיד עדיף לקרוא מתוך דברי דוד המלך (ספר תהילים)

בברכה דוד לוי

לשאלות נוספות ניתן להתקשר אלי הביתה

098987548

כתבות נוספות