שאל את הרב

מתן תנאים טובים לאסירים בטחוניים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/10/21 21:52 יג בחשון התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב.

במסגרת עבודה באזרחות עליי לברר מהי דעת ההלכה, באם ישנה, אודות הענקת תנאים טובים לאסירים בטחוניים בישראל.

בקבוצה בה אני שותפה אנו בוחנים את השאלה האם יש להעניק לאסירים בטחוניים תנאים טובים כשל אסירים פליליים (ממסמכים רשמיים מטעם המדינה עולה כי הזכויות המגיעות לאסירים בטחוניים פחותות משל אסירים פליליים- מבלי להיכנס לדיון האידיאולוגי אודות התנאים שמגיעים לדעתנו לאסירים מסוג זה).

ניסינו לברר את דעת ההלכה בנושא התנאים המשופרים עבור אסירים בטחוניים, אך לא הצלחנו למצוא התייחסות עבור אסירים מסוג זה, אלא התייחסות כללית בנוגע לבתי מאסר ע"פ היהדות/ חשיבות השמירה על הביטחון הציבורי.

נשמח מאוד באם הרב יוכל לעזור לנו בבירור מורכב זה ולהפנות אותנו למקורות מסויימים או ספרי הלכה מתאימים, שכן לאסירים בטחוניים על פי הבנתנו התייחסות שונה ביהדות מאשר לאסירים 'רגילים'.

בתודה רבה והערכה גדולה,

אורי

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על העבודה.

מטבע הדברים, בשל העובדה ששאלה זו לא הייתה כלל רלוונטית בעבר, ולא הייתה כלל אפשרות במאות השנים האחרונות שאנחנו נעניש את אלה שפוגעים בנו – אין דיון הלכתי מפורט בסוגיה זו.

אולם נראה מכל המקורות העוסקים ביחס לאויב שני דברים: מחד גיסא, גם כלפי האויב צריך להיזהר, וכך לימד הרמב"ן במצווה "ונשמרת מכל דבר רע": והנכון בעיני בענין המצוה הזאת כי הכתוב יזהיר בעת אשר החטא מצוי בו והידוע במנהגי המחנות היוצאות למלחמה כי יאכלו כל תועבה יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו אפילו בניאוף וכל נבלה הישר בבני אדם בטבעו יתלבש אכזריות וחמה כצאת מחנה על אויב ועל כן הזהיר בו הכתוב ונשמרת מכל דבר רע".

לכן צריך להיזהר מלהתעלל, מלעשות להם עוול בכוונה וכדו'.

זה גם נכון מבחינה פרקטית.

אך מצד שני, בוודאי שאין הם זכאים ליחס מיטיב, שכן הם איבדו את הזכות הזו, ואנו מוצאים לאורך הדרך הנבואית כולה כי מי שפגע בנו – אין אנו חייבים בהענקת זכויות מיוחדות.

כל טוב

כתבות נוספות