שאל את הרב

מצוות קשורות זו בזו?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/09/21 09:52 כ בתשרי התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב, ראשית ברצוני לציין שאני מאוד נהנה מהתשובות של הרב ומהדרך בה הרב עונה.

ולשאלה המעט מוזרה: האם מצוות קשורות זו בזו? כלומר אם למשל עשיתי קידוש בליל שבת והחלטתי מראש שאני לא אעשה קידוש בבוקר במזיד אבל עכשיו אני עושה קידוש בלילה, האם זה תלוי האחד בשני? על משקל שמור וזכור בדיבור אחד. או למשל אכלתי כזית פת בלילה הראשון של סוכות במחשבה שאני הולך לאכול לחם חופשי בכל הסוכות בבית בלי לטרוח להכנס לסוכה. די ברור לי שהתשובה לשאלה הזו היא פשוטה והיא שכל מצווה נחשבת לעצמה ואין מציאות כזו שעבירה לאחר מכן תגרור ביטול מצווה שכבר נעשתה. אבל אולי בכל זאת יש יוצאי דופן?

תודה ומועדים לשמחה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה ומועדים לשמחה,

לשאלה שאתה שואל יש רבדים שונים.

ביסוד הדברים, תרי"ג מצוות הם אורגן אחד שלם, והן משלימות האחת את השני, ומאזנות תנועות נפשיות ורוחניות מצד זה ומצד אחר, ומכוונות כלפי רמ"ח אברי האדם ושס"ה גידיו. בשל העובדה הזו אנו מחויבים בכולן, ואין אנו בוחרים מתוך המצוות כי אם חותרים ומשתוקקים לקיים את כולן.

לא זו בלבד, אלא שההלכה קובעת כי אדם המוציא מכלל האמונה בתורה מצווה כלשהי – למעשה מפקיע את האלוהיות של המצוות כולן, וכל שאר המצוות שהוא מקיים נחשפות כמצוות שהוא מקיים לא בגלל שהקב"ה ציווה, כי אם בשל היותו הקובע איזו מצווה ראויה בעיניו ואיזו לא.

ברם, במישור המעשי, ההלכה שואלת האם מי שאכל שום (ומסריח) ישוב ויאכל שום, לאמור: אנו מנסים לעשות את כל שביכולתנו, ולא בגלל שאין אנו מקיימים מצווה אחת (באונס, בשוגג, או אפילו במזיד, אך כחולשה ולא כקביעה עקרונית) אנו נמנעים מלקיים את כל שאר המצוות. לכן, טוב לאדם לשבת בסוכה כדין, גם אם הוא יודע שלא ינהג כך בהמשך, וכל מצווה עומדת לעצמה.

כל טוב וחתירה לעשיית רצון ה' בשלמות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות