שאל את הרב

מה בין דורנו לדורות אחרים? האם האומנם זהו דור התשובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/01/22 22:48 יח בשבט התשפב

שאלה

שלום, למדתי לאחרונה את ספר מלכים וראיתי איך לאורך כל הספר עמ"י חוטא, והנביאים לא מפסיקים להתריע בעם שעליהם לשוב בתשובה שלמה כדי למנוע את גזרת הגלות. הנביאים אומרים פעמים רבות כי כל הארץ מלאה בחמס, בגזל, בניאוף, בתועבות ואין אף אחד שעובד את ה'.. ונגזרת הגזרה - שהצליחה להדחות לאורך השנים בזכות מלכים צדיקים.

והשאלה שלי היא כזו- באמת אף אחד לא שב בתשובה?? לאורך הדורות לא היו אנשים בתוך העם ששבו? שבו רק מעטים וזה לא הספיק בעצם? כמה למעשה צריכים לשוב בתשובה ולעבוד את ה' בכדי שזה ייחשב? אולי גם עלינו הייתה נגזרת גלות, כיוון שהלך הרוח הכללי לצערנו היום בעם אינו התורה?

אנחנו מדברים רבות על כך שאנו דור של תשובה וגאולה ותורה. אבל האם זה "מספיק"? האם ה' באמת היה מרוצה מאיתנו לו חיינו בתקופה ההיא? או האם הוא מרוצה היום?

ודבר נוסף, מה אנחנו יכולים לעשות או אני כבודדים בשביל להגביר את רוח התשובה בעם?

תשובה

שלום הודיה יקרה.

מה שלומך?

שמחתי לקרוא את שאלתך. קודם כול, שמחתי לקרוא שאת לומדת, שהלימוד מעניין ומעסיק אותך ושאת מתבוננת עליו גם בעיניים אמוניות שרוצות ללמוד ממנו לימינו אנו. שתזכי ללמוד תמיד ככה, מתוך רצון להבין באמת ולבסס את האמונה שלך באמצעות הלימוד.

אחלק את התשובה לשניים: מצבנו היום והיחס של ה' למציאות שלנו.

זכינו לחיות בדור שלא הייתה אף פעם כמות תורה כמו שיש היום. התורה מונחת היום בכל מקום כמעט בארץ, אלפי בתי מדרש בסגנון כזה או אחר, לכל הגילאים והאוכלוסיות. אנשים לומדים תורה בכל דרך שהיא גם אם הם עובדים ומפרנסים משפחה וגם אם הם חיים בצמצום יותר ומשקיעים את יומם בלימוד. מעבר לזה, הדור שלנו הוא דור אמיץ, שהורינו או הורי אבותינו יכלו בקלות להתבולל בין העמים ולא לעלות לארץ או לשמור על הזהות היהודית שלו. למרות כל הקשיים והאירועים הקשים שהם עברו, הם שמרו על עצמם ועלו ארצה, שומרים תורה ומצוות או לפחות שומרים על הזהות היהודית שלהם.

אם את שואלת דווקא לעומת דור המלכים, נוכל לומר שהיום אין כמעט עבודה זרה, ואם יש היא שולית לגמרי. בגדול אנחנו בתהליך עלייה והתקדמות, ובזה אין ספק. יש תופעות שאנחנו נלחמים בהם, יש עוד מה לעשות ולהתקדם ועל כך ארחיב בהמשך התשובה, אך המהלך הכללי הוא חיובי ובמגמת התקדמות כל הזמן. בנושא הזה אני ממליצה לך לחפש שיעורים ותכנים קצרים של הרב שמואל אליהו שעוסק רבות במצב הטוב של הדור שלנו.

יחס ה' אלינו. אומנם נוהגים להקביל את ה' לאבא, ובאמת יש בין אבא הארצי לאבא האלוקי נקודות דמיון. אך המחשבה שה' הוא אבא שבונה על הילדים שלו מקטינה אותו מאוד. בשונה מהאבא הארצי, לאבא האלוקי יש תכנון אלוקי לכל עניין בעולם. לכל דבר בעולם יש סיבה ושום דבר לא קורה במקרה או בלי סיבה. גם העובדה שיש אנשים רחוקים היא לא בטעות. ה' מנהל את המציאות ככה מסיבה מסוימת. אולי הוא רוצה שנקרב את עצמנו ואת הילדים שלו אליו, אולי הוא רוצה שנעבוד על החיבור שלנו ושל הסובבים אותנו אליו, אולי הוא רוצה שנלמד מזה עניין מסוים.

את שואלת האם זה מספיק, מספיק למה? לכך שתבוא הגאולה השלמה היום? כנראה שלא. אבל בכל יום אנחנו מנסים שוב לקדם את עצמנו ואת הדור כולו לעבר הגאולה. אי אפשר לשפוט את עצמנו בעיניים של כאן ועכשיו ובמבט פרטי בלבד מפני שאנחנו חלק מאומה שלמה שעוברת תהליך ארוך של שיבה לעצמה, לתורתה ולארצה. על כל אחד מאיתנו לעשות בעצמו תשובה כלומר להיות בתהליך של שיבה כל החיים. קודם כול, לעבוד על עצמנו ולהיות בהתקדמות כל הזמן. ללמוד, לבחור נושא שבו אני משקיעה יותר בעבודת ה' ולהתמקד בו. רק העבודה העצמית היא כבר הגברת רוח התשובה בעם מפני שאנחנו גם חלק מהעם ומעבר לזה, בלי לשים לב אנחנו משפיעים דרך העבודה העצמית על הסובבים אותנו ולא רק על עצמנו. העבודה הפנימית שלנו שולחת אדוות לכל מיני מקומות ואנשים שונים.

נוסף על העבודה הפנימית, אם מתאים לנו במצבנו הנוכחי – אנחנו יכולים לבחור לסייע בחזרה בתשובה של חלק מהשילוש שהזכרנו קודם – עם, ארץ ותורה. יש מי שיבחר לעבוד עם העם כלומר לסייע לאנשים הזקוקים לסיוע, לשמח אותם, לעודד אותם ולחבר אותם לעצמם. יש מי שיבחר לעבוד על החיבור לארץ ולהשקיע את מאמציו ביישוב ארץ ישראל במקום נידח בדרום, בצפון, בבקעה וביישובי יהודה ושומרון. ויש מי שיבחר לחבר את עצמו ואת הסובבים אותו לתורה אם זה בלימוד עצמי ועם אחרים ואם זה ביישוב בשכונות שאינן דתיות וקירוב רחוקים בדרך הכי פשוטה – היכרות מהיומיום. מזמינה אותך לחשוב במה מתאים לך להתמקד ולסייע בתהליך התשובה הכללי של עם ישראל.

מקווה שהדברים יפתחו כיווני ראייה וחשיבה חדשים בנושא החשוב הזה.

מוזמנת לפנות אלינו שוב באתר, בוואטסאפ ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות