שאל את הרב

מפגש עם אוכל שבושל בבתי חילונים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/07/22 11:09 ד בתמוז התשפב

שאלה

שלום וברכה,

לאחרונה נקבע מפגש חברתי במועצת נוער עירונית, שבה שותפים גם יהודים דתיים וגם יהודים חילונים, שחלקם כנראה מאוד לא מקפידים על כשרות. במפגש נקבע שכל אחד יכין אוכל ויביא, אבל רק לאחר כמה זמן הבנתי את הבעייתיות בכך, שהרי גם אם נגיד להם לבשל בכלים כשרים, כנראה שבמהלך הבישול יתערבב האוכל עם כלים לא כשרים, או שהכלים יהיו כלל לא כשרים וגם בני יומם, או שהם יכינו אוכל בתנורים או מיקרוגלים לא כשרים...

אני לא יודע אם להגיד להם שנחליף את נושא הערב לערב שבו נזמין אוכל, או לסמוך על הכשרות שהם מציעים ולאכול מבישולם. אפשרית שלישית היא לצוות נציגים דתיים עם חילונים כך שהאוכל יהיה כשר, אבל אני לא חושב שהדבר יתקבל בברכה או שיהיו מספיק דתיים שירצו בכך... מה הרב אומר?

תשובה

שלום

זה מאוד בעייתי עד בלתי אפשרי לאכול מאוכל שהוכן ע"י מי שאינו נזהר בדיני כשרות ואיננו מבין בדיני כשרות.

יש המון בעיות שיכולות להיווצר מכך, ואת חלקן מנית.

אני חושב שהכי נכון (לפי מה שאתה מכיר את המציאות) לשים את הדברים על השולחן, ולומר שנושא הכשרות הוא מאוד מסובך מצד אחד ומשמעותי מאוד למי שמקפיד עליו מצד שני.

ולכן או שתחלקו את האוכל בצורה כזאת שמי שאיננו שומר מצוות יביא רק דברים קנויים סגורים או שתחלקו זאת כמו שכתבת באופן ששומר מצוות יכין ביחד עם מי שעדיין איננו כזה (אצלנו במושב למשל, במקרים כאלה, אנשים שאינם שומרי מצוות הכינו בבית של שומרי מצוות) או שתזמינו הכל מוכן ממקום עם כשרות.

אני חושב שאם מסבירים זאת נכון, שאין פה שום ריחוק או משהו מעין זה, אלא פשוט הקפדה גדולה על משהו שהעם היהודי שומר עליו כבר אלפי שנים הם יוכלו להבין.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות