שאל את הרב

במה מתבטאת מסירות הנפש אצל כל אחד מאיתנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/21 20:55 יט בתשרי התשפב

שאלה

שלום,

שמעתי בשיעור שנקודת הסגולה הפנימית ביותר בנשמה היא מסירות נפש, ובכוחה לתקן את מציאות הרע ולרתום אותו לקודש. במה מתבטאת מסירות נפש בחיים שלנו? או כיצד עלינו לתקן את הדברים המקולקלים במציאות ולהתעלות?

תודה:)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך, מה שלומך?

איזו שאלה נפלאה. אין ספק שחשוב מאד לברר את סוגיות היסוד האלה ביהדות. אחרת נישאר עם ספקות או דברים שלא מובנים, וחבל.

הדברים ששמעת אכן נכונים. בספר "ליקוטי אמרים" שנקרא גם "ספר התניא" ו"ספר של בינונים", כותב האדמו"ר הזקן של חב"ד את הדברים הללו. כל אדם נברא בצלם אלוקים, ולכל יהודי יש נשמה אלוקית קדושה. אבל... לא אצל כולם היא מופיעה באותה רמה. יש צדיקים, ואצלם הנשמה האלוקית תופסת את כל המקום, יש בינונים – שיצר הטוב ויצר הרע – במלחמה תמידית. וממילא, הנשמה האלוקית מופיעה בהם, לפעמים יותר ולפעמים פחות. אך יש גם רשעים. והרשעים האלה, למרות שהם חוטאים הרבה, גם בהם יש נשמה אלוקית. היא מוסתרת ולא שמים לב אליה, אבל היא בהחלט קיימת. מתי היא מתגלה? במצב של מסירות נפש. לדוג' – אם יבוא גוי ויאיים על אותו רשע, שאם לא יאכל עכשיו חזיר – הוא יהרוג אותו. מה יעשה יהודי באותו רגע? ודאי שיהיה מוכן למסור את הנפש על קידוש ה' (ולא נכנס עכשיו לשאלה ההלכתית, האם במקרה כזה צריך באמת למסור את הנפש או שלא). ברגע שהיהדות של אותו רשע עומדת למבחן של מסירות נפש, הנשמה האלוקית שהסתתרה במקום הכי עמוק שלו – מתגלית.

ממילא, אם הכוח הזה של מסירות נפש הוא העמוק ביותר בנשמה, ודאי שהוא מהפך את כוחות הרע – לקדושה. שהרי אפילו רשע גמור, כאשר הוא מגיע למצב של צורך במסירות נפש – הוא מתעורר לטוב ולקדושה.

נמשיל לזה משל: למלך היו שני בנים. האחד הלך בדרכו, והשני, הלך לכפר אחר ורחוק, ועסק בעניינים שאינם ראויים לבן המלך. לאחר שנים רבות, חזר בן המלך מלוכלך כולו אל הממלכה. איש לא הכיר אותו, מלבד המלך שעשה לו סעודה גדולה ברחובה של עיר – בשמחה גדולה ועצומה. שאל אותו בנו: "אבא, מדוע אתה עושה לו מסיבה גדולה, והרי גם אני בן המלך, ומעולם לא עשית לי מסיבה גדולה ושמחה שכזו". ענה לו אביו: "אמנם גם אתה בן המלך, רק שאתה קרוב אלי תמיד. אבל עיקר התענוג, הוא רחוק שנתקרב". כלומר, רשע שפתאום מתגלה בו הנקודה הפנימית הזו של מסירות נפש, ממנו הקב"ה שמח מאד – דווקא בגלל שהוא היה רחוק, והתקרב.

איפה זה פוגש אותנו?

ב"ה, אנחנו לא צריכים היום למסור את הנפש במובן הפשוט של המילה. אף אחד מאיתנו לא נקלע למצב בו מאיימים עליו במוות, באם לא יעשה דבר מסוים הנוגד את התורה הקדושה. מה כן? אנחנו ודאי עדיין רוצים ומחויבים לעבוד את הקב"ה כמו שצריך. ולמי מאיתנו שקשה לקום בבוקר לתפילה – אם הוא מתגבר על הקושי – זו ממש הנקודה של מסירות הנפש שלו. ובזה הוא משקיע ומהפך את כל הכוח שלו – בשביל הקב"ה. אם קשה לך לזכור לברך או לכוון קצת יותר בברכת המזון או מעין שלוש – זו נקודת מסירות הנפש שלך, ובזה את זוכה לגלות את הנקודה הפנימית ביותר של הנשמה האלוקית שלך!

נקודת מסירות הנפש שלנו היום מתבטאת בדברים שקשים לנו, ואנחנו מתגברים עליהם למרות הכל – כדי לקיים את רצון ה' כראוי. איך עושים את זה? קודם כל – בשמחה גדולה! כשאנחנו שמחים – הגוף שלנו גם כן בריא וזריז יותר. וכמובן, שאם אנחנו מודעים לכך שעכשיו, כשאני קם בבוקר, או מברך ברכת המזון למרות שקשה לי מאד – אני מקיים מצווה גדולה מאד של מסירות נפש לה', ודאי שגם זה נותן תמריץ גדול.

כן, כן, את!

מוזמנת לבחור דבר אחד שקשה לך, ואת רוצה להתגבר עליו כדי להיות טובה יותר וקרובה יותר לקב"ה. כל פעם שאת מצליחה להתגבר על הקושי הגדול - תני לעצמך צ'ופר קטן, שגם הוא יתן לך תמריץ להמשיך לרצות ולהצליח. ההתגברות הגדולה על הקושי העצום – היא תהיה הנקודה של המסירות נפש שלך.

מאחל לך ולכולנו שנזכה להתקרב להקב"ה, ולמסור את הנפש בדרך של התגברות על כל המכשולים והקשיים שלנו.

בהצלחה רבה!

ישראל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות