שאל את הרב

מסחר בבורסה

חדשות כיפה הרב דוד לוי 28/10/20 20:42 י בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

בקישור הנ"ל:

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%d7%9e%d7%a1%d7%97%d7%a8-%d7%91%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%a1%d7%94-2/

נשאלת בנוגע למסחר בבורסה, הבנתי מתשובתך שאכן אפשר להשקיע אם לבן אדם יש כסף פנוי ולא כסף שהוא צריך לעיסוקים אחרים, כמובן שאסור לקחת הלוואה בריבית מהבנק.

השאלה שלי היא כזו:

מה קורה אם אני משקיע בחברות אמריקאיות (כלל לא ישראליות, הבורסה היא גם בורסת חו"ל), והחברה לא הולכת כסרגל ישר לפי חוקי ההלכה...

אני אביא כמה מספר כדי לחדד את שאלתי:

א. נגיד, חברה שבבעלותה כל מיני חברות בת לייצור מכוניות, אך גם יש לה חברת בת שמתעסקת במתן הלוואות (כנראה שבריבית) לרוכשי הרכבים.

ב. חברה שמפרסמת מוצרי סיגריות שידוע לכל שהם מזיקים לבריאות

ג. חברה שמפרסמת משקה אך לפעמים בפרסומות שלה הם מנסים לשווק את המשקה שלהם ע"י פרסומות שלא כ"כ צנועות.

כמובן, צריך לקחת בחשבון 2 דברים חשובים:

א. רוב עובדי החברות ובעלי החברות (אם לא כולם) הם גויים גמורים, משמע - לא מחוייבים בכל מיני מצוות שיהודי חייב בהם

ב. בסכומים שאני משקיע, גם אם לא אשקיע את הכסף שלי החברה לא תחדל מלהתקיים, השקעה במקרה קיצוני של מיליון דולר לא תזיז לחברה ששווי השוק שלה הוא עשרות מיליארדי דולרים - בין כל הפעילות שלה לא תחדל מלהתקיים

- אשמח שתיתייחס לנושאים הללו בכתיבת תשובתך

תודה רבה כבוד הרב.

תשובה

שלום לך

התשובה הנ"ל איננה ממני אלא מידידי הרב בראלי, היום רב הישוב בית אל.

שם הוא פורס בפניך את הדעות השונות לגבי אחריות בעל מניה בחברה מבלי שהוא בעל שליטה.

לפי מה שהוא כותב ששמע ממו"ר הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, לדעתו יש אחריות גם על בעל מניה בודדת כאדם שנעשים דברים ברכושו שלו.

ביחס לשאר השאלות ששאלת:

א. חברת מכוניות ההלואות הם בד"כ ללא איסור ריבית כיון שהן כנגד משכון הרכב.

ב. אם אכן מוצרי סיגריות מזיקים - אל תקנה מניות של חברות שמפיצות היזק בעולם. אין זה משנה אם הם יהודים או לא. גם לגוי אסור להזיק או לגרום למוות.

ג. הפרסומות שאינן צנועות הם עיסוק מאד עקיף ביחס למשקאות, בהלכה זה אפילו לא גרמא, ולכן נראה לי שמותר. (יתכן שבארצות רבות הפרסומות צנועות יותר מאשר בארץ).

ד. השיקול שרוב עובדי החברות אינם יהודים, הוא נכון לגבי שבת וריבית, שאלו איסורים רק ליהודים (וגם ליהודי מותר להלוות בריבית לנכרי). אבל לגבי גזל, גרימת מוות, עבודה זרה ועוד, יש איסור גם לגוי ולפעמים אף חמור יותר.

בהצלחה דוד לוי

098987548

כתבות נוספות