שאל את הרב

למה לנשים אסור ללבוש מכנסיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/05/22 23:45 כד באייר התשפב

שאלה

למה לנשים אסור ללבוש מכנסיים? יש את איסור לא ילבש אבל בנוגע לזה זה כבר לא תופס כי כיום מכנסיים זה בגד שהוא גם של נשים ומבחינת זה שזה לא צנוע אני לא מבין למה... הרי נניח הכהנים לבשו מכנסיים בשביל לכסות את בשר הערווה "ועשה להם מכנסי בד לכסות בשר ערוה ממתנים ועד ירכים יהיו"

תודה מראש!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך.

תודה שפנית אלינו בשאלה חשובה כל כך. השאלה מעידה על רצונך לדעת את עמדת ההלכה בענייני צניעות.

אתה שואל מדוע אסור לנשים ללבוש מכנסיים?

בלבישת מכנסיים לנשים יש שתי בעיות. האחת היא איסור תורה של "לא יהיה כלי גבר על אישה", והשני הוא ציווי חכמים ללכת בצניעות (שגם הוא כמובן מבוסס על רוח התורה: "והייתם נקיים מהשם ומישראל" (במדבר לב, כב), "והצנע לכת עם אלוהיך" (מיכה ו, ח) ועוד).

גם אם נאמר שיש מכנסיים מיוחדות לנשים, ואין בזה איסור '"לא ילבש" (לדעת חלק מהפוסקים) הרי שזה לא פותר את ציווי חכמים ללכת בצניעות (כפי שהביא הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בשו"ת יביע אומר, חלק ו יו"ד סי' יד), גם מצד זה שמכנסיים כאלו מושכים את העין (אם מצד רחבותם, ועל אחת כמה וכמה אם מצד הידוקן על הגוף).

שנית, רוח התרבות המערבית, המכלה לצערנו חלקות רבות וטובות בעם ישראל, מביאה לידי טשטוש בין המינים. אם בעבר דיברו על כך שמכנסיים לנשים הן מיוחדות להן, ואינן דומות למכנסי הגברים, הרי שכיום לצערנו אף הגברים הולכים עם מכנסיים המהודקים על גופם כמעט כמו הנשים....

אמנם מפני הצינה או בשביל פעילות ספורטיבית או לינת לילה מותר לנשים לשים מכנסיים מיוחדים לנשים (מפרשי השו"ע על יו"ד קפב, סעיף ה), אבל צריך להקפיד שזה לא יהיה בנוכחות גברים או במקום שבו גברים נמצאים.

לגבי מכנסיים צנועות, שהבאת ראייה להם ממכנסי הכהנים, צריך לזכור שהציווי לכהנים לשים מכנסיים הוא כדי לכסות את ערוותם כשהיא נמצאים במקדש (שהרי הכתונת לבדה אינה מכסה מלמטה את רגלי הכהנים, ויכולה להיות חלילה בעיית צניעות במקדש). אבל אישה שהולכת עם מכנסיים אולי מכסה את ערוותה, אך חושפת את בתי שוקיה ואת המרווח שבין רגליה, ויש בזה חוסר צניעות. גם לגבי מכנסיים רחבות קשה לקבל זאת - כי המנהג הזה הוא בטעות יסודו (שהרי בעבר הרחוק הגברים היו הולכים עם מכנסיים רחבות). ייתכן ובמקרים מסויימים (למשל, כשאישה הולכת עם חצאית מאוד לא צנועה) יהיה עדיף שתלך עם מכנסיים רחבות, אך אלו מקרים פרטיים הדורשים היתר מרב.

יישר כח על הרצון לדעת צניעות, ומאחל לך שתזכה לנהוג בצניעות ובענווה בכל דרכייך.

בהצלחה,

אבי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות