שאל את הרב

מכנסיים לבנות | התאמה רמה דתית בזוגיות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 05/08/18 14:10 כד באב התשעח

שאלה

שלום הרב, היו דיבורים ביני לבין חברים על העניין של בחורה דתיה שלובשת מכנסיים.

התחלתי להתעמק בנושא אבל עדין אין לי תשובות לזה.

1)האם מבחינה הלכתית בחורה יכולה ללכת עם מכנסים

2)אם בחורה הולכת עם מכנסים לרוב זה מעיד על רמה נמוכה בדת?אני יודע שכל אחת היא עולם אחר וזה שאלה כללית מידי אבל אשמח אם בכל זאת תנסה לתת לי תשובה.

3)שאלה אחרונה, אם נניח ראיתי בחורה דתיה שהשקפות עולם דתיות שלה בדיוק כמו שלי והיא דתיה כמו שצריך אבל היא לובשת מכנסיים מה עושים במצב כזה

תשובה

לשואל היקר שלום,

ראשית כל אפתח ואומר שענייני זוגיות והתאמה בין אנשים הם נושאים שקשה מאד להשיב עליהם בפלטפורמה אינטרנטית מבלי להכיר את השואל ואת עולמו הפנימי והסביבתי.

לגבי שאלותיך:

1) במכנסיים יש שני תחומים הלכתיים שיש לדון בהם:

א. לא ילבש. במכנסיים יש חשש איסור נוסף והוא נלמד מהפסוק: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה, וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה". אסור לאדם ללבוש בגד השייך לבני המין השני, והדבר הזה מוגדר כתועבה.

נחלקו הפוסקים מתי בגד מסויים הופך להיות משוייך עם מין מוגדר, והאם מצב זה יכול להשתנות עם הזמן ובאילו תנאים.

לדוגמא, מסופר בגמרא שרב יהודה ואישתו היו כל כך עניים ששניהם לבשו את אותו בגד כשיצאו מהבית, מפני שזה היה בגד ללא שיוך מגדרי. לעניות דעתי מכנסיים מצויים תחת הגדרה זו, אך אל לאישה ללכת עם מכנסיים גבריים ממש.

הדין לגבי מכנסיים מיוחדים לנשים, לדעת רוב הפוסקים אין בזה איסור 'לא יהיה כלי גבר על אישה', כי ידוע לכל שמכנסיים אלו מיועדים לנשים. כך גם אני סבור, שאין איסור , שהרי מנהג בנות ישראל ללבוש מכנסי פיג'מה בתוך ביתם, ואיסור 'לא יהיה'\'לא ילבש' חל גם בבית. מכאן שאין איסור.

ב. *צניעות*. זו הבעיה הקשה יותר. אמנם נכון הדבר שיש מכנסיים שהם יותר צנועים מהרבה חצאיות, כמו שיש חצאיות שיותר צנועות ממכנסיים. למרות זאת, במכנסיים יש נקודה של היצמדות על הגוף והבלטת הפיסוק. כמו כן בלבישת מכנסיים קיים שדר אחר, שלענ"ד פוגם בערך הצניעות.

להלכה: לדעתי מגדרי הצניעות יוצא שעל אישה *ללכת עם חצאית* (צנועה).

להרחבה: שו"ת יביע אומר, חלק ו, יורה דעה, סימן יד.

2) הדבר היחיד שמעיד על רמה נמוכה בדת זה רמה נמוכה בדת. אני לא חושב שסימנים חיצוניים יכולים להעיד על הפנימיות. אַל תִּסְתַּכֵּל בַּקַּנְקַן, אֶלָּא בַמֶּה שֶׁיֶּשׁ בּוֹ. יש קנקן חדש מלא ישן, ויש קנקן ישן שאפילו חדש אין בו.

הדרך להכיר את הרמה הרוחנית של האדם היא דיבור איתו, שאלות על הערכים החשובים בחיים שלו, חינוך ילדים, בית.

לכל אדם יש מקומות מסויימים בהם יותר קשה לו, ויכול להיות שאצל הבחורה הזאתי זה מכנסיים. אז מה? ואצל אחרת זה דווקא לשון הרע. יותר טוב?

3) מכירים יותר לעומק ומקבלים החלטה אישית נבונה. יש אחד שיתבייש ללכת ליד אישתו כשהיא לבושה במכנסיים ומבחינתו זה 'קו אדום'. ויש אחר שמבחינתו 'קו אדום' זה אישה שמרכלת עם חברותיה בוואטסאפ. כל אחד חושב בעצמו ומגדיר לעצמו סולם ערכים. שתיים שלוש 'אבנים גדולות' שזה קריטי לו, ועוד 'אבנים קטנות' שחשוב לו אבל לא הכרחי, ועוד כמה 'בונוסים'.

צריך מצד אחד לא להיגרר להמון תנאים שיגרמו לך לחכות לחייזר שלא קיים על האדמה, ומצד שני לדעת לעמוד על הדברים החשובים לך באמת.

בהצלחה רבה בחיפושים!

יהי רצון שתמצא את זיווגך ההגון משורש נשמתך בהגיע העת.

כתבות נוספות