שאל את הרב

מי אמר שה' רוצה שאעשה דברים? האם הוא לא מפעיל בעצמו את העולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/04/21 03:46 ח באייר התשפא

שאלה

היי, אני מאמינה שיש כוח עליון בעולם ושה' קיים. אבל מי אמר שהוא רוצה מאיתנו משהו?

יכול להיות שהוא פשוט מפעיל את העולם... כל הסיפור של היהדות נראה לי מאוד מוזר ולא מובן.

תשובה

שלום לך יקרה!

את השאלה שלך שאלו גדולי הרבנים והפילוסופים, וטוב שאת שואלת גם כן. אפשר לומר שנגעת באחת מהשאלות הכי בסיסיות באמונה. באמת כוח עליון נשמע לנו כל כך גדול ומרוחק, אז למה שה' ירצה משהו מאיתנו? אנחנו כל כך קטנים לעומתו.

אפשר להתבונן על זה שהעולם מנוהל על ידי הקב"ה, כמו שכתבת בעצמך. אנחנו בני האדם נמצאים בעולם והמעשים שלנו הם אלה שמחוללים שינויים במציאות. הקב"ה הניח את האדם בגן עדן "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו). זאת אומרת, ה' מנהל את העולם באמצעותנו. באנו לפה עם תפקיד! אנחנו לא יכולים רק להסתובב סתם, כי המעשים שלנו משפיעים אחד על השני ועל העולם כולו. הקב"ה היה יכול לברוא עולם מושלם, אבל מספיק להסתכל מסביב כדי להבין שהעולם לא מושלם ויש צורך "לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי", כמו שאנחנו אומרים כל יום בתפילת עלינו לשבח. אנחנו אמנם קטנים, אבל אנחנו הלב של העולם. בלעדינו, יש שיגידו שהכל רק תפאורה.

כשהקב"ה "מפעיל את העולם", הוא עושה זאת דרכנו.

התורה היא ספר הדרכה שבו ה' אומר לנו מה הוא רוצה מאיתנו. ה' נתן לנו מצוות, וכל מצווה מדריכה אותנו כיצד להתנהג, איך להיות יותר טובים לעצמנו ולעולם. הקב"ה מנהל את העולם, וחלק משמעותי מהניהול הזה הוא דרכנו- בכך שהוא מכוון אותנו איך להתנהג בעולם שהוא עצמו ברא.

להבדיל, דמייני שאת מנהלת של מוסד כלשהו. את קובעת את המטרות והחוקים, והתפקיד שלך הוא לנהל אותו. מתוקף תפקידך את צריכה לדאוג לתנאים פיזיים מתאימים, למבנה שלו וכו', אך כמובן שזה לא מספיק. חלק משמעותי מהניהול של המוסד הוא ההתנהלות של צוות העובדים. את מדריכה אותם כיצד להתנהג, וכך המוסד יתנהל בהתאם לרצונותייך.

הדוגמה לא מדוייקת, אבל אני חושבת שהיא עוזרת להבין למה הקב"ה "צריך" אותנו. הוא כל יכול וביכולתו לשנות את המציאות בלעדינו, אבל הוא קבע בחוקי העולם שאנחנו חלק משמעותי, ולכן ניהול העולם חייב להיות גם דרכנו. הקב"ה יכול להסתדר בלעדינו ולשנות מציאות בניסים, אבל בלעדינו אין טעם לכל מה שקורה מסביב.

בנוסף את אומרת שכל הסיפור של היהדות נראה לך מוזר ולא מובן, ואני לא יכולה שלא להתחבר. היהדות באמת תמוהה מאוד. יש מצוות שאנחנו יכולים להבין את הרציונל שעומד מאחוריהן, ויש מצוות שקשה מאוד להבין. לא מכירה מישהו רציונלי שמבין למה כל שנה מחדש אנחנו יוצאים החוצה לחצר לנענע ענפים כמו לולב... ואפשר גם לשאול הרבה על כשרות, שבת ואפילו תפילה.

יש תשובות מהכיוון השכלי שמוכיחות את אמתיתות היהדות, כמו בספר הכוזרי למשל. גם התבוננות על ההיסטוריה של העם שלנו ועל כל הניסים שעברנו בדרך מחזקת מאוד את האמונה ביהדות. ויש תשובות רגשיות יותר, שמחברות אותנו למסורת וללב של עמנו. ממליצה לך על אתר מעולה שעוסק בנושאים האלה- "לדעת להאמין". יש באתר סרטונים קצרים ומאמרים שיכולים לעניין אותך.

https://www.knowingfaith.co.il

בנוסף יש עוד שאלות באתר שלנו שעוסקות בנושא, את יכולה להמשיך לקרוא וכמובן שאם תרצי לשאול שוב את תמיד מוזמנת.

מקווה שהצלחתי לכוון קצת, שיהיה הרבה בהצלחה ורק טוב!

עידית

כתבות נוספות