שאל את הרב

מילוי טוטו עבור אח שלי

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 14/12/21 13:42 י בטבת התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,שאלה לי.

אח שלי מבקש ממני, שאמלא לו לפעמיים ״טוטו״ מה שנקרא- מכספו שלו . והוא רואה את המשחקים, אבל לעיתים המשחקים יוצאים ביום השבת. האם עדין מותר לי למלא לו במקרה הזה? שמראש הידיעה שהמשחק בשבת והוא צופה/מתעדכן. יש לציין שאחי אינו בריא, יש לו מחלה נפשית . הוא קצת מצטער מכל זה שאני לא שם בזמן שזה יוצא בשבת, ומצד שני אני לא חושב שהוא כל כך יוטרד אם התשובה של הרב תהיה שלילית.

יש לציין ששאלנו עליו רב פוסק לגבי שבתות ואמר שהוא לא חייב בשמירה. אבל כאן אני שואל על עצמי .. האם לי מותר למלא לו.

סליחה על השאלה המוזרה, ותודה מראש.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

ראשית נברך אותו ברפואה שלמה מן השמים, רפואת הנפש ורפואת הגוף.

שאלת מילוי טוטו נוגעת בשני נושאים:

א. הימורים. במשנה מובא שאדם שעוסק בהתערבויות וברווחים כספיים על בסיס תוצאה לא וודאית פסול לעדות. וכך לשון הרמב"ם: "אפילו המשחקים בבהמה חיה ועוף, ואומר 'כל הקודם את חבירו או כל הנוצח את חבירו יטול בעליו את שניהן', וכן כל כיוצא בשחוק זה".

(מקור: הלכות עדות פרק י, ד)

אנחנו מבינים שהוא פסול לעדות, אך השאלה היא האם זו פעולה אסורה מצד עצמה?

שאלה זו תלוי בשאלה מה הפגם באותו אדם שעוסק בהימורים ונחלקו בזה רב ששת ורב חמא בגמרא, ובעקבותיהם גם גדולי הראשונים. לחלק מהראשונים הסיבה לפסול אותו מעדות היא מכיוון שאינו עוסק ביישובו של עולם, אך אין בכך איסור עצמי.

לעומת זאת לדעת שאר הראשונים הבעיה במפריחי יונים ומשחקים בקוביא היא "אסמכתא לא קניא", דהיינו רווח כספי כשהצד השני לא באמת גמר בליבו לתת הינו גזל. נניח לדוגמא שיש שני כלבים, ראובן מניח 50 שקל שכלב א' ישיג, ושמעון מניח 50 שקל על כלב ב'. בכל נקודת זמן אפשר לומר שגם ראובן וגם שמעון לא באמת מקנים את כספם אחד לשני, כי מאמינים שיזכו. ולכן יש כאן חשש גזל.

השלכה נוספת של מחלוקת זו, היא מה קורה באדם שעובד לפרנסתו ועוסק ביישובו של עולם, אלא שפעם בכמה זמן גם ממלא לוטו וטוטו. לפי הסיבה הראשונה הדבר יהיה מותר, כיוון שהוא עוסק ביישובו של עולם, ויהיה כשר לעדות. לפי הסיבה השניה הדבר יהיה אסור, כיוון שגזל אסור תמיד, גם לא בקביעות.

הלכה למעשה מדובר במחלוקת בין מרן השולחן ערוך לבין הרמ"א. לדעת הבית יוסף אסור להמר ולהתערב אפילו באקראי (שו"ע סימן ר"ז סעיף יג). לדעת הרמ"א מותר, "ואין פסול אלא מי שאין לו אומנות אלא הוא" (שו"ע סימן שע סעיף ג). לכן ליוצאי אשכנז נראה להקל כשאינו עיקר עיסוקו.

ונביא כאן את דברי הריב"ש (סימן תלב), שגם לדעת המקילים צריך לזכור "מכל מקום דבר מכוער ומתועב ומשוקץ הוא. ורבים חללים הפיל ועצומים כל הרוגיו" ודי לחכימא.

ואולי יש לחלק בין הגרלות הלוטו לבין מפריחי יונים שהאדם מקבל את כספו מהתאגיד ולאו דווקא מהמהמרים האחרים (ישכיל עבדי חלק ח סימן ה) כיוון שהתאגיד הוא ממשלתי עם תקציב עצמאי. זו סברה הנשמעת אך כיוון שסוף סוף הימורי האחרים מהווים נתח מרכזי מהכסף, נראה לאסור. וכן אסר מרן הגרע"י זצ"ל (יביע אומר חלק ז חושן משפט סימן ו).

ואמנם יש שכתבו להקל שכיוון שהכסף הולך לצדקה, הרי שהמהמר גומר בליבו להקנות את כספו. ואין דבריהם נראים לענ"ד.

ב. חילול שבת של השחקנים. כאן יש שני פגמים משמעותיים: 1. חלק ניכר מליגות הספורט ממומן על ידי מפעל הטוטו, ולכן יש בכך סיוע ישיר לעוברי עבירה. 2. במידה ואדם ירוויח - הרי שהוא נהנה ממעשה איסור שבת.

ולכן במצב כזה לכל הדעות יהיה אסור למלא טוטו.

יהי רצון שנזכה לגאולה שלמה ולפרנסה בשפע. אמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות