שאל את הרב

אילו סעודות חייבים לאכול בשבת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/21 15:05 כח באייר התשפא

שאלה

האם יש חובה לאכול מזונות בשבת בבוקר,

וכן האם יש חובה לאכול גם סעודה שלישית וגם סעודה רביעית?

תשובה

שלום לך.

לכתחילה יש לאכול בסעודת שבת לחם בשיעור כביצה (נפח של 2 קופסאות גפרורים, או 56 גרם). בדיעבד החובה בסעודת שבת היא לאכול לפחות כזית (28 גרם, ובנפח - חצי מכמות זו) פת, ולא מזונות (שו"ע סימן רעד, ד), מכיוון שאין לעשות קידוש אלא במקום סעודה, וסעודה היא אכילת קבע בפת. ואם קשה לך לאכול לחם, בגלל חולי או בגלל שאתה שבע מסעודה קודמת תוכל לאכול מזונות , ואם קשה לך מזונות תוכל לאכול בשר ודגים, ואם גם זה קשה לך תוכל לאכול לאכול גם פירות שמענגים אותך (שו"ע סימן רצא, ה), ואם אכילה בכלל מזיקה לך מאוד ואינך יכול לאכול כלום, הרי שמותר לך שלא לאכול (שו"ע סימן רפח, ב). עם זאת סעודת ליל שבת חמורה יותר מסעודת יום שבת, ולכן השתדל לאכול פת לכל הפחות בסעודת הערב.

לגבי החובה לאכול סעודה שלישית הרי שהיא חובה כשאר הסעודות, וגם כאן אתה יכול להקל בדיעבד ולאכול מזונות או מיני פירות בכמות של כזית לפחות, וצריך להשתדל מאוד שלא להפסיד את המצווה היקרה הזו. ואם ממש קשה לך לאכול אינך חייב לצער את עצמך (שו"ע סימן רצא, א).

סעודה רביעית היא אינה חובה מדין שלוש סעודות בשבת, אלא כדי ללוות את השבת. ולכן ראוי לכתחילה לעשותה בפת, ובדיעבד אפילו כזית פת (שו"ע סימן ש, א) . ואם יש לך קושי לאכול לחם במוצאי שבת תוכל לאכול שאר דברי הקלים יותר כמו בדין סעודה שלישית.

יהי רצון שיקוימו בך דברי חכמים: “כל המענג את השבת נותנים לו כל משאלות לבו” (שבת קיח, ב), אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות