שאל את הרב

כעסים ומכות בין אחיות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/06/22 18:14 כז בסיון התשפב

שאלה

שלום

קרה לי אתמול מקרה שאני ככ מתחרטת עליו.

אני אחות גדולה לאחות אחת שתינו בנות 20 פלוס.

אתמול היא זרקה לי כל מיני מילים פוגעניות, דברים שמערערים אותי. ובכללי על נושא שכבר בעבר דיברתי איתה על כך שהעמדה שלה בנושאים כאלו פוגעים בי.

וכשביקשתי ממנה להפסיק, היא המשיכה. עד שהתלהטו הרוחות. הגבתי מתוך הפגיעות שלי בצעקות והיא צעקה חזרה

היה שלב שמרוב תסכול ופגיעות הרבצתי לה ולא הצלחתי לשלוט בעצמי בכלל.

היא גם החזירה לי. אבל אני יותר חזקה ובכללי התחלתי לתקוף מתוך מקום מעורער.

אני לא רוצה להיות ככה.

ואני רוצה לעשות תשובה על זה.

אני מודעת לעוצמות של הרגש ולזה שאני צריכה לעשות תהליך.

אבל זה לא קורה כמעט..

ואני מצד אחד מאוד מתחרטת על האלימות אבל הרגש עוד כואב

אני רוצה לעשות תשובה ואני מרגישה שאין לי תקנה! אין לי.. אני מרגישה בן אדם רע, רשע שלא ראויה לטוב..

תשובה

שלום לך!

וואוו, את מתארת סיטואציות לא פשוטות שאת מעורבת בהם, ובטח עצם להעלות את זה לכתב היה מפחיד, אפילו מפחיד ממש, ככה לתאר את המריבות שלך עם אחותך שלך. אז קודם כל - כל הכבוד לך על הכנות. מורגש מהכתיבה שלך שאת בחורה חכמה, עם אינטליגנציה רגשית, הרבה תעצומות נפש ויכולות ליצור קשרים עמוקים ומשמעותיים. לא מובן מאליו שאת רוצה לעבוד על עצמך שלא להרגיש כעס וכן לא לבטא אותו באופן חיצוני – אז זו הזדמנות להיות גאה בעצמך ולהעריך את העומקים שבך והכישורים שלך.

החוויות שאת מתארת בקשר עם אחותך הקטנה נשמעות בהחלט לא קלות. כולנו נתקלים בהתמודדויות ומריבות עם אחים שלנו, לרבים מאיתנו המריבות גם נמשכות לגילאים מתקדמים וגם לפעמים להפעלת כוח ואלימות. זה טבעי שיש מריבות וחלק מלהיות בקשר חם ואוהב זה לא להסכים אחד עם השני, וקורה לכולנו לפעמים שאי הסכמות אלה יוצאות בצורה לא בריאה ולא מותאמת. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לסגל לעצמך גישה להתמודדות נכונה עבורך ביחס לאחותך ולשאר בני המשפחה שלך, וביחס לרגשות מורכבים עם אנשים אחרים.

כעס זה רגש טבעי שכולנו חווים אותו בצורות שונות. בתקופות עמוסות ומורכבות אנחנו לפעמים קצת 'חוזרים אחורה' ומתנהגים בצורות יותר ילדותיות. נגיד יש אנשים גם כשהם ממש גדולים ויש להם ילדים משל עצמם, כשהם מגיעים להורים שלהם הם נעשים קצת ילדותיים יותר. עוד דוגמא זה מורים שהם בהשתלמות, פתאום המורים גם נהיים 'תלמידים' והם מתנהגים בהתאם...

אז ממש הגיוני שכשאת בבית את קצת שונה מאיך שאת מול חברות שלך ואנשים אחרים. מול אנשים אחרים את מאד בוגרת, ודווקא בבית את קצת ילדותית יותר וחוזרת לדפוסים ישנים – זה סימן טוב סך הכל! זה מצביע שטוב לך בבית ואת מאפשרת לעצמך להשתחרר.

אז מה אפשר לעשות?

1. את יכולה לדבר עם אחותך על איך היא מרגישה עם זה, איך היא חוותה וחווה את המריבות ביניכם. בזמן של נחת ורוגע דווקא אז לשוחח איתה איך היא מרגישה ומה היה יכול לעזור לשניכם שלא להגיע למריבה. כמובן שאם יתאים לך, תוכלי לבקש ממנה סליחה וגם להדגיש לה כמה שהיא חשובה לך ושהיית רוצה לעבוד ולטפח את הקשר ביניכן. את תתפלאי כמה שדיבור על עצם הרצון לחזק את הקשר ביניכם יכול לעשות שינויים מדהימים!

2. שיטת השתיים-שלוש. כשאת מרגישה שאת מתחילה לכעוס לספור לעצמך עד שלוש, לנשום עמוק ולחשוב שוב מה מתאים לך לעשות.

3. מדיטציה. מוכח ממחקרים שמדיטציה ממש עוזרת להירגע, להיות מפוקסים יותר וזה משפיע על איזורים במוח שקשורים לכעס ככה שחווים כעס בצורה פחות משמעותית. יש הרבה סרטונים ביוטיוב שמלמדים את זה, מוזמנת לחפש????

4. לדבר עם מישהו אחר על מה שאת עוברת. לשתף חברה/הורים/דמות חינוכית מעברך וכו'. כל אדם שאת מרגישה בנוח לדבר על זה. אני מאמינה שתגלי שאת לא לבד וזה יעזור לך עם רגשות האשם שלך.

5. את יכולה גם להתפלל על עצמך ולבקש עזרה משמיים להתמודד עם רגשות של כעס. יש ממש תפילות המכוונות לכך כמו: "אדרבה, תן בלבנו שנראה כל אחד מעלות חברינו ולא חסרונם ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך, ואל יעלה בליבנו שום שנאה מאחד על חברו".

כולנו כועסים. זה חלק מלהיות אנושיים. אני מקווה שתוכלי מתשובה זו, בהתאם לתפילה לעיל קצת יותר לאהוב את עצמך ולראות גם בעצמך את מעלותייך ושלא יהיה לך רגש של שנאה עצמית בדרך ישרה ורצויה לפני ריבונו של עולם!

בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות