שאל את הרב

מה רע לעשן?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 08/03/22 10:34 ה באדר ב'

שאלה

שלום לרב,

אני לומדת בכיתה יא, באולפנה שנחשבת ממש טובה.

יש לי כמה חברות שיצא לי לעשן איתן כמה פעמים בלי שאנשים ידעו (מלבד החבורה שלנו).

זה יוצר לי מעין אווירה של תחושת סבבה, של סודיות מיוחדת שלנו החבורה שלנו. אנחנו נפגשות במקום סודי מדברות, צוחקות ומעשנות.

חשוב לי להסביר, זה ממש נתן לי תחושה טובה, שאני עושה מה שאני רוצה, ולא רק מה שצריך לעשות. שאני עושה משהו שההורים שלי לא יודעים, ולא מרשים לי לעשות. שאני מתפרקת קצת מהחוקים השונים שקיימים סביבי.

זה נמשך ככה תקופה, והיום אני ממש אוהבת את העישון גם לבד. הרבה פעמים ממש מתחשק לי לעשן לכיף. אני קונה חפיסות ומעשנת לעצמי בלי שאף אחד רואה.

ובמיוחד כשאני מצוברחת או קשה לי כי נכשלתי במבחן, אני לוקחת סיגריה שוכחת מהכל ומרגישה הרבה יותר טוב.

אני יודעת שזה לא ממש בריא, אבל בכל זאת הייתי שמחה לדעת למה לא?

מה רע כל כך בלעשן?

תודה רבה,

(נא לא לפרסם את שמי)

תשובה

שלום וברכה,

אשרייך שאת שואלת ומבררת ולא כמו בני ובנות נוער רבים שמוותרים על השאלה הזאת, ומתחילים לעשן, וכשהם רוצים להפסיק זה כבר מאוד מאוד קשה להם להפסיק.

אנסה לגעת במספר נקודות שכדאי לך לקחת לתשומת לבך, ולהתייחס אליהם לגבי העישון בכלל וההתפרקות בפרט.

כמובן, שלא כל נקודה משכנעת מצד עצמה, אבל בהסתכלות על כלל הנקודות מקווה שאצליח להסביר לך למה כדאי לך להפסיק לעשן:

א. לעשן זה מאוד מאוד לא בריא.

עישון מוביל למחלות רבות (כולל מחלות לב וסרטן) ואף גורם למוות.

לא סתם על כל חפיסת סיגריות כתוב המשפט: "משרד הבריאות מזהיר כי העישון מזיק לבריאות". אנשים רבים מתים מדי שנה בהשפעת העישון.

ראי בקישור כאן שבכל יום מתים בישראל בממוצע 22 אנשים בגלל מחלות הקשורות לעישון, העישון גובה בכל שנה 8,000 קורבנות בישראל בלבד ומגדיל את הסיכון לחלות ב־12 סוגים שונים של סרטן:

https://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/smoking_facts.aspx

ב. עישון הוא ממכר, והתמכרות זה דבר נורא.

כשאדם מכור למשהו קשה לו לחיות בלי הדבר שהוא התמכר אליו. ולכן אדם שמכור לסגריות, קשה לו מאוד בלעדיהם. ובזמנים שאין לו סיגריות רמת התפקוד שלו יורדת מאוד. הלחץ והעצבים גדלים.

יהודי שמעשן ורוצה לשמור שבת זה אתגר מאוד מאוד קשה, ומשפיע לפעמים על כל אווירת השבת שלו. גם על כך אוכל להרחיב מסיפורים ששמעתי מאנשים שונים.

ג. העישון גורם לריח לא נעים.

רוב האנשים לא אוהבים את הריח שנגרם בעקבות העישון. הריח נדבק לבגדים ולפה, וגורם לסבל לסביבה. לפעמים אנשים עצמם שמעשנים סובלים מהריח שנוצר בעקבות הסיגריות.

ד. מונע אפשריות רבות של זוגיות.

הרבה בנים ובנות לא מעוניינים להכיר בן / בת זוג שמעשנים.

הם לא רוצים להיות בקשר אם אדם מכור בעל רמת סיכון גבוה לחלות. ולא רוצים לחיות בסביבת אדם מעשן.

חבל לך לסגור כל כך הרבה אפשריות של זוגיות בשלב כזה בחיים שלך. הרבה בחורים יעדיפו שלא להתחתן עם בחורה שמעשנת. לא חבל להפסיד כל כך הרבה הזדמנויות?

ה. העישון עולה הרבה כסף.

אנשים שמכורים לסיגריות משקיעים עשרות שקלים ביום, ויכולים להגיע גם לאלפי שקלים בחודש. האם יש לך כסף מיותר? האם לא חבל על הכסף שלך? כעת אינך מרגישה את כמות ההוצאות. אבל עם הזמן העלות הולכת וגדלה.

ו. העישון גורם לחוסר תנועה גופנית מיטבית.

אנשים שמעשנים מתקשים יותר לעשות פעילויות גופניות שהיו יכולים לעשות קודם לכן. קשה להם יותר לעלות במדרגות, קשה להם לרוץ, קשה להם לאמץ את הריאות שלהם.

האם לא חבל לגרום לך לתפקוד מוגבל? את עוד צעירה וחבל שתתקשי בפעילויות פיזיות פשוטות.

ז. העישון גוזל זמן רב.

אנשים שמעשנים נאצלים לאבד זמן רב. הם צריכים לעצור מעיסוקם ולמצוא מקום כדי לעשן את הסיגריה שהם זקוקים לה. חלקם גם צריכים להכין את הסיגריה, גם זה דבר שדורש זמן. כל העיסוק בעישון גוזל זמן רב ומיותר.

ח. איסור תורה.

כתוב בתורה "ונשמרתם מאוד לנפשותכם" ישנו איסור תורה לפגוע בגוף שלנו.

לפי כמעט כל גדולי ישראל עישון קבוע הוא דבר שאסור לעשותו, מכיוון שהוא פוגע בגוף של בני האדם. אמנם היו מגדולי ישראל בעבר שעישנו מכיוון שלא ידעו שהדבר מסוכן. אך היום שהדבר הזה מוסכם על כל הרופאים והמומחים אינני רואה סיבה להתיר לעשן, בפרט לי שעוד מצליח לתפקד בלי עישון.

ט. מילוי חלל ריק בנפש.

כתבת שהעישון נותן לך תחושה כיפית וממלא לך חלל ריק, במיוחד כשקשה לך.

אמנם זה טוב שיש מקום שבו את יכולה קצת להשתחרר, אבל להשתחרר ממוסכמות על ידי סיגריות זה דבר נורא. זה לא הדרך לברוח מהקשיים השונים שיש לך. בנוסף, לפי דברייך הסיגריות משמשות כבריחה במקום להתמודד עם האתגרים שיש לך.

חשוב שאדם ישחרר את עצמו מידי פעם, אבל לא יברח מהאתגרים שהוא צריך לעמוד בהם.

י. מרד בהורים ובמסגרת שלך

זה טבעי שנער/ה רוצים קצת למרוד בחינוך שהם קבלו. להבין למה כך ולמה אחרת. לשאול שאלות ולמתוח גבולות. אבל קחי בחשבון שלפעמים כשמותחים מדי המיתר נקרע.

לא הייתי ממליץ לך למצוא את עצמך עוד שנה שנתיים במציאות שכבר את לא יכולה להפסיק לעשן.

גם להחביא זמן רב שאת מעשנת זה בלתי אפשרי.

מעבר לכך, אי ספק שזה יצער את הורייך כשהם ידעו שכך את מתנהגת. ממש חבל שתגרמי צער מיותר להורייך ולאנשים שסביבך. ישנם דרכים רבות ליהנות ולהשתחרר בלי כל כך הרבה צער ונזקים.

לדעתי, זה הזמן להיות אמיצה ולהגיד די לסיגריות. להשקיע בעצמך, בפיתוח הנפש והאישיות שלך, ולהגיע למקום בנפש איכותי וגבוה יותר.

בהצלחה רבה

הלל מרצבך

כתבות נוספות