שאל את הרב

הוריי חילוניים - ואני רוצה להיות דתי! איך מתחילים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/22 18:29 יז בשבט התשפב

שאלה

שמי איתי ואני בן 15 , בעל תשובה.

אני רוצה ללמוד תורה בישיבה אבל איני יכול כיוון שהוריי חילונים ומכריחים אותי ללכת לבית ספר חילוני.

אני חפץ ללמוד תורה אך לא יודע כיצד ללמוד גמרא לבד.

אשמח לדעת מה עליי לעשות כדי לעשות רצון ה' בשלמות.

יש לי 7 שעות ביום ללמוד תורה אשמח לדעת כיצד לחלק את הלימוד.

אשמח לשאול עוד שאלה: הוריי אומרים שעליי ללמוד בבית ספר חילוני וללכת לצבא כדי שיהיה לי פרנסה ובגרות' אבל אני יודע שבגרות ופרנסה זה הכל מאיתו יתברך והלימוד החילוני לא חשוב כמו לימוד התורה.

שאלתי היא האם להקשיב להם ולהשקיע בלימודים או להשקיע בלימוד התורה בין כה אני חפץ ללכת לישיבה בגיל 18 כשאוכל אבל עכשיו איני יודע מה לעשות האם להקשיב להם או לא.

מצטער ששאלתי ארוכה ומסובכת אשמח לקבל מענה.

תשובה

שלום איתי.

קודם כל ברצוני לחזק אותך על התהליך שאתה עובר. חזרה בתשובה איננה פשוטה כלל וכלל, בטח בגיל כזה צעיר. הרצון שלך לבחור את החיים ואת האמונה, לברר אותם בתוכך, להעמיק, להתמיד בזה וללכת בעקבות זה גם כנגד תגובות הסביבה ראוי להערכה גדולה. יישר כחך!

מוזמן תמיד לשוב לכתוב לנו, לשאול ולהתייעץ, כמה שתרצה.

מאיפה מתחילים?

על מנת שיהודי יוכל לצעוד בדרך התורה בצורה נכונה ולהתקרב לה' עליו למצוא לו רב שילווה ויכוון אותו בצורה שתתאים לו כמאמר המשנה במסכת אבות: "עשה לך רב". הדבר נכון לגבי כל יהודי, בטח ובטח לגבי מי שחוזר בתשובה, שצריך ליווי והדרכה מכוונת.

מציע לחפש רב באזור מגוריך, נעים הליכות ובעל מידות טובות, אשר מבין בנפש ורוח האדם (באופן אישי ממליץ מישהו שגם מבין בתורת הרב קוק, הראי"ה).

בקש ממנו שיעזור לך וילווה אותך בתהליך החזרה בתשובה, ידריך אותך, ימצא לך חברותא עם תלמיד חכם (בין אם הוא ילמד אותך בעצמו ובין אם ע"י אדם אחר) אשר ילמד אותך תורה על שלל מקצועותיה: פרשת שבוע, תנ"ך, משנה וגמרא, הלכה ואמונה. לא פשוט ולא נכון להתחיל ללמוד תורה לבד. וכן גמרא, אמנם אפשר למצוא באינטרנט שיעורים ביוטיוב וב'ערוץ מאיר' המסייעים בלימוד הגמרא, או ללמוד בעזרת פירוש שוטנשטיין, אבל אין תחליף ללימוד חברותא עם תלמיד חכם שילמד אותך.

אם תיתקל בקושי בלמצוא רב מלווה מוזמן לכתוב לנו וננסה לסייע בעניין.

איך לחלק את היום?

בכדי שלימוד התורה יאפשר בניית קומה תורנית איכותית עליו לכלול לא רק גמרא אלא גם הלכה, תנ"ך, פרשת שבוע, אמונה, מוסר ועוד. במיוחד בתהליך חזרה בתשובה חשוב ללמוד המון אמונה בצורה מעמיקה, אמנם לא כל היום אבל כן בצורה שתהווה נדבך משמעותי מהיום. מוזמן לשמוע שיעורי אמונה באתר 'ישיבה' וב'ערוץ מאיר' (ממליץ על סדרת 'יסודות האמונה' של הרב חגי לונדין). כמו כן מוזמן ללמוד ספרי אמונה מתאימים כגון: 'דרך אמונה' של הרב ישראל הס, 'דע מה שתשיב לעצמך' של הרב זאב קרוב, 'אמונה ברורה' של הרב ראובן פיירמן וכדו'.

חשוב לציין כאן את דברי המשנה באבות: "דרך ארץ קדמה לתורה" – פירוש, על מנת שאדם יוכל לקלוט את התורה כראוי עליו לעמול על מידותיו, לתקנן וליישרן. אלמלא תיקון מידותיו, כאשר יבוא ללמוד תורה הוא עלול לקלוט את התורה בצורה מעוותת ומסוכנת וזה יביא לתוצאות לא טובות. התורה היא כמו גשם, אם הגשם יורד על קוצים אז יגדלו קוצים ואם הגשם יורד על עצי פרי אז יגדלו פירות.

אם אתה לומד תורה ומידותיך מתוקנות אז התורה תמשיך לרומם אותך ואת מידותיך, ובעצם תשפיע באופן הדדי גם על ה'דרך ארץ' כמאמר משנה אחרת: " אם אין תורה – אין דרך ארץ, אם אין דרך ארץ – אין תורה".

לכן חשוב שכחלק מתהליך החזרה בתשובה תבדוק עם עצמך אילו מידות צריכות עבודה, דיוק וליטוש וכך תדע כיצד להתקדם בזה. מצוות שבין אדם למקום הן חשובות אך אינן באות במקום מצוות שבין אדם לחבירו, ועל האדם לשים לב שכאשר הוא מקיים את המצוות אין הוא פוגע באחרים, אחרת התורה שלו היא חסרה.

וכאשר האדם יתקדם ויאחז בתורה ובלימוד ובמקביל יעבוד על עצמו ויאחז במידות הטובות גם כן - תורתו תהיה שלימה והוא יקרין טוב ואור לסובבים אותו.

שילוב של קודש וחול

ה' ברא במציאות שני יסודות, האחד קודש והשני חול, וקיימות גישות שונות כיצד נכון לשלבם: יש המחזיקים בקודש וממילא רואים חשיבות בלעדית בלימודי הקודש ומבטלים מכל וכל את החול ואת לימודי החול, ויש הנוקטים את ההיפך הגמור כשהחול תופס את כל השטח והקודש מונח בצד. אך נראה שכמו כל דבר בחיים ראוי למצוא שילוב מאוזן בין השניים. כוונתי ב'שילוב מאוזן' איננה לשוויון בין הקודש לחול, אלא לנתינת המקום הנכון והמתאים לכל צד, וכך אנחנו מגלים את הקב"ה ומופיעים אותו בכל הצדדים.

אמרת בשאלתך שהוריך רוצים שתלמד לימודי חול ותוציא תעודת בגרות ואתה הבעת את רצונך בלימוד התורה. נראה שגם כאן מדובר בעניין של שילוב ואיזון. אשריך על רצונך ללמוד תורה, ברור מאליו שהלימוד החשוב ביותר לאדם הוא לימוד התורה, שעל ידו האדם חושף את נשמתו האלוקית ומתקן את מידותיו ומבין את ייעודו, ועל כן על כל יהודי לעסוק בתורה כל יום.

יחד עם זאת, אל לנו לזנוח את לימודי החול אשר מגלים גם הם את חכמתו של הקב"ה בעולם. נכון, לימוד התורה הוא עיקר ולימודי החול נלווים אל התורה אך אינם בטלים. לימודי החול מאפשרים לנו לפתח ולשכלל את עולמו של הקב"ה ובכך לגלות את שמו, חשובים הם לימודי החול עד כדי כך שהגר"א - הגאון מווילנא – העריך מאוד לימודי חול ועודד את תלמידיו ללומדם ואף אמר שחיסרון בידיעת לימודי החול גדול בערכו פי 100 מחיסרון בידיעה בלימודי הקודש, וזאת כי חכמת החול והקודש שזורות אחת בשנייה ובלי לימודי החול לא ניתן להופיע את הקב"ה בצורה נכונה ומליאה. לימוד התורה ולימוד החול צריכים להיעשות בו זמנית, זה לא או קודש או חול, ואדרבה, דווקא ע"י שילוב של הקודש והחול, כל אחד במלואו, מתאפשר לנו להגיע לשיא העוצמה של גילוי הקב"ה בעולם.

ביטחון והשתדלות

בנוסף על כך, לימודי החול חשובים על מנת שנוכל לעבוד ולהתפרנס בעתיד. נכון שהפרנסה מאיתו יתברך אך זה בתנאי שאנו עשינו את כל ההשתדלות שלנו. יסוד חשוב ביהדות הוא ביטחון והשתדלות, ומשמעותו היא שעלינו לבטוח בקב"ה שיעזור לנו אך מצידנו עלינו לעשות את מיטב ההשתדלות האישית שלנו. ע"י השתדלותנו אנו יוצרים מעין 'כלים' שלתוכם הקב"ה 'יוצק' את ברכתו. לימוד חכמות החול, הוצאת תעודת בגרות ומציאת עבודה היא השתדלות חיונית במציאות ימינו, ומתוך השתדלות מיטבית שלנו – אנו בוטחים בה' שיספק לנו פרנסה.

ולכן בדבר זה שהוריך מתעקשים שתלמד לימודי חול ותעשה בגרות – צודקים הם. כמובן שאין זה סותר את חשיבות לימוד התורה, וכפי שאמרנו הדרך האידאלית היא לשלב קודש וחול, לשלב תורה ועבודה. רוב שומרי התורה והמצוות אינם לומדים תורה כל היום אלא משלבים תורה ועבודה. לשם כך קיימות לגילך מסגרות שנותנות מענה בדיוק לכך הנקראות 'ישיבות תיכוניות' אשר מטרתן היא השילוב של לימודי הקודש והחול. ישנן ישיבות רבות, כשכל אחת נותנת דגש אחר, כך שכל תלמיד יכול להתחבר לישיבה שתתאים לאופי שלו. מאמין שאם תעלה אפשרות זו בפני הוריך, ותסביר להם שבישיבה תיכונית ניתן לשלב הן לימודי קודש והן לימודי החול ברמה גבוהה, הם יהיו יותר קשובים ואולי גם ייענו.

אמרת גם שהוריך רוצים שתעשה צבא. גם כאן זה לא או צבא או תורה אלא שילוב של שניהם. אדרבה, מצוות הצבא היא מצווה אדירה, נפלאה ועוצמתית וניתן להפליג בשבח מצוות הצבא עוד כהנה וכהנה. כמובן שלפני שהולכים לצבא ראוי ללמוד תורה בישיבה כמה שנים על מנת לבנות קומה תורנית איכותית שדווקא על ידה ניתן לקיים את מצוות התורה בצורה אידיאלית. גם פה קיימים מסלולים המשלבים תורה וצבא: מסלול הסדר, הסדר-מרכז, מכינה קדם צבאית ועוד. יש עוד מספר שנים עד שתידרש להחליט בעניין הצבא ולכן אל תעסיק כרגע את ראשך בעניין, אך דע שגם לזה יש פתרונות.

אותיות פורחות באוויר

ברצוני להוסיף עוד נקודה אחרונה, אך החשובה מכולן. אתה כעת נמצא בתהליך משמעותי ונפלא מאין כמוהו, אך תהליך החזרה בתשובה אין משמעותו להתנתק מהעבר! וצעידתך בדרך החדשה שבה אתה בוחר אינה סיבה לזרוק את העבר מאחוריך ולשכוח אותו. הפוך, מתוך העבר תגיע אל העתיד. להיות דתי זה לא אומר לשרוף את מה שבנית לפני כן ולהתנתק מהקשרים, החברויות והמשפחה אלא דווקא להעמיק אותם. דע! הסיבה העמוקה שהוריך מתנגדים לכל התהליך שאתה עובר ולדרך שבה אתה בוחר נובעת מהפחד הגדול שבגלל התורה הם יאבדו אותך, הם מפחדים שהתורה תיקח אותך מהם ושבגלל התורה הם יאבדו את בנם שהם כ"כ אוהבים.

התורה אינה כזאת, התורה אינה אומרת לנו לנתק את הקשרים אלא אדרבה, היא אמורה לחזק אותם, להפוך אותך לאדם טוב יותר, לאדם שמכבד יותר את ההורים שלו, שמחזק את הקשרים שלו איתם אבל מתוך מקום של תורה, של מידות טובות, של עין טובה ושל לדון לכף זכות. זו הפעולה הטבעית שצריכה לנבוע מהחזרה בתשובה וההתקרבות לתורה. לכן דווקא כאן זה המקום שלך להראות להם שאתה לא מתנתק ולא זורק את העבר, אלא ההיפך - שאתה מכבד אותם עוד יותר מפעם, מעריך אותם ואת דעתם, מכבד את הדרך שהם בוחרים בה לא פחות מהציפייה שלך שהם יכבדו את הדרך שאתה בוחר בה, שאתה מחזק את קשריך עם המשפחה והחברים, שאתה משקיע יותר בלימודי החול ושאתה אדם טוב יותר משהיית לפני כן – במידותיך, הנהגותיך ומעשיך.

כדאי גם להבהיר להורים ולומר להם בגילוי לב שהתהליך שאתה עובר לא יגרום להם לאבד את הבן שלהם, שאתה תמיד תאהב אותם ורוצה בקשר חזק איתם גם אם הדרכים שכל אחד בחר הן שונות. ואחרי שהם יראו שהתורה מקדמת אותך לטובה, מצמיחה אותך ואת מידותיך, הופכת אותך לבן ואח טוב יותר ושהם לא יאבדו אותך בגלל התורה – הם יותר יעריכו אותך, יכבדו את הדרך שלך, את התורה ואף יעזרו לך בהשגת רצונותיך. לכל זה כמובן דרושים זמן וסבלנות, אך זאת הדרך שהתורה מתווה לנו ובבוא היום תראה את הדברים מתקדמים לטובה.

זכור, התורה לא אמורה לנתק אותך מהעבר ומהמשפחה והחברים אלא לקדם את הקשרים שלך איתם לעוד יותר טובים משהיו לפני תהליך החזרה בתשובה. מתוך כך השלום ישכון ביניכם ובמקום שנמצא השלום – השכינה שורה ושם שמיים מתקדש.

סיכום

ראשית ראינו שהפעולה הראשונה והחיונית שחשוב לבצע בתהליך המשמעותי והנפלא של החזרה בתשובה הוא למצוא רב שילווה, ידריך ויכוון בתהליך החזרה בתשובה. הרב ילמד אותך תורה (הוא בעצמו או ע"י תלמיד חכם אחר) ויכלול בלימוד את מקצועות התורה השונים על מנת שהקומה התורנית שלך תיבנה על יסודות מוצקים. הדגשנו את חשיבות החברותא בלימוד התורה, והצענו מקורות עזר נוספים ללימוד עם המלצות ספציפיות. בד בבד עם חשיבות לימוד התורה וחיזוק המצוות של בין אדם למקום, נוכחנו להבין שתורה שלימה מורכבת גם ממצוות של בין אדם לחבירו וממילא על האדם לתקן וליישר את מידותיו, ומתוך אחיזה ושילוב של שני החלקים - התורה תגדל אותו והוא יקרין אור המשפיע על הסובבים אותו.

לאחר מכן צללנו לסוגיית הקודש והחול והשילוב ביניהם, כשנגזרת מכך החשיבות הגדולה של לימודי החול כמגלים את כבוד ה' בעולם (כך, כמו חשיבות מצוות הצבא ושילובה עם לימוד התורה). להסברת חשיבות זו הוספנו את היסוד של ביטחון והשתדלות שבבסיסו ההבנה שברכת ה' מושפעת עלינו בתנאי שאנו עשינו את כל ההשתדלות האפשרית מצידנו. מכאן עולה גם כן חשיבות לימודי החול והוצאת תעודת בגרות כמייצגים את ההשתדלות בה אנו מחויבים. ראינו שלגילך קיימות מסגרות הישיבות התיכוניות המעניקות שילוב של לימודי הקודש והחול ברמה גבוהה. העלאת אפשרות זו בפני ההורים יכולה להוות פתרון אידיאלי.

לבסוף נגענו בנקודה החשובה מכולן האומרת שתהליך החזרה בתשובה אין משמעותו להתנתק מהעבר, אלא אדרבה התורה אמורה לחזק את הקשר שלנו עם המשפחה והסביבה. עמדנו על הסיבה העמוקה להתנגדות הוריך לדרך שלך הטמונה בפחד העמוק שלהם שהם יאבדו אותך ושהתורה תנתק אותך מהם. זה המקום להראות להם ההיפך, שהתורה פועלת לטובה ומחזקת את הקשר שלך איתם. גילוי לב שלך איתם, עבודה אישית מתוך התורה, סבלנות וזמן - סופם לשאת פירות.

מוזמן תמיד לשוב ולכתוב לנו בכל עת ובכל נושא,

בהצלחה רבה,

אורי

כתבות נוספות