שאל את הרב

מה השיעור במקרה הזה

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 27/06/22 19:41 כח בסיון התשפב

שאלה

שלום רב,

לפני מספר חודשים אני ובעלי רכשנו דירה עבורנו ועבור המשפחה שלנו. החלטנו לשפץ את הדירה. השיפוץ היה אמור להערך חודש ובמהלכו חווינו שתי נזילות רציניות שעיכבו את השיפוצים. היינו אמורים להכנס ביום שישי הקרוב. בערב ליל הסדר בעודנו קוראים את ההגדה קיבלנו טלפון מהקבלן שהדירה כולה הוצפה ושהוא לא יודע מה גודל הנזק אבל שחייבים להגיע לדירה ולתת מענה ראשוני. כמובן שאני ובעלי נלחצנו - לא הצלחתי כבר להתרכז לגמרי בערב הפסח וקראתי עד אשר הגעתי לחלק של "פסח, מצה ומרור". הנזקים עצומים וכעת לא נוכל להכנס לדירה ונגרם לנו נזק ועוגמת נפש קשים. חשוב לי לציין שאנו מתגוררים בחו"ל וזו פעם ראשונה אחרי הקורונה שהרמנו ערב פסח כהלכתו עם עוד חברים ועם תחושה של חגיגיות והוד והדר. כל היום עמדתי במטבח להכין את המאכלים המשפחתיים של השושלת ממנה הגעתי והתפללתי והודתי לשם על הכל. אני לא יודעת מה הלקח או השיעור שאני אמורה ללמוד פה ואשמח לקבל חוות דעת מרב על המקרה.

תודה, מיכל

תשובה

שלום רב,

אני מתנצל על המענה המאוחר, רק עכשיו גיליתי את השאלה הממתינה.

השאלה שאת שואלת מתוך חווייה מרה בחייך היא שאלה מורכבת, אשתדל להתייחס לפן אחד ואיני מתיימר להקיף בכך את הנושא.

הציפייה שהקב"ה פועל כפי שאת היית רוצה ומצפה אינה בהכרח מתאימה למציאות. אילו היינו חווים כל הזמן שאנו שומרים תורה ומצוות שקורים לנו דברים טובים, ומאידך כל פעם שאנו חוטאים שקורים לנו דברים לא נעימים, שמירת התורה והמצוות הייתה הופכת לאמצעי בלבד כדי לחיות חיים טובים.

אולם אין זו המטרה של שמירת תורה ומצוות. בלשון הרמב"ם בהלכות תשובה י' ב': "...אלא עושה האמת מפני שהוא אמת..."

התורה והמצוות הן מקור להשראה, לחיבור אל ערכי הנצח, חתירה אל משמעות מעבר להווייתנו המצומצמת, הדרכה מוסרית למצבי יומיום, ומתוך חיבור זה נוכל לשאוב כוח, תקווה, אמונה ולהתגבר גם על קשיים, לראות אירועים בחיינו בפרופורציות שונות, לייחס להם משמעות אחרת, להעניק להם תפקיד איפה שאין הדברים גלויים לעין וכו'

עצם העובדה שכל כך השתדלתם והצלחתם לקיים ליל הסדר על מרכיביו, להתרכז במשמעות של פסח, מצה ומרור המגדירים את תחילת וסוף הדרך של עם הנצח הנאבק לאורך מאות ואלפי שנים עם איומיים קיומיים ובו בזמן מהווה מקור לכל כך הרבה טוב בעולם שאין אפשרות אחרת אלא להתפעל מכוח זה - כל זה נראה בעיניי חווייה משמעותית ונצחית שעולה אלפי מונים דווקא לאור הקשיים איתם התמודדתם באותו זמן ושניסיתם להפוך לזניחים ולהניחם לפחות ברגעים הגדולים האלה.

ה' אינו סדרן בחיינו או של חיינו, את התפקיד הזה הוא נתן לנו. אבל הוא נותן לנו את הכוח להתמודד, להתעלות ולהיות חזקים וטובים יותר - מתוך הבחירה השרויה בתוכנו ואין לאף אחד נגיעה בה חוץ מלנו עצמנו.

ובכן ברכותיי שתדעו תמיד להתמודד על הצד היותר טוב ומתוך כך הדברים בע"ה יסתדרו ויכוונו אתכם אל המקום היותר טוב.

בברכה רבה,

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות