שאל את הרב

מה האמת - איך אפשר לדעת אותה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/12/21 09:08 ב בטבת התשפב

שאלה

הרב אני יצאתי בשאלה אפשר לאמר לפני שנתיים ועכשיו אני חוזר בתשובה ואני לומד בישיבה בשביל לברר לי את האמונה וכו'

אני מאוד מבין שזה דרך חיים טובה ועוד כל מיני דברים על הדרך הזו ועל האנשים שיוצאים ממנה( בקטע טוב) ואת כל הטוב שהיא דורשת

הבעיה שלי נמצאת בתחושה שאני עובד על עצמי א שאני חוקר את הדברים לא מנקודת מבט אובייקטיבית

ב והכי חשובה אני לא מצליח להבין איך אפשר לדעת את האמת אם כל אחד חוקר ויש המון אופציות למה שייצא ואני לא חושב שדווקא המוח שלי יצליח לקלוט את האמת ובכללי התחושה לפעמים זה שהכל לא אמיתי מידיי שמיים אלא ממשהו שרצה שיהיה טוב ולאו דווקא ממשהו אלוקי ושזה הדרך הנכונה היום( יעני שגם ההלכה היא משהו מכוון אלוקי שזה הכי קשה לי בהבנה או שזה סתם ניחושים שכל אחד אומר את הדעה שלו לבסוף נפסק מה שיותר נראה לעיין או מה שיותר נשמע חכם...

בבקשה תענה לי אני חייב את זה זה מטריד אותי ואם תצליח לענות לי תשובה שאפילו קצת תרים אותי בדרך למעלה אני הודה לך כל החיים אני ממש זקוק לזה תודה רבה!!

תשובה

שלום וברכה

האם אני יכול להציע לך דרך אחרת ?

לקבל את העובדה ואת ההנחה החשובה שנמצאת בדבריך - אנחנו לא מסוגלים לחקור את הדברים מנקודת מבט אובייקטיבית לחלוטין. הסובייקט שלנו נמצא שם. בצורה משמעותית. ולמעשה מה שאנחנו עושים תמיד הוא שילוב של חקר אובייקטיבי עם המקום שאנחנו נמצאים בו.

מכיוון שכך, הניסיון להתאמץ לקבל תשובה אובייקטיבית לאיזה נושא שלא יהיה - היא תקוות שווא. אין כזה דבר בעולם. אנחנו אפוא שואלים שאלה שהיא מעט יותר סובייקטיבית (היא לא מוותרת על הניסיון האובייקטיבי, אולם מכירה את מגבלותיו).

והשאלה הסובייקטיבית היא זו: נולדת לעם היהודי ואתה חלק ממנו, ואתה יכול להחליט לחפש בכל העולמות האחרים את ה״אמת האובייקטיבית״, או לחוש שזה הבית שלך וזו האמונה שלך, ובתוכה להשקיע ככל שניתן. כאמור, זה לא וויתור מוחלט על המחשבה האובייקטיבית, כי כל הזמן צריך לפקוח עיניים האם אנחנו בכוונה מטעים את עצמנו, או פועלים בדרך המיטיבה עימנו.

למה הדבר דומה ? יום אחד תתאהב. האהבה הזו לא תהיה ״אובייקטיבית״. היא תיווצר כי אתה רוצה ובוחר להיות בתוכה. כמובן שתיקרא גם אז לפקוח עיניים, ולראות האם אתה נופל בפח וסתם מתאווה, או שזה אכן חלק מעולמך הפנימי, אולם הבסיס יהיה הסובייקט.

כך גם האמונה.

האם הדבר מרים אותך ?

כל טוב

כתבות נוספות