שאל את הרב

מה האיזון הנכון בין ערכים ומטרות לחיי היומיום?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/12/21 20:11 כז בכסלו התשפב

שאלה

מה צריך להיות המקום של לימוד תורה בחיים שלי בזמן זה?

מה האיזון הנכון בין ערכים ומטרות לחיי היומיום?

לפעמים ממש קשה לאזן אותם

תודה רבה

תשובה

שלום רננה!

על אף שהשאלה שלך נשאלת בתמציתיות, היא למעשה מגלמת בתוכה את כל דרך החיים שלנו. את השילוב שלנו כאנשים דתיים בין הקודש לבין החול. אנחנו רגילים לחיות את החיים שלנו, ולזרום איתם, ושאלה כמו שלך גורמת רגע גם לי לעצור ולחשב מסלול מחדש, כמה באמת ביום יום שלנו אנחנו עסוקים במטרה נעלה וערכית כלשהי, וכמה התרחקנו מהמסלול.

אז קודם כל תודה לך על השאלה!

"כמה פעמים הסתכלתי היום אל השמים?"

השיר אבא שלום של שולי רנד מתאר באופן נפלא את התחושה שכשאנחנו עמוסים בשגרה וביום יום, כל כך קל לאבד את האיזון ולשקוע בהספקים הכביכול חומריים שלנו. לא פעם קבעתי לעצמי שכשאסיים את המטלות ליום יהיה לי זמן להקדיש לתורה ולפיתוח עצמי לא הרבה פעמים הצלחתי לעמוד בזה.

אקדים ואומר שאין נוסחא מנצחת, מה שמתאים לאחת לאו דווקא יתאים לחברתה, אם עבורי לימוד אחת לשבוע זה מה שאני מסוגלת לו נכון לעכשיו לחברתי יתאים כרגע להוסיף לזה גם לימוד כל בוקר, אבל המשותף הוא קביעת העת ללימוד.

חשיבות הקביעות

כשאנחנו מנסים לשלב לימוד תורה בחיי היום יום שלנו, הדבר אוטומטית שם את לימוד התורה במקום השני לשגרת חיינו ולכן מקשה עלינו לעמוד בכך ואנו מוצאים את עצמנו לא פנויים ללמידה. עלינו לנסות לשלב שגרה בתוך לימוד התורה שלנו. לקבוע זמן ללימוד, בחברותא\לבד ולסדר את הלוז שלנו לפי זה, כך שגם בשבועות הכי עמוסים שלנו זה יהיה העוגן שעל פיו נחליט מתי כל שאר הדברים יקרו. כמובן שיש מצבים בהם העומס גובר וצריך להזיז את הלימוד אבל עדיף שלא לבטל אם יש אפשרות להקדים או לדחות העיקר לעמוד ברצף שאת מחליטה שנכון לך.

ראיתי לא מזמן שיעור של סיוון רהב מאיר בו היא מביאה את דבריו של רב מסויים ששכחתי את שמו, אותו רב היה אדם גדול שכל רגע בחייו עמוס ומוקדש למשהו, כתיבת שו"ת, פסיקת הלכות לימוד תורה ועוד. הוא ידע את סדר היום שלו ברמת הדקות ועוד הוסיף לעצמו אחריות ועבודה. שאלו אותו איך הוא מספיק את הכל והוא השיב- אם אתה מרגיש שאין לך זמן למשהו, זה כנראה בגלל שאתה לא מספיק עמוס. תמיד ניתן לשלב ולהוסיף לחיינו דברים משמעותיים, העומס הוא דבר מבורך.

בשאלתך כתבת מה האיזון הנכון בין ערכים ומטרות לחיי היום יום, בגילך ובשלב בו את נמצאת לעיתים נדמה שחיי היומיום נפרדים מהמטרות והערכים, אך חשוב להבין שהשגרה היא נגזרת של אותן מטרות וערכים שמובילים אותנו בחיים ולכן חשוב כל כך לפתח את האישיות ולהשקיע זמן בהגדרת המטרות והמובילות אותנו.

כל בחירה שאת עושה בחיים רלוונטיות לבניין האישיות שלך, רוב הזמן אנחנו לא נמצא את עצמנו מול בחירה קריטית וגדולה שבה נרגיש שמשתקפים הערכים והמטרות הנעלות שכל כך השקענו בהקנייתן, אך חשוב לזכור שכל בחירה היא חשובה והיא הוצאה לפועל של הלימוד.

בנוסף ממליצה לך לחגוג נצחונות, לפרגן לעצמך על הבחירות הנכונות בחיים זה נותן מוטיבציה להמשך ונותן לעשיה את המקום הראוי לה.

בהצלחה גדולה!

תהילה

כתבות נוספות