שאל את הרב

חוששת מהשרות ומתקשה להחליט: מדרשה או שירות לאומי אחרי יב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/01/22 23:14 טו בשבט התשפב

שאלה

שלום,אני לומדת באולפנה, ורציתי לשאול מה אתם ממליצים. אני בכללי, חוששת מהיציאה "לעולם", לצאת מהמוכר לי- מבחינה חברתית ומבחינת ההרגשה. אני בכללי עוד לא שלמה עם עצמי ומהססת הרבה על החלטות גם לאחר שהחלטתי וזה ממש עושה לי רע. אני חברותית ובנאדם פתוח לאחרים פשוט לא יודעת אם בהתנהלות בקבוצה אצליח להביא את עצמי לידי ביטוי ואם אצליח להציב גבולות לחברה בשירות הלאומי או בחיים בכלל, לא מרגישה שיש לי עוד חוסן נפשי- איך בכלל אפשר לעבוד על זה?

לגבי השאלה שלי- חוששת מהשירות, מההתאקלמות שלי, שינצלו אותי- עבדתי כמה פעמים בגנים והגננות שם השאירו אותי לבד כשהם היו צריכות להיות נוכחות שם. וגם, שארגיש לבד ושאני מחפשת "גב".

אני אחת שהיא טובת לב אז אנשים יכולים לנצל זאת. חושבת שעצם העובדה שאיהיה במסגרת לפני כמו מכינה או מדרשה איהיה שלמה יותר, למרות שזה לא בהכרח, אבל איהיה בנקודת מוצא גבוה יותר, זה יבנה בי משהו.

לגבי מדרשה- מרגיש לי שאין לי רצון לשבת ללמוד הרבה. השקעתי רבות בללמוד בבי"ס ובאלי לעשות דברים אחרים. אך, מנגד, אני רוצה מסגרת לפני, אני רוצה לעבור תהליך עם עצמי- שלאהוב את עצמי יותר, לעבוד על חוסן נפשי, ובכללי לברר על הדרך שלי בחיים.

יודעת שאם אעשה מסגרת לפני זה יהיה לי טוב ובמקביל יהיה לי קצת קשה אולי לשבת ולללמוד אבל אני מסוגלת "להכריח את עצמי". אולם, יש מצב שאם אגיע אחרי זה יהיה אפקטיבי יותר. יהיה בי יותר רצון ללמוד תורה ולעבור תהליך.

תשובה

היי יקרה.

השאלה שלך ממש נגעה לי בלב. אני בהחלט מבינה אותך, זה כלל לא פשוט לעזוב את המוכר והידוע ולצאת לעולם חדש. יחד עם זאת, לשמחתנו או לצערנו, הרגע הזה תמיד מגיע, ואני מודה לך ומעריכה אותך מאוד על כך שבחרת לפנות ולברר כיצד אפשר לעשות זאת בצורה הטובה והנכונה ביותר עבורך.

איך להיות שלמה עם עצמי?

את כותבת שאת עדיין לא שלמה עם עצמך ולא מרגישה שיש לך עדיין מספיק חוסן נפשי. אני לא יודעת אם זה מרגיע או לא, אבל קשה לשים את האצבע על היום בו אנחנו שלמים עם עצמינו וחסינים נפשית. אנחנו נמצאים כל החיים בתהליך של גילוי ובנייה עצמית, וככל שאנחנו מתבגרים אנחנו לומדים יותר כיצד לזהות את הטוב שבתוכנו, לרכוש מידות ותכונות טובות חדשות ולהוציא מעצמנו את הטוב ביותר.

זה יכול להישמע מייאש ומתסכל- האם בחיים לא אהיה שלמה עם עצמי? אז אני רוצה להרגיע ולומר שיש המון דברים טובים שיש בך שגלויים לך כבר עכשיו, כמו לדוגמה זה שאת חברותית ופתוחה לאחרים, טוב הלב שלך, יכולת ההשקעה והרצון לדייק את עצמך ולקבל את ההחלטה שתהיה הכי טובה עבורך. לא המצאתי כלום כמובן, הכל זה מדברים שאת כתבת ושבולטים מאוד כבר מקריאה של השאלה שלך :)

אני מזמינה אותך להתבונן בדברים הללו ובדברים הטובים הנוספים שקיימים בך, להתמקד בהם, לחשוב איך את מעצימה אותם, איך את מביאה אותם לידי ביטוי בחיי היומיום שלך. אני מאמינה שכשתעשי את זה החוסן הנפשי שלך יעלה ותרגישי יותר בטוחה ושלמה עם עצמך.

איך לקבל החלטה?

כאן, אנחנו מגיעים להיסוס שאת מתארת בקבלת החלטות. בתור אחת שגם לה חשוב לעשות את הדבר הנכון ביותר, אני מזדהה מאוד עם השאלה שלך. השאלה היא שוב, האם עליי לחכות עד שאהיה שלמה עד הסוף עם ההחלטה שלי בשביל לקבל אותה?

יש כלל בגמרא שאומר: "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" (סנהדרין ו, ב). הקב"ה לא מצפה מאיתנו לבחור בחירה בצורה ניטרלית, אלא מתוך הנתונים שסובבים אותנו וגלויים לנו.

בשביל לקבל החלטה טובה, חשוב כמובן שנתבונן על המצב וננסה לחשוב בצורה שקולה: מהן האפשרויות הקיימות? למה כדאי לעשות כך ולא אחרת? מה היתרונות? מה החסרונות? לראות מה גובר על מה וכך לקבל החלטה.

בואי ננסה יחד לארגן את המחשבות לקראת יציאה לשירות בשיטה הזו. קחי דף ועט וחשבי עם עצמך- מהן האפשרויות העומדות לפניי? שירות לאומי, מדרשה.. אולי יש עוד אפשרויות? מה היתרון בכל אחד מהמקומות? מה החיסרון? איפה יש יותר יתרונות? איפה היתרונות המשמעותיים יותר מבחינתי?

אחרי המיפוי שעשית נסי לדייק, איפה לדעתך יהיה לך טוב יותר?

אני יודעת שלא תמיד זה קל ולא תמיד יש תשובה ברורה, לכן אשמח להציע אפשרות נוספת:

כתבי על דף את כל הדברים שאת רוצה ושחשוב לך שיקרו במסגרת שתהיי בה שנה הבאה: מקום עוטף שיאפשר לך לעבור תהליך וכו'. חשוב לי לציין שלא כדאי לבחור מקום שבו תכריחי את עצמך לעשות משהו שאת לא רוצה ולא יהיה לך טוב. אם את חושבת שמסגרת שדורשת למידה לא תהיה טובה עבורך, לא הייתי מתעקשת ללכת דווקא למקום כזה, אלא מנסה לחשוב על מסגרת אחרת שתתאים עבורי יותר.

בנוסף, אני ממליצה מאוד על הדברים הבאים, בדרך לקבלת ההחלטה:

1- התייעצות עם אנשים סביבי

אני חושבת שכדאי מאוד להיעזר ולהתייעץ עם אנשים סביבך. פני למחנכת, למדריכה, לאחד ההורים או האחים, או לכל דמות אחרת שאת מרגישה שמכירה אותך בצורה טובה ויכולה לכוון אותך מתוך ההיכרות שלכן. אדם נוסף יכול לשקף לך נקודות נוספות שלא חשבת עליהן, אך יחד עם זאת חשוב בעיניי לבחור עד 2-3 אנשים שאיתם את מתלבטת כדי לא להתבלבל.

בנוסף, אני חושבת ששווה גם לפנות ליועצת או מאמנת ולשתף אותה בהתלבטות שלך סביב השירות. ממה שאני שומעת ממך, השירות הוא רק ביטוי חיצוני של התמודדות שיש לך בקבלת החלטות (וזה כמובן טבעי ובסדר גמור!). יש המון אנשים שפונים לגורמים כאלה בנושאים כאלה ואחרים וזה נותן להם המון כלים לקבל החלטות בצורה טובה ושמחה. אני באופן אישי ממליצה מאוד.

2- תפילה

כמו שאמרנו קודם, הקב"ה לא סתם העמיד אותך בבחירה הזאת עם הנתונים האלה. נסי לחשוב- מה הקב"ה היה רוצה שאעשה? התפללי אליו שיעזור לך ויכוון אותך למקום הנכון ביותר עבורך, למקום שיעזור לך להוציא מעצמך את המקומות הגבוהים שבך.

בהקשר הזה, אני רוצה להתייחס לחשש שלך שאולי ינצלו את טוב הלב שלך או שאולי לא תצליחי להציב גבולות וכו'. אני מבינה את החששות הללו, במיוחד שאת אומרת שכבר חווית את זה בעבר, אך אני חושבת שגם כאן ראוי להתפלל. שתפי את הקב"ה בחשש שלך והתפללי אליו שיכוון אותך למקום שתרגישי שאת מביאה את עצמך בו לידי ביטוי בשמחה. ב"ה יש המון מקומות כאלה שתצליחי להביא בהם את עצמך כמו שאת לי שינצלו את זה! אני לא חושבת שכדאי למנוע מעצמך להיות טובת לב. תהיי את, והקב"ה יעזור, בעז"ה.

יחד עם זאת, חשוב לי לציין שאם את מרגישה לא שמחה ולא בנוח במסגרת עבודה או התנדבות כלשהי, בתחום הזה או בתחומים אחרים, חשוב שתשתפי אדם נוסף ויחד תחשבו מה כדאי לעשות במצב הנוכחי. אני כבר אומרת שיהיו פעמים שיהיה נכון לעזוב מקום מסויים ויהיו פעמים שיהיה כדאי לחשוב יחד מה אולי שווה לעשות כדי לשנות את המצב.

מקווה שהועלתי ומאחלת לך הצלחה רבה ובחירות טובות ומשמחות!

אשמח שתפני שוב אם תרצי להרחיב על אחת הנקודות, אם היה משהו לא ברור או אם יש לך שאלה נוספת.

אפשר גם דרך המוקד הטלפוני שלנו בכוכבית 8298.

הודיה.

(כ)

כתבות נוספות