שאל את הרב

מדוע לא קברו את הרב קנייבסקי במוצאי שבת ?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 21/03/22 10:40 יח באדר ב'

שאלה

שלום לרב

שמעתי אותך ברדיו מורשת ורציתי לשאול שתי שאלות ששמעתי אתמול שאלה אחת שאלו מדוע מקמטים את ההלכה כשרוצים ולמה הלינו את הנפטר כבוד הרב קנייבסקי שהיה אדם גדול בתורה וטענה שניה ששמעתי למה הרבה אנשים ביטלו תורה היה עדיף שישארו בבית וילמדו תורה ויראו את ההלויה בזום אמו במחשב תבורך ושמעתי שהיו טענות שהרבה רכבות ושוטרים בוזבזו בשביל ההלויה הזאת ודווקא הרב היה צנוע מאוד. .

תשובה

שואל נכבד.

אתמול יום ראשון זכיתי להשתתף בהלויית מרן שר התורה הגאון הגדול רבינו חיים קנייבסקי זצוקללה"ה מעמד מיוחד קדוש ומרגש באופן מיוחד ונדיר ודווקא בשביל שהייתי שם אענה לך גם באופן מעשי .

הגמרא מביאה רשימה של "עשרה דברים נאמרו בירושלים" (בבא קמא פב, ב) ובכללן שאין מלינין בה את המת וכפי שכותב שם רש"י "מת בה אדם באותו היום קוברים אותו מיד".

וזו בשביל מעלת ירושלים שהיא מקודשת יותר מכל ארץ ישראל וכך פסק הרמבם בהלכות בית הבחירה פרק ז'.

ויש דין נוסף שאינו קשור דווקא לירושלים של איסור הלנת המת שנלמד אפילו מהרוגי בית דין וכך דרשו חז"ל "לא תלין נבלתו על העץ. מה עץ שהוא ניוול אף כל שהוא ניוול. מיכאן אמרו אין מלינין את המת. יכול שאין מלינין אפילו להביא לו ארון ותכריכין להביא לו מקוננות לשמע עליו עיירות ת"ל על העץ יצא דבר שהוא לכבודו שהוא מותר להלינו. "

(סנהדרין מז ופסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת תצא וזוהי ההלכה גם בשולחן ערוך :

"אסור להלין המת, אלא אם כן הלינו לכבודו, להביא לו ארון ותכריכין או מקוננות, או כדי שיבאו קרובים או להשמיע עיירות. (יו"ד שנז, א)

ויש ענין מיוחד על פי חכמת הקבלה והזוהר הקדוש פרשת ויחי לקבור אדם ביום שישי שנפטר אחר חצות היום מיד .

לכאורה אין ספק שמרן גדול הדור היה שמח לו היה נקבר ביום שישי לפני שבת.

אולם היו כמה וכמה שיקולים שעמדו לנגד פוסקי ההלכה שקבעו זאת והם כמה.

א. פיקוח נפש ברור שתהיה הלויה המונית ואין ספק שהלויה במוצאי שבת היתה בגדר של סכנת נפשות הן מצד שזה בלילה לאחר שבת והן מצד שהמשטרה לא היתה מצליחה להערך נכון .

ב. כבוד התורה שגדול הדור יקבר במעמד רבבות אלפי ישראל לחבב את התורה ולומדיה

ג. כבוד עם ישראל היודע לכבד את גדול הדור והכרת הטוב לכל מי שהגיע וביקש ברכה או על ידי שליח ובא בשביל הכרת הטוב.

עריכת הלויה בזמזומים יכל להציע רק מי שלא ראה את המעמד.

לגבי ביטול תורה זו הלכה שסוגרין בתי מדרש ומבטלין תורה בשביל הלויית גדול הדור וכל שכן שנאמרו הספדים שמעוררים אותנו לתשובה והיה מעמד קבלת עול מלכות שמים ואמירת סליחות וזכיתי לתקוע בשופר לעורר את הלבבות.

וזכינו לראות אוכלוסי ישראל ולברך ברכת חכם הרזים וכמה גמילות חסד ראינו אצל אנשי בני ברק שהעמידו את בתיהם וכל אשר להם למען המשתתפים בהלוייה .

ומניני מניני תפילות שחרית ומנחה ורבבות אנשים ונשים קוראי תהילים

מעמד יוצא מגדרו ואשרי האומה שיודעת לכבד את גדולי האומה שלה שרי התורה .

וברוך השם שמלבד כשמונה מאות אלפי איש שהיו בהלויה היו מליוני יהודים בארץ ובתפוצות שלמדו וקראו את סדר התפילות בזמן ההלויה .

לגבי בזבוז הכסף אדרבה כפי שאמרתי לך וכתבת הרב מצד עצמו היה האיש הכי צנוע והכי רחוק מצורה של כסף והוא היה מוכן להקבר במנין עשרה לפני שבת

אבל זו כבודה והדרה של תורה שעם ישראל מקיים בוזו כסף בוזו דהב וזה לקבוע בלבבות מהי תורה ומהו שכרה וגם בהלכה כתוב שמותר לשרוף בגדים ולזרוק בקבוקי שמן למדורה לכבוד הצדיק רבי שמעון בר יוחאי במירון בהילולתו .

ולא אכנס לויכוחי קטנות על מה מבזבזים באירועי תרבות וספורט וריצה וכדומה אבל אין שום מעמד במדינת ישראל המתקרב בכלל למעמד כזה ואדרבה

ככה ראוי להרים על ראש את נזר התורה וכל אגורה שמישהו או המדינה הוציאה לכבוד המעמד זו מצוה גדולה וכבוד התורה

וכמובן שעכשיו עם פטירתו ובוודאי בשבעת ימי הפטירה כדאי שכל אח דואחת יקח לעצמו קבלות טובות להנהגות ישרות ללימוד תורה נוסף ולהתחזק במצוות.

זכותו תגן על כלל ישראל אמן.

כתבות נוספות