שאל את הרב

מדוע אסור על פי ההלכה לשרת בישרות לאומי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 05/09/19 10:52 ה באלול התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב !

שמי טל מועלם .

אני לפני כשנתיים שמעתי ממורה שאסור לשרת בשירות לאומי מיכיוון שקיימת הלכה האוסרת לעבור מרשות לרשות כלומר מרשות ההורים לרשות המדינה (שירות לאומי ) ואז רשות הבעל - בהנחה שהבנתי נכון .

רציתי בבקשה לדעת אם ה נכון ? ואם כן להבין יותר בהרכבה מה זה אומר ,על הנושא? ואם אין הלכה כזאת אז כן על איסור שירות לאומי , מדוע יש איסור ?

תשובה

ב"ה

שלום.

חלק מגדולי הדור (אלה שחיים ביננו ואלה שנפטרו )התנגדו לשירות לאומי וכל אחד מטעמו יש כאלה שההתנגדות היתה עקרונית ויש כאלה שההתנגדות הייתה טכנית .והיו מגדולי הדור שצדדו בעד השירות.

וברוך השם שתקנו כמה תקנות טובות בעיקר בתקופה כשהרב מרדכי אליהו זצ"ל והרב אברהם שפירא זצ"ל היו רבנים ראשיים. ובעקבות התקנות האלו גדרו פרצה חמורה וברוך השם המצב השתפר ומשתפר וישתפר.

ככלל האגודות מודעות לבעייתיות שקיימת בש"ל ונותנות על כך את הדעת בכמה כיוונים ובכמה משורים. וכל שנה ושנה משפרים ומשתפרים.

ממה שאני מכיר באיזורי הבנות עושות עבודה נפלאה ומצויינת בתחום החינוך הן משרתות בבתי ספר לא דתיים ושליחותם מאוד מבורכת. ובעשייתם המבורכת הם מקיימות כמה וכמה מצוות ומקדשות שם שמיים .

באופן כללי לעניות דעתי כל בת צריכה לבחון האם מתאים לה לעשות שירות לאומי ואם כן באיזה מסלול ויש חשיבות מרובה לבצע התאמה כד כמה שאפשר מפני שאם יש התאמה אז העשייה היחא מאוד עשירה ומלאת סיפוק .ולכל בת בהתאם לאישיות שלה ולתכונות שלה ורמה הרוחנית שלה ולעוד פרטים יש להתאים מסלול שמתאים לה.

לגבי הטיעון שכתבת בשאלה אני לא מכיר טיעון זה . יש הלכה שאומרת שצריך להזהר מאוד שלא לעבוד מרשות היחיד לרשות הרבים בשבת במקום שאין בו עירב שבת מלטלטל ולהוציא מחוץ לעירוב .ויש כמה הגדרות לרשיות שבת רשות יחיד רשות רבים וכרמלית. וכל זה לא קשור כלל לשירות לאומי...

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות