שאל את הרב

לפי הקבלה מה פירוש כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 02/11/20 13:54 טו בחשון התשפא

שאלה

שלום לרב שליט"א אני מחפש פירוש עמוק אולי מהקבלה על מה שקבעו חכמים "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו" בטח יש לזה הסבר על פי הקבלה.

מושיק רוזנצוויג

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

אם אתה מחפש פירוש על פי הקבלה אני מעתיק לך מה שכתב הרב המקובל האלוקי חכם סלמאן אליהו (סבא שלי) בספרו כרם שלמה חלק ב בעמוד 474.

" כמו שיש דרגות בקדושה ובדינים של הקדושה דהיינו כל עליון מחברו הוא ממותק יותר- כן הוא בקליפה כל שהיא קליפה שיצאה מן הבירור של סיגים של קדושה תחתונה הוא יותר חזקה מן הקליפה שיצאה מבירור הסיגים של קדושה העליונה ממנה .

וידוע כי היצה"ר הוא לבוש של צלם של נפש או של רוח או של נשמת האדם כי מבירוריהם יצא זה היצה"ר שלו כל אחד כפי ערכו ואין יצה"ר של בירור הנפש דומה ליצה"ר של בירור הרוח ולא היצה"ר של בירור הרוח דומה ליצה"ר של בירור הנשמה כי כל מה שהוא תחתון הוא קשה יותר ומחטיא יותר מן העליון .

ולזה כשיש באדם בחינת נפש לבד אז היצה"ר שלו קשה מאוד כי הנפש היא טמועה בקליפה יותר מן הרוח כי המלכות היא קרובה יותר בסוד "רגליה יורדות מוות"

ולזה כשמזכיר החטא בתורה הוא מייחסו לנפש מפני שהיא עלולה לחטוא יותר כי היא קרובה להקליפות יותר מזולתה,

ולזה הקטן שיש בו בחינת נפש הוא דבוק עם היצה"ר הרבה וקשה להכניעו ולזה שכרו גדול אם מכניעו והולך ולומד תורה בבית הספר כמבואר בזוהר באורך. ולזה שכרו גדול עד שהעולם מתקיים בהבל פיהם של תינוקות של בית רבן ,

ולזה עשתה התורה חסד עם הקטן שלא יענש אפילו בבית דין של מטה על העוונות והמעשים הרעים שהוא עושה בקטנותו מפני שיודע הקב"ה שהואיל והוא בבחינת נפש לבד הוא דבוק עם היצה"ר הרבה ועלול לחטוא ולזה פטרה אותו מעונשים ,אבל כשהגדיל וקנה רוח היא הוראה שתקן מעט להנפש עד כשיעור שיכול לקנות בחינת רוח ולזה היצה"ר שלו של בחינת נפש נמתק מעט ולזה נכנע ואינו עלול כל כך לחטוא.

ואע"פ שיש לו עכשיו יצה"ר עוד יותר מן הקודם בסוד "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו " על כל פנים אינו נערך היצה"ר של עכשיו של הנפש שנכנע ויצה"ר של הרוח ליצה"ר של הנפש לבד של קודם שנכנע כי זה של קודם היה קשה מאלו השניים יחדיו.

ולזה קראה התורה היצה"ר של הרוח לב טהור ורוח נכון וכ"ו כי הלב הוא סוד הרוח.וכן על דרך זה במדרגת הנשמה היצה"ר שלה הוא רך יותר,ושל הרוח ושל הנפש הם נכנעו עכשיו יותר בעת קניית הנשמה. "

אחרי שקראת את דבריו של בעל ה"כרם שלמה" אם יש לך עוד שאלה אני כאן בשבילך!

בברכה,

עוזיאל אליהו

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות