שאל את הרב

למקד את המאמצים לעשות את הטוב לכמה שיותר אנשים או לעזור בצורה יותר אישית ולפתח את עצמי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/11/20 06:49 ו בכסלו התשפא

שאלה

שלום,

אני איש הייטק מהמרכז, יחסית מבוסס ומוצלח וחושב איך למקד את הכוחות שלי. מצד אחד, אני יכול להמשיך להשקיע את האנרגיות שלי לצבור עוד ועוד כסף וככה אוכל לתרום כמה שיותר כסף לעמותות לתמוך בנזקקים, וכו׳. (אחוז לא מבוטל מהמשכורת שלי אכן הולך לתרומות בכמה תחומים).

אפשרות אחרת היא להוריד הילוך במקצוע שלי, ולהקדיש מהזמן האישי שלי להתנדבות אבל יהיה לי פחות כסף פנוי לתרומות. מצד אחד, התנדבות עוזר לפיתוח האישי של הבן אדם, העצמת הרגישות למגוון הבעיות שיש בחברה וכן הלאה. מצד שני, הגישה הזאת היא מאוד אגואיסטית. אם המטרה בסופו של דבר היא להיטיב עם כמה שיותר אנשים, אז כנראה אנשי המקצוע בעמותות יודעים את המקצוע שלהם הרבה יותר טוב ממני ורק צריכים יותר תרומות כדי להתפרנס בכבוד. הרבה יותר יעיל להרוויח כסף מחברה גדולה ולפזר אותו בין עמותות (שאם נגיד את האמת, משתכרים בהרבה פחות) במקום לקחת מישהו עם פוטנציאל להרוויח הרבה ולשים אותו בעבודות שמישהו אחר מוכן לעשות אותן עבור הרבה פחות.

האם יש מקורות שנוגעים בדילמה הזאת?

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח גדול על דרכך.

הנושא בו אתה עוסק הוא מהנפלאים ביותר שיש, שכן מדובר בחיפוש אחר דרך שעניינה בחירה בין שני מעשים טובים.

למעשה מעורבות כאן שתי סוגיות.

סוגיה ראשונה היא זו שכתבת בכותרת, והיא שאלת היחיד מול הכלל. נראה כי בנושא זה הטוב ביותר הוא ללמוד את דבריו של רש״ש שקאפ זצ״ל, שפותח פתח נפלא להתמודדות עם הנושא. לאחרונה למדתי שני שיעורים על משנתו, ואני מציע לראות אותם באתר הישיבה:

https://bit.ly/3fncGgT

https://bit.ly/339i6a6

היבט שני נוגע ליעילות. וכאן אכן נראה כי האפשרות השניה שהעלית היא הטובה יותר. אולם בשל העובדה שיש בה גם סכנה, והיא מבט על הסיוע והעזרה רק מהכיוון הכספי, ואילו פתיחת הלב ומגע אנושי עם אלה שזקוקים לעזרה לא קיים בה - כדאי שיישאר גם מעט מקום למגע אישי.

האם אתה יכול ללכת בדרך זו ?

כל טוב ויישר כוח גדול

כתבות נוספות