שאל את הרב

למה דתיים שונאים חילונים?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/01/22 16:03 ד בשבט התשפב

שאלה

היי אני בת 15 מתל אביב כמו שאתה יודע תל אביב הינה עיר של צדיקים ויש בה עוד אנשים ולא רק דתיים וחרדים.

אני גדלה בסביבה מאוד פתוחה ומשתתפת בכל מיני דברים לנוער התל אביבי, בכל פעם שאני פוגשת ילד/ נער /איש שהוא דתי/חרדי תמיד תיהיה לו את השנאה הזאת למישהו שהוא לא כמוהו, למישהו שהוא לא הולך לפי חוקי התורה והשנאה הזאת יכולה גם לצאת החוצה.

איך יכול להיות שבתוך העם שלנו יש כלכך הרבה שנאה בין אנשים רק כי הם לא הולכים באותה הדרך?

דרך ארץ קדמה לתורה לא?

למה אנשים ''חילוניים'' צריכים לקבל יחס שכזה הם לא עושים שום דבר לא בסדר הם רק חיים את החיים שלהם בדרך שלהם..

תשובה

שלום לך,

אשרייך על השאלה החשובה. התשובה היא שצריך להבחין בין שני דברים:

א. האדם. כל יהודי הוא בנו של הקדוש ברוך הוא (קידושין לו). עלינו לכבד ולאהוב כל יהודי באשר הוא, כדברי הרמב"ם "מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו" (דעות ו ג). ואנחנו מצווים לסייע לו אם זקוק לכך ולהצילו אם נמצא בצרה. אם לאדם יש שנאה כלפי מי שלא דתי זאת עבירה חמורה שנאמר "לא תשנא את אחיך בלבבך".

אמנם יש מקרה שמותר לשנוא, כשזה למטרת חזרה בתשובה של האחר, כמבואר ברמב"ם הל' רוצח יג יד וכתב החזון איש (יורה דעה, סוף סי' ב) שכיום אין זה תקף כלל עיי"ש.

ב. הדרך. כתבת "הם לא עושים שום דבר לא בסדר" - זה לא מדוייק. אדם שמחלל שבת בהחלט עושה משהו לא בסדר, ואנחנו ממש מצטערים על זה כי כל ישראל ערבים זה לזה במטרה המרכזית של עבודת השם וקידום הגאולה וביאת המשיח. אדם שבוחר בדרך שגויה לא צריך להיות שנוא חלילה, אבל צריך לדעת שזאת לא דרכנו ואנחנו מתפללים שיזכה ללכת בדרך האמת.

שאלת 'איך יכול להיות שיש כל כך הרבה שנאה'?

ראשית אני לא חושב שיש הרבה שנאה. יש אהבה גדולה, ולפעמים יש שנאה שמקבלת הרבה תהודה בתקשורת וברשתות. לכן עצה ראשונה היא לצרוך פחות מדיה של פוליטיקה וכדומה ולהסתפק בקשרים חברתיים קרובים.

שנית, לגבי השנאה הקיימת אני לא יודע להצביע על סיבה ספציפית, זאת הצטברות של מרכיבים רבים; קשר שאינו מציאותי אלא וירטואלי, חדשות כוזבות, הקצנה פוליטית, חילול ה' ועוד.

נתפלל כולנו להרבות אהבה ואחווה לכל יהודי ולחזק את עם ישראל בדרך הישר. אמן.

כתבות נוספות