שאל את הרב

איך אני אמור ללמוד תורה בחשק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/04/21 19:33 יז באייר התשפא

שאלה

איך ללמוד תורה בחשק?

איך אני אמור ללמוד תורה בחשק? כל פעם שאני מנסה אני דוחק אותו יותר ויותר זמן, ואז יש לי הרגשה רעה על הלב שבזבזתי את זמני על כלום?

תשובה

שלום וברכה ידידיה היקר!

תודה רבה שפנית אלינו ושיתפת אותנו ברגשי הלב הנפלאים שלך! הרצון שלך ללמוד בחשק – פשוט מרגש כל כך וממש לא מובן מאליו! אשריך שאתה רוצה ועושה כל מה שאתה יכול על מנת להגיע ליעד הנפלא הזה!

אכן מתוך דבריך אני רוצה לגעת בשורש שחז"ל מנחים אותנו להגיע ללימוד תורה בשמחה. לצורך כך טוב לדעת שתורה צריכה להילמד מתוך שמחה ועליה לגרום לנו לשמחה פנימית מלאה ואמיתית, שנאמר "פיקודי ה' ישרים – משמחי לב", ואם הלימוד עצמו או אופן הלימוד גורמים לנו לחוסר שמחה ולעצבות פנימית, אנחנו צריכים לעשות "מחדש מסלול מחדש" ולשנות את תוכן ואופן הלימוד.

ראשית על האדם למצוא את תוכן הלימוד שממלא אותו ומשמח אותו, לאחר מכן הוא צריך למצוא רב או דרך שאיתה הוא שמח ללמוד, כל זאת אנחנו לומדים מדברי חז"ל שאמרו לנו "אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ", וכן "אם דומה הרב בעינך למלאך ה' צבאות יבקשו תורה מפיהו". כלומר שלימוד התורה הוא דבר מאוד אישי שכל אחד ואחד צריך להרגיש בעצמו מה נכון לו.

כמו כן, לא כדאי לדחוק בעצמנו מעבר למה שאנחנו מסוגלים לעשות בשמחה וברצון חופשי. כלומר שאם הרצון ללמוד הינו בא על חשבון הרצון להיות עם חברים או לנוח וזה גורם לנו לתסכולים פנימיים, מירמור ותחושת פספוס מדבר אחר שאנחנו רוצים לעשות, אזי לא כדאי ללמוד כך, אלא כדאי לתת לנפש את מה שהיא צריכה ומתוך כך לרתום אותה בשמחה לפנות זמן ללימוד התורה.

מאחל לך בהצלחה רבה בתהליך המופלא, המבורך, הקדוש ומהרגש שאתה עובר! וכמובן שמוזמן שוב לפנות לכל עניין.

בהערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות