שאל את הרב

לימוד לע"נ בתקופת קורונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 31/03/22 18:13 כח באדר ב'

שאלה

שלום לכבוד הרב,

לפני כחצי שנה נפטר חמו של חבר קרוב.

אני והחבר מכירים עשרות שנים, כמעט משפחה.

הכרתי מעט גם את חמו ואף התארחתי אצלם פעמים אחדות. צנוע עם רוחב לב ואיכפתיות. איש ירא שמיים, זכה לאריכות ימים. לאחר פטירתו נודע שעזר ללא מעט אנשים ועשה מעשי חסד.

מאז פטירתו, המשפחה מקיימת בכל שבוע שיעור בביתו. בכל פעם מוזמן דרשן או רב שמעביר שיעור לע"נ הנפטר. מגיעים לא מעט אנשים, בני משפחה וכן מתפללים מבית הכנסת שהתפלל בו.

אנחנו בעידן הקורונה. אני בקבוצת סיכון (עברתי את גיל 60 ובנוסף עם עודף משקל משמעותי). מאחר והשיעורים מועברים בדירת הנפטר, למרות שהבית מרווח, אני נמנע מלהגיע מחשש שלא ניתן יהיה לשמור מרחק זה מזה ואולי גם לא כולם יקפידו על מסכות. אומנם אני מחוסן 4 פעמים, אך עדיין מעדיף להימנע משהות במקום אחד סטטי, על אף שכרגע יש הקלה בהנחיות, אמר פרופ' סלמן זרקא (הממונה על הטיפול בקורונה) – עכשיו זאת תקופה של אחריות אישית של כל אחד ואחד.

זה יראה מעליב, אם אגיע ומפאת חוסר מרחק אאלץ לעזוב. לבקש מהאנשים לשמור מרחק יהיה בבחינת אני מעיק עליהם. הרי לא הגיוני שאבקש מכולם לשמור מרחק ממני והאחרים ישבו יותר מקובצים או אף יחדיו.

או לבקש שיקפידו על מסכות.

החבר הביע את מורת רוחו על כך שאיני מגיע לשיעורים, אפילו לא הגעתי לשיעור אחד. במיוחד שהכרתי מעט את הנפטר. כפי שציינתי קודם, אני והחבר כמעט כמו משפחה ולפיכך גם הכרתי מעט את חמו. זאת גם הסיבה שהוא רואה בעין לא יפה את העדרותי המתמדת.

אני לא חי בבועה. אם צריך יוצא לקניות בסופר ומידי פעם אוכל במסעדה שלא הומה מידי ואפשר לשמור מרחק.

החבר אומר שאחד הרבנים שמגיע מידי פעם לשיעורים, אמר לנוכחים (עוד בתקופה שהיו החמרות רבות עקב קורונה), שהנפטר היה צדיק וזכותו תגן על הנוכחים מפני קורונה ואף אחד לא יפגע בגלל נוכחות בשיעור.

אני אומנם מאמין בהשגחה, אבל חושב שככל שיש בידינו להיזהר, חובה עלינו לנסות לצמצם סיכונים.

אני מבקש את דעת הרב לענין בעיקר בהתייחס לזה שיהיה מוגזם לבקש מהאחרים לשמור מרחק ממני ולהקפיד על מסכות.

מה הרב חושב, כיצד יש לנהוג?

אודה לתשובתך.

תשובה

שלום וברכה

אני סובר שאתה נוהג בדיוק בדרך בה ראוי לנהוג.

ומוטל עליך רק להציג בפני החבר את הסיבות להתנהגותך, מדין "והייתם נקיים מה' ומישראל".

אין שום בסיס לפסיקת הלכה על יסוד ההנחה שכיוון שהנפטר הוא צדיק - לא ייפגע איש.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות